Informace o kvalifikační práci Specifika evropského umění na základě komparace s uměním východním: Francouzské malířství doby klasicismu a čínské tradiční malířství
Cílem práce je komparace evropského umění s uměním francouzským - konkrétně srovnává francouzskou klasicistní malbu s tradiční čínskou tušovou malbou. Na základě srovnání ukazuje rozdílnosti či případné podobnosti ve způsobu myšlení obou kultur a jejich následné promítnutí v daném díle. Práce také ukazuje rozdílné chápání pojmu přirozeno a zároveň jeho reflexi v umění.
Anotace v angličtině
The aim of this work is the comparison between European art and art of the Far East - specifically bezween French Painting of the Classicism and Chinese Tradional Painting. On the basis of comparasion it should shows to differences or similarities between way of thinking both cultures and their subsequent reflection in art. The work also shows that both cultures have a different view of understanding what nature mean. Similarly showing their ability to graps these ideas through art.
Klíčová slova
osvícenství, Batteux, Diderot, Winckelmann, klasicismus, francouzské malířství, David, Ingres, čínské tradiční myšlení, taoismus, čínská tradiční malba
Klíčová slova v angličtině
Age of Enlightenment, Batteux, Diderot, Winckelmann, Classicism, French Painting, David, Ingres, Chinese Traditon Thought, Taoism, Chinese Tradition Painting
Rozsah průvodní práce
55 s., 14 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je komparace evropského umění s uměním francouzským - konkrétně srovnává francouzskou klasicistní malbu s tradiční čínskou tušovou malbou. Na základě srovnání ukazuje rozdílnosti či případné podobnosti ve způsobu myšlení obou kultur a jejich následné promítnutí v daném díle. Práce také ukazuje rozdílné chápání pojmu přirozeno a zároveň jeho reflexi v umění.
Anotace v angličtině
The aim of this work is the comparison between European art and art of the Far East - specifically bezween French Painting of the Classicism and Chinese Tradional Painting. On the basis of comparasion it should shows to differences or similarities between way of thinking both cultures and their subsequent reflection in art. The work also shows that both cultures have a different view of understanding what nature mean. Similarly showing their ability to graps these ideas through art.
Klíčová slova
osvícenství, Batteux, Diderot, Winckelmann, klasicismus, francouzské malířství, David, Ingres, čínské tradiční myšlení, taoismus, čínská tradiční malba
Klíčová slova v angličtině
Age of Enlightenment, Batteux, Diderot, Winckelmann, Classicism, French Painting, David, Ingres, Chinese Traditon Thought, Taoism, Chinese Tradition Painting
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztahuje k předmětu estetika.
1. Cílem práce je na základě komparace francouzských klasicistních děl a čínského tradičního malířství poukázat na možné podobnosti či odlišnosti obou kultur jak v myšlení, tak i v malířství, které je jejím odrazem.
2. Výstupem bakalářské práce by měla být hlubší komparace čínského tradičního a západního francouzského klasicistního malířství a zároveň i ukázka toho, jak se jednotlivé myšlenkové systémy a estetické názory v umění promítají. Existuje mnoho literatury, která se zabývá jednotlivými specifiky evropského a východního malířství odděleně, ale zatím se nikdo blíže nevěnoval její hlubší komparaci, proto by se práce pokusila o to být přinejmenším pomocným materiálem pro všechny, kteří by se v budoucnu chtěli tomuto tématu věnovat.
3. Výzkumný problém:
Jak evropské, tak i východní umění má svá vlastní specifika díky myšlení a filosofii jednotlivých kultur. Nemusejí být však nutně zásadně rozdílná, nebo naopak, jsou zásadně rozdílná, což potvrzuje specifiku kulturního zázemí.
4. Předpokládaná struktura práce - charakteristika problematiky, popis metod, cílů a postupů výzkumu, čínské myšlení, čínské malířství 18. století, filosofie osvícenství a estetika francouzského klasicismu, malířství ve Francii.
5. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu, reflektovat literaturu doporučenou.
6. Dodržovat harmonogram vypracování BP.
7. Pravidelně konzultovat s vedoucí BP.
8. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucí práce.
9. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztahuje k předmětu estetika.
1. Cílem práce je na základě komparace francouzských klasicistních děl a čínského tradičního malířství poukázat na možné podobnosti či odlišnosti obou kultur jak v myšlení, tak i v malířství, které je jejím odrazem.
