Course objectives:
|
Objasnit a zpřehlednit klíčové dějinné události, významné osobnosti, kulturně historické a technické památky týkající se novověkých a a moderních českých dějin. Formulovat základní současné problémy, jež mají základ v historickém vývoji ČR. Vytvořit základ pro poznání místních regionálních dějin v období novověku a moderní době.
Předmět je určen pro studenty studia v rámci celoživotního vzdělávání.
|
Requirements on student
|
- Seminární práce na téma z místních regionálních dějin.
- Zápočtový test. Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 80% z celkového zadání.
|
Content
|
1. Osvícenský absolutismus, tereziánské a josefínské reformy
2. Národní obrození
3. Čechy v první polovině 19. století, formování občanské společnosti
4. jaro národů, revoluce roku 1848
5. Čechy ve druhé polovině 19. století, tradiční systém českých politických stran
6. Kulturní vývoj v 19. století
7. I. světová válka na pozadí vývoje v Čechách
8. I. republika, politická, ekonomická, kulturní a národnostní charakteristika
9. Československá republika ve 30. letech, Mnichov 1938
10. II. světová válka, specifika vývoje českých zemí
11., 12. Hlavní mezníky vývoje českých dějin po roce 1945
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Urban, O. Dějiny československé. Praha, 1993.
-
Recommended:
Bělina, P. Dějiny zemí koruny české I.. Praha, 1992.
-
Recommended:
Bělina, P., Pokorný, J. Dějiny zemí koruny české II.. Praha, 1992.
-
Recommended:
Hora-Hořejš, P. Toulky českou minulostí 1-11. Praha, 2007.
-
Recommended:
Výběr historické literatury k místním regionálním dějinám.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Contact hours
|
48
|
Individual project (40)
|
25
|
Presentation preparation (report) (1-10)
|
10
|
Preparation for an examination (30-60)
|
40
|
Preparation for comprehensive test (10-40)
|
30
|
Total
|
153
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
No particular prerequisites specified. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student(ka):
- vyjádří souvislost mezi současnými ekonomickými a politickými poměry v ČR a historickým vývojem
našeho státu v období novověku a 20. století
- orientuje se v současných zásadách vyučování vlastivědy v intencích kurikulární reformy pro I.
stupeň ZŠ
- vytvoří si přehled o hlavních problémech novověkých a moderních českých dějin na pozadí
evropského vývoje
- prokáže schopnost přesvědčivě prezentovat vybrané téma z českých a regionálních dějin |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Combined exam |
Test |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Lecture |
Interactive lecture |
Seminar |
Textual studies |
Group discussion |
|