Práce se zabývá problémem vztahu přírody a kultury se zaměřením na environmentální výchovu. První část práce je věnována filozofické reflexi ekologické krize, následně je pojednáno o environmentální výchově jako jednom z možných řešení tohoto problému, v závěrečné části dochází k analýze konkrétní podoby environmentální výchovy ve skautingu.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the problem of relation of the nature and culture with a focus on the environmental education. The first part is devoted to philosophical reflection of the ecological crisis, then it is discussed the environmental education as one of the possible solutions to this problem, in the final part is analyzed the specific form of environmental education in Scouting.
Klíčová slova
ekologická krize, ekologická etika, vztah přírody a kultury, environmentální výchova, skauting
Klíčová slova v angličtině
ecological crisis, ecological ethics, relationship between nature and culture, environmental education, scouting
Rozsah průvodní práce
47 s. (85 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá problémem vztahu přírody a kultury se zaměřením na environmentální výchovu. První část práce je věnována filozofické reflexi ekologické krize, následně je pojednáno o environmentální výchově jako jednom z možných řešení tohoto problému, v závěrečné části dochází k analýze konkrétní podoby environmentální výchovy ve skautingu.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the problem of relation of the nature and culture with a focus on the environmental education. The first part is devoted to philosophical reflection of the ecological crisis, then it is discussed the environmental education as one of the possible solutions to this problem, in the final part is analyzed the specific form of environmental education in Scouting.
Klíčová slova
ekologická krize, ekologická etika, vztah přírody a kultury, environmentální výchova, skauting
Klíčová slova v angličtině
ecological crisis, ecological ethics, relationship between nature and culture, environmental education, scouting
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztahuje k předmětu filozofie.
1. Cílem práce je pojednat o podobách environmentální výchovy u dětí a mládeže.
2. Metoda práce: analytická.
3. V první části práce pojednat o environmentální problematice, zejména o aktuálním stavu.
4. Další části se zaměřit na environmentální výchovu, její význam, formy a metody.
5. Analyzovat konkrétní podoby environmentální výchovy u dětí a mládeže.
6. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu, reflektovat literaturu doporučenou.
7. Dodržovat harmonogram vypracování BP.
8. Pravidelně konzultovat s vedoucím BP.
9. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucímu práce.
10. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Harmonogram práce:
1. Říjen 2012 - konzultace připraveného textu.
2. Do prosince 2012 - předložit základní koncepci práce.
3. Leden - březen 2013 - konzultace jednotlivvých kapitol.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztahuje k předmětu filozofie.
1. Cílem práce je pojednat o podobách environmentální výchovy u dětí a mládeže.
2. Metoda práce: analytická.
3. V první části práce pojednat o environmentální problematice, zejména o aktuálním stavu.
4. Další části se zaměřit na environmentální výchovu, její význam, formy a metody.
5. Analyzovat konkrétní podoby environmentální výchovy u dětí a mládeže.
6. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu, reflektovat literaturu doporučenou.
7. Dodržovat harmonogram vypracování BP.
8. Pravidelně konzultovat s vedoucím BP.
9. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucímu práce.
10. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Harmonogram práce:
1. Říjen 2012 - konzultace připraveného textu.
2. Do prosince 2012 - předložit základní koncepci práce.
3. Leden - březen 2013 - konzultace jednotlivvých kapitol.
Seznam doporučené literatury
MOLDAN, B., Příroda a civilizace. Praha: SPN, 1997.
GIDDEBS, A., Unikající svět (Jak globalizace mění náš život). Praha: Slon, 2000.
KELLER, J., Až na dno blahobytu. Praha: Earth save, 2005.
KRATOCHVÍL, Z., Filosofie živé přírody, Praha: Hermann a synové, 1994.
KOHÁK, E., Zelená svatozář. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000
RYNDA, I., Trvale udržitelný rozvoj a vzdělávání, in: Hledání odpovědí na výzvy současného světa. Praha: Centrum pro otázky životního prostředí UK, 2000.
ČINČERA, J., Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007.
ČINČERA, J., Environmentální výchova pro učitele. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011.
CAHA, M., ČINČERA, J., Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido, 2005
HEDERER, J., Životní prostředí a výchova. Praha: Portál, 1994.
AMANN, Michaela a kol., Pojďme na to od lesa. Příručka ekologické výchovy a lesní pedagogiky. Vimperk: Správa Národního parku a CHKO Šumava, 2003.
Seznam doporučené literatury
MOLDAN, B., Příroda a civilizace. Praha: SPN, 1997.
GIDDEBS, A., Unikající svět (Jak globalizace mění náš život). Praha: Slon, 2000.
KELLER, J., Až na dno blahobytu. Praha: Earth save, 2005.
KRATOCHVÍL, Z., Filosofie živé přírody, Praha: Hermann a synové, 1994.
KOHÁK, E., Zelená svatozář. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000
RYNDA, I., Trvale udržitelný rozvoj a vzdělávání, in: Hledání odpovědí na výzvy současného světa. Praha: Centrum pro otázky životního prostředí UK, 2000.
ČINČERA, J., Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007.
ČINČERA, J., Environmentální výchova pro učitele. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011.
CAHA, M., ČINČERA, J., Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido, 2005
HEDERER, J., Životní prostředí a výchova. Praha: Portál, 1994.
AMANN, Michaela a kol., Pojďme na to od lesa. Příručka ekologické výchovy a lesní pedagogiky. Vimperk: Správa Národního parku a CHKO Šumava, 2003.