Práce je věnována vývoji základní školy v Plesné v průběhu 20. století. Zabývala jsem se německou měšťanskou školou, která v Plesné vznikla sloučením evangelické a katolické školy. Ve třetí kapitole naleznete historii české menšinové školy v Plesné, která zde existovala paralelně s německou měšťanskou školou. Kapitola také nastiňuje složitou situace Čechů v pohraničí. Ve čtvrté kapitole jsem se věnovala vývoji školy po skončení 2. světové války, kdy v Plesné byla obecná škola a měšťanská střední školy, které byly v 50. letech sloučeny v jednu základní školu. Práce se hlavně věnuje historii školy, ale ukazuje i kulturně-politickou situaci v obci. V závěru práce je přepis rozhovoru s bývalými učitelkami, které na škole působily řadu let.
Annotation in English
The work is dedicated to the development of an elementary school in the fungus in the 20th century. I dealt with the German town school, which was founded in Plesná merger of the Evangelical and Catholic schools. In the third chapter contains the history of the Czech minority schools in Plesná, which existed in parallel with the German town school. The chapter also outlines the difficult situation of the Czechs in the border region. In the fourth chapter is devoted to the development of school after the 2nd World War, when Plesná was an elementary school and middle school council, which were in the 50s merged into one elementary school. The work is essentially devoted to the history of the school, but also shows the political and cultural situation in the village. The conclusion is a transcript of an interview with a former teacher who worked for many years the school.
Keywords
menšinová škola, měšťanská škola, obecná škola, program Hooverova kuchyně, soutěž "Za krásnější Chebsko".
Keywords in English
minority school council school, elementary school, program Hoover kitchen, contest "The beautiful Chebsko".
Length of the covering note
49s. (84 644 znaků)
Language
CZ
Annotation
Práce je věnována vývoji základní školy v Plesné v průběhu 20. století. Zabývala jsem se německou měšťanskou školou, která v Plesné vznikla sloučením evangelické a katolické školy. Ve třetí kapitole naleznete historii české menšinové školy v Plesné, která zde existovala paralelně s německou měšťanskou školou. Kapitola také nastiňuje složitou situace Čechů v pohraničí. Ve čtvrté kapitole jsem se věnovala vývoji školy po skončení 2. světové války, kdy v Plesné byla obecná škola a měšťanská střední školy, které byly v 50. letech sloučeny v jednu základní školu. Práce se hlavně věnuje historii školy, ale ukazuje i kulturně-politickou situaci v obci. V závěru práce je přepis rozhovoru s bývalými učitelkami, které na škole působily řadu let.
Annotation in English
The work is dedicated to the development of an elementary school in the fungus in the 20th century. I dealt with the German town school, which was founded in Plesná merger of the Evangelical and Catholic schools. In the third chapter contains the history of the Czech minority schools in Plesná, which existed in parallel with the German town school. The chapter also outlines the difficult situation of the Czechs in the border region. In the fourth chapter is devoted to the development of school after the 2nd World War, when Plesná was an elementary school and middle school council, which were in the 50s merged into one elementary school. The work is essentially devoted to the history of the school, but also shows the political and cultural situation in the village. The conclusion is a transcript of an interview with a former teacher who worked for many years the school.
Keywords
menšinová škola, měšťanská škola, obecná škola, program Hooverova kuchyně, soutěž "Za krásnější Chebsko".
Keywords in English
minority school council school, elementary school, program Hoover kitchen, contest "The beautiful Chebsko".
Research Plan
Studentka zachytí a zpřehlední na základě navržených zdrojů a metod historii německé a české menšinové školy v Plesné a bude vycházet z následující doporučené osnovy: - Kulturně sociální situace v Plesné
- Německá škola do počátku 2. světové války
- Česká menšinová škola do počátku 2. světové války
- Spojení německé a české školy a její existence po 2. světové válce.
Research Plan
Studentka zachytí a zpřehlední na základě navržených zdrojů a metod historii německé a české menšinové školy v Plesné a bude vycházet z následující doporučené osnovy: - Kulturně sociální situace v Plesné
- Německá škola do počátku 2. světové války
- Česká menšinová škola do počátku 2. světové války
- Spojení německé a české školy a její existence po 2. světové válce.
Recommended resources
Kronika školy v Plesné,1945-1966.
BRABCOVÁ, Alena - HOYER, Roman. Almanach k 80. výročí založení české menšinové školy. Plesná: ZŠ a MŠ Plesná, 2010. 102s.
Státní oblastní archiv Cheb. Obecní kronika obce Plesná, 1945-1957. K 253.
Státní oblastní archiv Cheb. Chronik der Volkschule Fleissen III., 1903-1919. K 168.
Recommended resources
Kronika školy v Plesné,1945-1966.
BRABCOVÁ, Alena - HOYER, Roman. Almanach k 80. výročí založení české menšinové školy. Plesná: ZŠ a MŠ Plesná, 2010. 102s.
Státní oblastní archiv Cheb. Obecní kronika obce Plesná, 1945-1957. K 253.
Státní oblastní archiv Cheb. Chronik der Volkschule Fleissen III., 1903-1919. K 168.