Tato diplomová práce se zaměřuje na nástroje čtvrté průmyslové revoluce, konkrétně na virtuální a rozšířenou realitu, a jejich implementaci do průmyslu. Cílem práce je popsat projektové plány a přínosy virtuálního tréninku pro firmu i autora. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá managementem inovací, managementem projektů a charakterizací průmyslových revolucí, přičemž největší důraz je kladen na čtvrtou průmyslovou revoluci a nástroje průmyslu 4.0, virtuální a rozšířenou realitu. Praktická část se zabývá charakteristikou virtuální reality v průmyslu, popisem vybraného projektu a jeho vývoje, definicí využívaného hardwaru a softwaru a cost benefit analýzou projektu. Závěr práce zahrnuje shrnutí výsledků a doporučení na základě získaných zkušeností.
Annotation in English
This thesis focuses on the tools of the fourth industrial revolution, specifically virtual and augmented reality, and their implementation in industry. The aim of the thesis is to describe the project plans and the benefits of virtual training for the company and the author. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with innovation management, project management and the characterization of industrial revolutions, with the greatest emphasis on the fourth industrial revolution and the tools of Industry 4.0, virtual and augmented reality. The practical part deals with the characteristics of virtual reality in industry, description of the selected project and its development, definition of the hardware and software used and cost benefit analysis of the project. The conclusion of the thesis includes a summary of the results and recommendations based on the experience gained.
Tato diplomová práce se zaměřuje na nástroje čtvrté průmyslové revoluce, konkrétně na virtuální a rozšířenou realitu, a jejich implementaci do průmyslu. Cílem práce je popsat projektové plány a přínosy virtuálního tréninku pro firmu i autora. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá managementem inovací, managementem projektů a charakterizací průmyslových revolucí, přičemž největší důraz je kladen na čtvrtou průmyslovou revoluci a nástroje průmyslu 4.0, virtuální a rozšířenou realitu. Praktická část se zabývá charakteristikou virtuální reality v průmyslu, popisem vybraného projektu a jeho vývoje, definicí využívaného hardwaru a softwaru a cost benefit analýzou projektu. Závěr práce zahrnuje shrnutí výsledků a doporučení na základě získaných zkušeností.
Annotation in English
This thesis focuses on the tools of the fourth industrial revolution, specifically virtual and augmented reality, and their implementation in industry. The aim of the thesis is to describe the project plans and the benefits of virtual training for the company and the author. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with innovation management, project management and the characterization of industrial revolutions, with the greatest emphasis on the fourth industrial revolution and the tools of Industry 4.0, virtual and augmented reality. The practical part deals with the characteristics of virtual reality in industry, description of the selected project and its development, definition of the hardware and software used and cost benefit analysis of the project. The conclusion of the thesis includes a summary of the results and recommendations based on the experience gained.
Vymezte teoretický základ čtvrté průmyslové revoluce, popište základní technologie a možnosti jejich aplikací.
Shrňte základní poznatky z managementu inovací a projektů.
Podrobně analyzujte vybranou technologii čtvrté průmyslové revoluce.
Charakterizujte firmu a obor jejího podnikání.
Popište vybraný projekt a projektové plány, určete přínos projektu pro firmu.
Shrňte výsledky Vaší práce, popište Vaši roli v projektu a získané zkušenosti, zhodnoťte dosažení cílů práce.
Research Plan
Definujte cíl diplomové práce.
Vymezte teoretický základ čtvrté průmyslové revoluce, popište základní technologie a možnosti jejich aplikací.
Shrňte základní poznatky z managementu inovací a projektů.
Podrobně analyzujte vybranou technologii čtvrté průmyslové revoluce.
Charakterizujte firmu a obor jejího podnikání.
Popište vybraný projekt a projektové plány, určete přínos projektu pro firmu.
Shrňte výsledky Vaší práce, popište Vaši roli v projektu a získané zkušenosti, zhodnoťte dosažení cílů práce.
Recommended resources
Mařík, V., & kol. (2016). Průmysl 4.0 – Výzva pro Českou republiku. Management Press.