2. Výstupem bakalářské práce by měla být hlubší komparace čínského tradičního a západního francouzského klasicistního malířství a zároveň i ukázka toho, jak se jednotlivé myšlenkové systémy a estetické názory v umění promítají. Existuje mnoho literatury, která se zabývá jednotlivými specifiky evropského a východního malířství odděleně, ale zatím se nikdo blíže nevěnoval její hlubší komparaci, proto by se práce pokusila o to být přinejmenším pomocným materiálem pro všechny, kteří by se v budoucnu chtěli tomuto tématu věnovat.
3. Výzkumný problém:
Jak evropské, tak i východní umění má svá vlastní specifika díky myšlení a filosofii jednotlivých kultur. Nemusejí být však nutně zásadně rozdílná, nebo naopak, jsou zásadně rozdílná, což potvrzuje specifiku kulturního zázemí.
4. Předpokládaná struktura práce - charakteristika problematiky, popis metod, cílů a postupů výzkumu, čínské myšlení, čínské malířství 18. století, filosofie osvícenství a estetika francouzského klasicismu, malířství ve Francii.
5. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu, reflektovat literaturu doporučenou.
6. Dodržovat harmonogram vypracování BP.
7. Pravidelně konzultovat s vedoucí BP.
8. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucí práce.
9. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
AUBOYER, J., GOEPPER,R.: Umění Dálného východu, Praha : Artia, 1972, ISBN nepřiděleno.
CHALUMEAU, JEAN-LUC: Přehled teorií umění, Praha : Portál, 2003, ISBN 80-7178-663-2.
CHALUPECKÝ, J.: Evropa a umění, Praha : Torst, 2005, ISBN 80-7215-264-5.
HNÍKOVÁ-MALÁ, D.: Jean-Dominique Ingres, Praha : SNKLU, 1963, ISBN nepřiděleno.
HSÜ Kuo-huang: Deset zastavení s čínským obrazem, Praha : DharmaGaia, 2007, ISBN 978-80-86685-73-1.
KCHU - KUA: Malířské rozpravy Mnicha Okurky, Olomouc : Votobia, 1996, ISBN 80-7198-063-3.
KRÁL, O.: Čínská filosofie : pohled z dějin, Lásenice : Maxima, 2005, ISBN 80-901333-8-X.
MRÁZ, B.: Ingres : Kresby, Praha : Ordeon, 1983, ISBN nepřiděleno.
PIJOAN, J.: Dějiny umění 8., Praha : Knižní klub, 2000, ISBN 80-7176-764-6.
WANG Yao-ťing: Čínské malířství, Praha : Knižní klub, 2008, ISBN 978-80-242-2239-4.
ZEMPLINER, A.: Čínská filosofie v novověké evropské filosofii, Praha : Akademia, 1966, ISBN nepřiděleno.
Seznam doporučené literatury
AUBOYER, J., GOEPPER,R.: Umění Dálného východu, Praha : Artia, 1972, ISBN nepřiděleno.
CHALUMEAU, JEAN-LUC: Přehled teorií umění, Praha : Portál, 2003, ISBN 80-7178-663-2.
CHALUPECKÝ, J.: Evropa a umění, Praha : Torst, 2005, ISBN 80-7215-264-5.
HNÍKOVÁ-MALÁ, D.: Jean-Dominique Ingres, Praha : SNKLU, 1963, ISBN nepřiděleno.
HSÜ Kuo-huang: Deset zastavení s čínským obrazem, Praha : DharmaGaia, 2007, ISBN 978-80-86685-73-1.
KCHU - KUA: Malířské rozpravy Mnicha Okurky, Olomouc : Votobia, 1996, ISBN 80-7198-063-3.
KRÁL, O.: Čínská filosofie : pohled z dějin, Lásenice : Maxima, 2005, ISBN 80-901333-8-X.
MRÁZ, B.: Ingres : Kresby, Praha : Ordeon, 1983, ISBN nepřiděleno.
PIJOAN, J.: Dějiny umění 8., Praha : Knižní klub, 2000, ISBN 80-7176-764-6.
WANG Yao-ťing: Čínské malířství, Praha : Knižní klub, 2008, ISBN 978-80-242-2239-4.
ZEMPLINER, A.: Čínská filosofie v novověké evropské filosofii, Praha : Akademia, 1966, ISBN nepřiděleno.