Tato bakalářská práce se věnuje popisu a následné komparaci českých a německých lesních mateřských škol. Před samotnou komparací autorka uvádí informace o srovnávací pedagogice a metodách, které byly použity k dosažení cílů práce. Dále se bakalářská práce krátce dotýká tématu odcizování od přírody a nastiňuje systém českého i německého předškolního vzdělávání.
Hlavním cílem bylo najít nejzásadnější rozdíly mezi lesními mateřskými školkami v České republice a v Německu, ale i jejich společné znaky. Bylo stanoveno několik oblastí, které jsou na základě prostudované literatury popsány. Práce se zabývá historií lesních mateřských škol, jejich umístěním ve školském systému, hygienickými podmínkami a také jejich financováním. Pro dokreslení představy o lesních školkách práce zahrnuje příklad české LMŠ a jedné navštívené německé LMŠ. Dalším cílem bylo navrhnout, jak by se získané pozitivní poznatky mohly využít pro zdokonalení zdejších lesních MŠ. Nejzásadnější zjištění autorka shrnuje v poslední kapitole práce.
Annotation in English
This Bachelor´s thesis is devoted to the description and subsequent comparison of Czech and German Forest kindergartens. Before the actual comparison, the author presents information on comparative pedagogy and methods that were used to achieve the goals of the thesis. Furthermore, the thesis briefly touches on the issue of alienation from nature and outlines the system of Czech and German pre-school education.
The main objective was to find the most important differences between Forest kindergartens in the Czech Republic and Germany, but also their common features. Several areas have been identified and described based on the studied literature. The thesis deals with the history of Forest kindergartens, their location in the school system, hygiene conditions and their financing. To illustrate the idea of Forest kindergartens, the thesis includes an example of a Czech Forest kindergarten and one visited in Germany. Another aim was to suggest how the positive findings could be used to improve the local Forest nursery schools. The author summarizes the most important findings in the last chapter of the thesis.
Keywords
lesní mateřská škola, lesní klub, předškolní vzdělávání, Česká republika, Německo, komparace
Tato bakalářská práce se věnuje popisu a následné komparaci českých a německých lesních mateřských škol. Před samotnou komparací autorka uvádí informace o srovnávací pedagogice a metodách, které byly použity k dosažení cílů práce. Dále se bakalářská práce krátce dotýká tématu odcizování od přírody a nastiňuje systém českého i německého předškolního vzdělávání.
Hlavním cílem bylo najít nejzásadnější rozdíly mezi lesními mateřskými školkami v České republice a v Německu, ale i jejich společné znaky. Bylo stanoveno několik oblastí, které jsou na základě prostudované literatury popsány. Práce se zabývá historií lesních mateřských škol, jejich umístěním ve školském systému, hygienickými podmínkami a také jejich financováním. Pro dokreslení představy o lesních školkách práce zahrnuje příklad české LMŠ a jedné navštívené německé LMŠ. Dalším cílem bylo navrhnout, jak by se získané pozitivní poznatky mohly využít pro zdokonalení zdejších lesních MŠ. Nejzásadnější zjištění autorka shrnuje v poslední kapitole práce.
Annotation in English
This Bachelor´s thesis is devoted to the description and subsequent comparison of Czech and German Forest kindergartens. Before the actual comparison, the author presents information on comparative pedagogy and methods that were used to achieve the goals of the thesis. Furthermore, the thesis briefly touches on the issue of alienation from nature and outlines the system of Czech and German pre-school education.
The main objective was to find the most important differences between Forest kindergartens in the Czech Republic and Germany, but also their common features. Several areas have been identified and described based on the studied literature. The thesis deals with the history of Forest kindergartens, their location in the school system, hygiene conditions and their financing. To illustrate the idea of Forest kindergartens, the thesis includes an example of a Czech Forest kindergarten and one visited in Germany. Another aim was to suggest how the positive findings could be used to improve the local Forest nursery schools. The author summarizes the most important findings in the last chapter of the thesis.
Keywords
lesní mateřská škola, lesní klub, předškolní vzdělávání, Česká republika, Německo, komparace
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Recommended resources
DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě: ohrožený druh?: O významu kontaktu s přírodou pro zdraví a učení našich dětí. Praha: Tereza, vzdělávací centrum, z.ú., 2016. ISBN 978-80-87905-10-4.\\
MIKLITZ, Ingrid und Anja RIEDHAMER. [Fotos: RIEDHAMER Anja und Willi ROLFES]. Ein Tag im Waldkindergarten mit Marie und Jonas im Herbstwald. Bad Liebenzell: ELKINA-Verl, 2013. ISBN 9783981528510.\\
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. ISBN 978-80-7212-593-7.\\
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Školka blízká přírodě: příručka předškolního vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Asociace lesních mateřských škol. Praha: AdAm studio s.r.o., 2012.\\
Recommended resources
DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě: ohrožený druh?: O významu kontaktu s přírodou pro zdraví a učení našich dětí. Praha: Tereza, vzdělávací centrum, z.ú., 2016. ISBN 978-80-87905-10-4.\\
MIKLITZ, Ingrid und Anja RIEDHAMER. [Fotos: RIEDHAMER Anja und Willi ROLFES]. Ein Tag im Waldkindergarten mit Marie und Jonas im Herbstwald. Bad Liebenzell: ELKINA-Verl, 2013. ISBN 9783981528510.\\
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. ISBN 978-80-7212-593-7.\\
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Školka blízká přírodě: příručka předškolního vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Asociace lesních mateřských škol. Praha: AdAm studio s.r.o., 2012.\\