Tato diplomová práce pojednává o využití metod dramatické výchovy při výuce angličtiny u žáků se specifickými poruchami učení a syndromem ADHD. Hlavním cílem bylo vytvořit a odučit pět hodin angličtiny, které byly založeny na metodách dramatické výchovy, sledovat žáky a zanalyzovat jejich vývoj pomocí pozorovacích listů, které byly vyplněny samotnými žáky, učitelem a pozorujícím učitelem. Hlavní výsledky byly vyhodnoceny skrze pozorování dvou žáků Lindy a Jáchyma, kteří byli vybráni pro jejich specifické poruchy - byli to nejslabší žáci a nejevili téměř žádný zájem o učení. Výsledky prokázaly, že metody dramatické výchovy ovlivnily hlavně kooperativní a komunikativní kompetence žáků a také pomohly ke zvýšení zájmu o výuku anglického jazyka a podpořily jejich aktivitu v hodinách angličtiny.
Annotation in English
The thesis deals with the use of creative drama methods as the tool for teaching English language to learners with special learning needs and ADHD syndrome. The aim was to create and teach five English lessons based on creative drama, observe two weak learners and analysed their progress through observation tasks, which were filled in by the learners and by the teacher - observer. The results support the idea that creative drama influences the co-operative and communicative competences. It increased the learners' interest in learning English language and supported their engagement during the English lessons.
Keywords
dramatická výchova, anglický jazyk, specifické poruchy učení, ADHD, výuka jazyků, dyslexie, dysgrafie, dysortografie,metoda, technika, žák
Keywords in English
creative drama, English language, special learning needs, ADHD, language learning, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, method, technique, learner
Length of the covering note
57 s. (19 109 znaků)
Language
AN
Annotation
Tato diplomová práce pojednává o využití metod dramatické výchovy při výuce angličtiny u žáků se specifickými poruchami učení a syndromem ADHD. Hlavním cílem bylo vytvořit a odučit pět hodin angličtiny, které byly založeny na metodách dramatické výchovy, sledovat žáky a zanalyzovat jejich vývoj pomocí pozorovacích listů, které byly vyplněny samotnými žáky, učitelem a pozorujícím učitelem. Hlavní výsledky byly vyhodnoceny skrze pozorování dvou žáků Lindy a Jáchyma, kteří byli vybráni pro jejich specifické poruchy - byli to nejslabší žáci a nejevili téměř žádný zájem o učení. Výsledky prokázaly, že metody dramatické výchovy ovlivnily hlavně kooperativní a komunikativní kompetence žáků a také pomohly ke zvýšení zájmu o výuku anglického jazyka a podpořily jejich aktivitu v hodinách angličtiny.
Annotation in English
The thesis deals with the use of creative drama methods as the tool for teaching English language to learners with special learning needs and ADHD syndrome. The aim was to create and teach five English lessons based on creative drama, observe two weak learners and analysed their progress through observation tasks, which were filled in by the learners and by the teacher - observer. The results support the idea that creative drama influences the co-operative and communicative competences. It increased the learners' interest in learning English language and supported their engagement during the English lessons.
Keywords
dramatická výchova, anglický jazyk, specifické poruchy učení, ADHD, výuka jazyků, dyslexie, dysgrafie, dysortografie,metoda, technika, žák
Keywords in English
creative drama, English language, special learning needs, ADHD, language learning, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, method, technique, learner
Research Plan
Pravidelné schůzky s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu (experiment, dotazování).
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Research Plan
Pravidelné schůzky s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu (experiment, dotazování).
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Recommended resources
1. McCaslin, Nellie. (1990). Creative drama in the classroom: Longman.
2. Wagner, Betty Jane. (1976). Dorothy Heathcote: drama as a learning medium: National Education Association.
3. Remsová, Pavlovská. (2009). Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP ZV = Drama Education for Children with Special Needs in the Context of the Framework for Reference for Elementary Education: Brno: Masarykova Univerzita.
4. Grenarová, Vítková. (2009). Dramatická výchova v cizojazyčné výuce u žáků s SPU = Drama techniques in foreign language teaching to learners with SLD. Brno: Masarykova Univerzita.
5. Dramalogue : a collection of lesson plans integrating drama in the ELT classroom: written and tested by participants of "ELT and Drama Education". (2000). London : British Council.
6. Polloway, Patton, Serna.(2007). Strategies for teaching learners with special needs.Pearson Merrill Prentice Hall: University of Virgina.
Recommended resources
1. McCaslin, Nellie. (1990). Creative drama in the classroom: Longman.
2. Wagner, Betty Jane. (1976). Dorothy Heathcote: drama as a learning medium: National Education Association.
3. Remsová, Pavlovská. (2009). Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP ZV = Drama Education for Children with Special Needs in the Context of the Framework for Reference for Elementary Education: Brno: Masarykova Univerzita.
4. Grenarová, Vítková. (2009). Dramatická výchova v cizojazyčné výuce u žáků s SPU = Drama techniques in foreign language teaching to learners with SLD. Brno: Masarykova Univerzita.
5. Dramalogue : a collection of lesson plans integrating drama in the ELT classroom: written and tested by participants of "ELT and Drama Education". (2000). London : British Council.
6. Polloway, Patton, Serna.(2007). Strategies for teaching learners with special needs.Pearson Merrill Prentice Hall: University of Virgina.