Doležal, J., Lacko, B., Hájek, M., Cingl, O., Krátký, J., & Bočková Hrazdilová, K. (2016). Projektový management: Komplexně, prakticky a podle světových standardů. Grada.
Bessant, J., & Tidd, J. (2016). Innovation and Entrepreneurship (3rd ed.). John Wiley & Sons.
Dvořáková, L., Vacek, J., Hinke, J., Taušl Procházková, P., Černá, M., Vallišová, L., Caha, Z., Horák, J., Machová, V., Rain, T., Hořický, M., Janeček, P., Petrtyl, J., Písař, P., Brabcová, J., & Machová, K. (2022). Adaptace malých a středních podniků v sektoru služeb na podmínky Společnosti 4.0. Aleš Čeněk
Huggett, C. (2018). Virtual Reality Basics (2nd ed.). ATD Press
Recommended resources
Mařík, V., & kol. (2016). Průmysl 4.0 – Výzva pro Českou republiku. Management Press.
Doležal, J., Lacko, B., Hájek, M., Cingl, O., Krátký, J., & Bočková Hrazdilová, K. (2016). Projektový management: Komplexně, prakticky a podle světových standardů. Grada.
Bessant, J., & Tidd, J. (2016). Innovation and Entrepreneurship (3rd ed.). John Wiley & Sons.
Dvořáková, L., Vacek, J., Hinke, J., Taušl Procházková, P., Černá, M., Vallišová, L., Caha, Z., Horák, J., Machová, V., Rain, T., Hořický, M., Janeček, P., Petrtyl, J., Písař, P., Brabcová, J., & Machová, K. (2022). Adaptace malých a středních podniků v sektoru služeb na podmínky Společnosti 4.0. Aleš Čeněk
Huggett, C. (2018). Virtual Reality Basics (2nd ed.). ATD Press
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Thesis defence evaluation
Good
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Předseda zkušební komise přivítal studenta u státní závěrečné zkoušky. Student následně představil téma své diplomové práce a zdůvodnil výběr tohoto tématu. Po úvodu uvedl strukturu obhajoby a následně cíl své práce. Pokračoval shrnutím obsahu teoretické části, komise požádala, aby rovnou přešel k praktické části. Praktická část se zabývala tématem využití virtuální reality v konkrétním podniku, účelem bylo inovovat školení zaměstnanců firmy s využitím virtuální reality. Dále student komisi seznámil s využitím virtuální reality v konkrétním podniku. V další části student shrnul vývoj projektu a přednesl vyhodnocení cost benefit analýzy, analýzu a vyhodnocení rizik, kterých v projektu identifikoval celkem šest. Na závěr obhajoby uvedl benefity projektu a doporučení pro společnost CIE Group. Student poděkoval za pozornost a přešel k otázkám od vedoucího a oponenta. Komise v průběhu položila doplňující otázky k upřesnění získávání zpětné vazby a požádala o dovysvětlení analýzy rizik a jejich ošetření. Komise položila otázku týkající se konkretizování cíle práce. Komise upozornila, že v práci vůbec nejsou uvedeny projektové plány, přestože smyslem práce bylo sestavit projektový plán. Komise vytkla nedostatky ve struktuře práce a překlepy v abstraktu a další nepřesnosti. Komise požádala o vysvětlení důvodu, proč nebyla zkoumána rozšířená realita, ačkoli je uvedena v názvu práce. Komise požádala o vysvětlení využití Cost Benefit Analýzy. Předseda komise poděkoval za prezentaci. Název diplomové práce Virtuální a rozšířená realita jako nástroj pro rozvoj společnosti nekoresponduje s obsahem práce, kde se autor zabývá pouze virtuální realitou a problematice rozšířené reality se text nevěnuje. Zároveň se autor nevěnuje projektovým plánům, ačkoli jejich popis je zmíněn v zásadách pro vypracování i mezi cíli práce. Student vhodně argumentoval připomínky komise v rámci obhajoby, nicméně z výše uvedených důvodů byla známka snížena na stupeň dobře.