Tato práce pojednává o výukových pomůckách v praxi učitele odborného výcviku. Na začátku je proveden krátký pohled do historie používání výukových pomůcek a jejich využívání obecně. Dále se práce zabývá výukovými pomůckami v odborné učebně elektrotechniky a přípravou učitele na výuku. V další kapitole je zmínka o specifických výukových pomůckách používaných při výuce elektrotechniky a je zmíněna bezpečnost při používání těchto pomůcek. Jedna kapitola se věnuje praktickému ověření výukové pomůcky pro vysvětlení kompenzace jalového výkonu při výuce na SPŠE v Plzni. Další kapitoly jsou věnovány dvěma výukovým pomůckám:
kompenzaci jalového výkonu a diagnostice závad na asynchronním elektromotoru. Je popsána výroba těchto pomůcek, jejich používání při výuce a didaktický cíl při jejich používání. V přílohách jsou fotografie zmiňovaných pomůcek a schémata jejich zapojení.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with educational aids in the practice of a teacher of technical training. Introduction briefly summarizes history of utilization of teaching aids and their function in general. Teaching aids in a special classroom of electrical engineering are addressed in following sections together with teacher?s preparation for the lessons. Next chapter mentions specific electrical teaching aids with emphasis on safety measures during their use. The following chapters are devoted to specific teaching aids serving for compensation of the wattless output and diagnostics of an asynchronous motor, respectively.
Making of these educational aids, their utilization in the classroom and didactic purpose of their use are described into details. Snapshots of the teaching aids and their respective schematic diagrams are included in appendices.
Educational aids, special classroom of electrical engineering, asynchronous motor, diagnostics, compensation of the wattless output, phase meter, overcompensation, inductive load
Length of the covering note
34 s. textu+14 s. příloh
Language
CZ
Annotation
Tato práce pojednává o výukových pomůckách v praxi učitele odborného výcviku. Na začátku je proveden krátký pohled do historie používání výukových pomůcek a jejich využívání obecně. Dále se práce zabývá výukovými pomůckami v odborné učebně elektrotechniky a přípravou učitele na výuku. V další kapitole je zmínka o specifických výukových pomůckách používaných při výuce elektrotechniky a je zmíněna bezpečnost při používání těchto pomůcek. Jedna kapitola se věnuje praktickému ověření výukové pomůcky pro vysvětlení kompenzace jalového výkonu při výuce na SPŠE v Plzni. Další kapitoly jsou věnovány dvěma výukovým pomůckám:
kompenzaci jalového výkonu a diagnostice závad na asynchronním elektromotoru. Je popsána výroba těchto pomůcek, jejich používání při výuce a didaktický cíl při jejich používání. V přílohách jsou fotografie zmiňovaných pomůcek a schémata jejich zapojení.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with educational aids in the practice of a teacher of technical training. Introduction briefly summarizes history of utilization of teaching aids and their function in general. Teaching aids in a special classroom of electrical engineering are addressed in following sections together with teacher?s preparation for the lessons. Next chapter mentions specific electrical teaching aids with emphasis on safety measures during their use. The following chapters are devoted to specific teaching aids serving for compensation of the wattless output and diagnostics of an asynchronous motor, respectively.
Making of these educational aids, their utilization in the classroom and didactic purpose of their use are described into details. Snapshots of the teaching aids and their respective schematic diagrams are included in appendices.
Educational aids, special classroom of electrical engineering, asynchronous motor, diagnostics, compensation of the wattless output, phase meter, overcompensation, inductive load
Research Plan
- pohled na používání výukových pomůcek obecně.
- výukové pomůcky v odborné učebně elektrotechniky.
- specifika výukových pomůcek v elektrotechnice.
- výukové pomůcky při objasňování složitějších jevů v elektrotechnice.
- pochopení důležitosti využívání výukových pomůcek v praxi UOV - obor
silnoproudá elektrotechnika - efektivní používání názorných pomůcek při výuce.
Research Plan
- pohled na používání výukových pomůcek obecně.
- výukové pomůcky v odborné učebně elektrotechniky.
- specifika výukových pomůcek v elektrotechnice.
- výukové pomůcky při objasňování složitějších jevů v elektrotechnice.
- pochopení důležitosti využívání výukových pomůcek v praxi UOV - obor
silnoproudá elektrotechnika - efektivní používání názorných pomůcek při výuce.
Recommended resources
Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, s.r.o., 2002.
ISBN 80-7178-631-4.
Petty,G. Moderní vyučování.Praha: Portál, s.r.o.,1996.
ISBN 80-7178-978-X.
Hrabal,V.,Pavelková,I. Jaký jsem učitel. Praha, Portál, s.r.o., 2010.
ISBN 978-80-7367-755-8.
Korec,V.,Holoubek,J. Kompenzace jalového výkonu.
Praha: IN-EL, 1999. ISBN 80-86230-07-4.
Roubíček, O. Elektrické motory a pohony.
Praha: BEN - technická literatura, 2004. ISBN 80-7300-092-X.
Kolektiv aut. Elektrotechnická měření.
Praha: BEN - technická literatura, 2002. ISBN 80-7300-022-9.
GESCHWINDER, J.; RŮŽIČKA, E.; RŮŽIČKOVÁ, B. Technické
prostředky ve výuce. Olomouc: UP, 1995. ISBN 80-706-7584-5.
RAMBOUSEK, V., a kol. Technické výukové prostředky.
Praha: SPN, 1989.
Recommended resources
Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, s.r.o., 2002.
ISBN 80-7178-631-4.
Petty,G. Moderní vyučování.Praha: Portál, s.r.o.,1996.
ISBN 80-7178-978-X.
Hrabal,V.,Pavelková,I. Jaký jsem učitel. Praha, Portál, s.r.o., 2010.
ISBN 978-80-7367-755-8.
Korec,V.,Holoubek,J. Kompenzace jalového výkonu.
Praha: IN-EL, 1999. ISBN 80-86230-07-4.
Roubíček, O. Elektrické motory a pohony.
Praha: BEN - technická literatura, 2004. ISBN 80-7300-092-X.
Kolektiv aut. Elektrotechnická měření.
Praha: BEN - technická literatura, 2002. ISBN 80-7300-022-9.
GESCHWINDER, J.; RŮŽIČKA, E.; RŮŽIČKOVÁ, B. Technické
prostředky ve výuce. Olomouc: UP, 1995. ISBN 80-706-7584-5.
RAMBOUSEK, V., a kol. Technické výukové prostředky.
Praha: SPN, 1989.