V této práci je popsáno využití prvků metody Akrální koaktivační terapie u skupiny závodních, výkonnostních plavců ve věku 11-14let věku. Z načerpaných teoretických znalostí o metodě Akrální koaktivační terapie, sportovní přípravě a plavání byly u plavců aplikovány cvičební jednotky s prvky této metody po dobu 3 měsíců. Před a po aplikaci těchto cvičebních jednotek byli probandi testováni na přístroji PodoCam, díky kterému bylo možno zhodnotit stav plosek nohou probandů. Dále byli testováni z provedení motorických vzorů, které byly hodnoceny z pohledu ACT. Předpokládalo se docílení samostatného zařazení prvků metody ACT do individuálních cvičebních jednotek plavců. U sledování plosek nohou nebylo možné jednoznačně říci, zda se stav probandů zlepšil či zhoršil. Z hlediska testování motorických vzorů došlo při hodnocení probandů ke zlepšení. Nepodařilo se docílit zařazení prvků metody ACT do samostatných cvičebních jednotek plavců.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis we describe the use of the elements of ACT (Acral Coactivation Therapy) in a group of performance swimmers aged 11-14 years old. From the theoretical knowledge that we learned about ACT, sports preparation and swimming, exercise units with elements of this method were applied on swimmers during 3 months. Before and after the application of these exercise units, subjects of this examination were tested on the PodoCam device to help evaluate the condition of their foot soles. They were also tested in conducting of motor skills that were evaluated from the ACT viewpoint. We expected to archive separate inclusion of the ACT elements into the swimmers' individual exercise units. It was not possible to clearly state whether the condition of the experimentees improved of worsened during the monitoring of their foot soles. In terms of testing their motor skills, they have improved. We failed to archive the inclusion of the ACT elements into swimmers' exercise units.
Klíčová slova
Akrální koaktivační terapie, sportovní příprava, plavání
Klíčová slova v angličtině
Acral coactivation therapy, sport preparation, swimming
Rozsah průvodní práce
43
Jazyk
CZ
Anotace
V této práci je popsáno využití prvků metody Akrální koaktivační terapie u skupiny závodních, výkonnostních plavců ve věku 11-14let věku. Z načerpaných teoretických znalostí o metodě Akrální koaktivační terapie, sportovní přípravě a plavání byly u plavců aplikovány cvičební jednotky s prvky této metody po dobu 3 měsíců. Před a po aplikaci těchto cvičebních jednotek byli probandi testováni na přístroji PodoCam, díky kterému bylo možno zhodnotit stav plosek nohou probandů. Dále byli testováni z provedení motorických vzorů, které byly hodnoceny z pohledu ACT. Předpokládalo se docílení samostatného zařazení prvků metody ACT do individuálních cvičebních jednotek plavců. U sledování plosek nohou nebylo možné jednoznačně říci, zda se stav probandů zlepšil či zhoršil. Z hlediska testování motorických vzorů došlo při hodnocení probandů ke zlepšení. Nepodařilo se docílit zařazení prvků metody ACT do samostatných cvičebních jednotek plavců.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis we describe the use of the elements of ACT (Acral Coactivation Therapy) in a group of performance swimmers aged 11-14 years old. From the theoretical knowledge that we learned about ACT, sports preparation and swimming, exercise units with elements of this method were applied on swimmers during 3 months. Before and after the application of these exercise units, subjects of this examination were tested on the PodoCam device to help evaluate the condition of their foot soles. They were also tested in conducting of motor skills that were evaluated from the ACT viewpoint. We expected to archive separate inclusion of the ACT elements into the swimmers' individual exercise units. It was not possible to clearly state whether the condition of the experimentees improved of worsened during the monitoring of their foot soles. In terms of testing their motor skills, they have improved. We failed to archive the inclusion of the ACT elements into swimmers' exercise units.
Klíčová slova
Akrální koaktivační terapie, sportovní příprava, plavání
Klíčová slova v angličtině
Acral coactivation therapy, sport preparation, swimming
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační normu
Zásady pro vypracování
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační normu
Seznam doporučené literatury
PALAŠČÁKOVÁ ŠPRINGROVÁ, Ingrid. Funkce, diagnostika, terapie hlubokého stabilizačního systému. 1. vyd.: Rehaspring, 2010. 67str. ISBN 978-80-254-7736-6.
PALAŠČÁKOVÁ ŠPRINGROVÁ, Ingrid. Cvičení na velkém pružném míči. 2. vyd. ? 2008 h.doc. PhDr. Ingrid PalaščákováŠpringrová, Ph.D. ISBN 978-80-254-1684-6.
KOLÁŘ, Pavel et al. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
ŠPRINGROVÁ, Ingrid. Akrální koaktivační terapie: vycházející ze základních principů metody RoswithyBrunkow. Vyd. 1. Čelákovice: Rehaspring, 2011. ISBN 978-80-260-0912-2
ŠPRINGROVÁ, Ingrid. Akrální vzpěrná cvičení pro napřímená záda u kojenců a dětí: průvodce cvičením ACT. Vydání první. Čelákovice: ACT centrum s.r.o., 2015. ISBN 978-80-260-8264-4.
KOVALSKÁ, Iveta. Ovlivnění hlubokého stabilizačního systému pomocí akrální koaktivační terapie. Plzeň, 2014. 148 s. Bakalářská práce. Západočeská univerzita. Fakulta zdravotnických studií. Studijní obor Fyzioterapie. Vedoucí práce Mgr. Petr Hána.
ACT pro sportovce a zvýšení kondice připravovaná publikace PhDr. Ingrid PalaščákováŠpringrová, Ph. D. (plánované vydání v listopadu 2016)
Seznam doporučené literatury
PALAŠČÁKOVÁ ŠPRINGROVÁ, Ingrid. Funkce, diagnostika, terapie hlubokého stabilizačního systému. 1. vyd.: Rehaspring, 2010. 67str. ISBN 978-80-254-7736-6.
PALAŠČÁKOVÁ ŠPRINGROVÁ, Ingrid. Cvičení na velkém pružném míči. 2. vyd. ? 2008 h.doc. PhDr. Ingrid PalaščákováŠpringrová, Ph.D. ISBN 978-80-254-1684-6.
KOLÁŘ, Pavel et al. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
ŠPRINGROVÁ, Ingrid. Akrální koaktivační terapie: vycházející ze základních principů metody RoswithyBrunkow. Vyd. 1. Čelákovice: Rehaspring, 2011. ISBN 978-80-260-0912-2
ŠPRINGROVÁ, Ingrid. Akrální vzpěrná cvičení pro napřímená záda u kojenců a dětí: průvodce cvičením ACT. Vydání první. Čelákovice: ACT centrum s.r.o., 2015. ISBN 978-80-260-8264-4.
KOVALSKÁ, Iveta. Ovlivnění hlubokého stabilizačního systému pomocí akrální koaktivační terapie. Plzeň, 2014. 148 s. Bakalářská práce. Západočeská univerzita. Fakulta zdravotnických studií. Studijní obor Fyzioterapie. Vedoucí práce Mgr. Petr Hána.
ACT pro sportovce a zvýšení kondice připravovaná publikace PhDr. Ingrid PalaščákováŠpringrová, Ph. D. (plánované vydání v listopadu 2016)