Tato diplomová práce se zabývá možností využití mechanické stavebnice Spintronics, jež modeluje elektrické obvody, v rámci výuky fyziky.
Úvodní část je zaměřena na význam modelů a analogií, jejich konkrétní druhy a praktické využití. Dále prozkoumává žákovské prekoncepty a miskoncepty, jejich vznik a možné způsoby práce s nimi. Hlavní důraz je přitom kladen na jejich představy týkající se elektrických obvodů.
Následuje vlastní rozbor stavebnice Spintronics zaměřený na její fungování a realizaci analogie, jež využívá. Zvláštní pozornost je přitom kladena na školskou praxi, k čemuž zde naleznete i pasáž, doporučující několik aktivit s touto stavebnicí.
Poslední částí je výzkum její využitelnosti ve školním prostředí a zhodnocení výsledků.
Annotation in English
This master's thesis deals with the possibility of using the mechanical kit Spintronics, which models electrical circuits, within the framework of teaching physics.
The introductory part is focused on the importance of models and analogies in teaching, their specific types and use. It also explores student preconceptions and misconceptions, their origin and possible ways of working with them. The main emphasis is placed on students' ideas about electrical circuits.
The following is the own analysis of the Spintronics kit, focusing on its operation and the implementation of the analogy it uses. Special attention is paid to the use in school practice, for which the thesis also includes a passage recommending several activities with this kit.
The last part of the work is research of the usability of the Spintronics kit in school practice and evaluation of its results.
Spintronics, mechanical kit, electronics, analogy, analogical models, teaching aid, physics props, electric circuit, model of electric circuit, preconcepts, misconcepts
Length of the covering note
73 s., xiii s.
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá možností využití mechanické stavebnice Spintronics, jež modeluje elektrické obvody, v rámci výuky fyziky.
Úvodní část je zaměřena na význam modelů a analogií, jejich konkrétní druhy a praktické využití. Dále prozkoumává žákovské prekoncepty a miskoncepty, jejich vznik a možné způsoby práce s nimi. Hlavní důraz je přitom kladen na jejich představy týkající se elektrických obvodů.
Následuje vlastní rozbor stavebnice Spintronics zaměřený na její fungování a realizaci analogie, jež využívá. Zvláštní pozornost je přitom kladena na školskou praxi, k čemuž zde naleznete i pasáž, doporučující několik aktivit s touto stavebnicí.
Poslední částí je výzkum její využitelnosti ve školním prostředí a zhodnocení výsledků.
Annotation in English
This master's thesis deals with the possibility of using the mechanical kit Spintronics, which models electrical circuits, within the framework of teaching physics.
The introductory part is focused on the importance of models and analogies in teaching, their specific types and use. It also explores student preconceptions and misconceptions, their origin and possible ways of working with them. The main emphasis is placed on students' ideas about electrical circuits.
The following is the own analysis of the Spintronics kit, focusing on its operation and the implementation of the analogy it uses. Special attention is paid to the use in school practice, for which the thesis also includes a passage recommending several activities with this kit.
The last part of the work is research of the usability of the Spintronics kit in school practice and evaluation of its results.
Spintronics, mechanical kit, electronics, analogy, analogical models, teaching aid, physics props, electric circuit, model of electric circuit, preconcepts, misconcepts
Research Plan
1. Definovat oblast využití modelů ve výuce fyziky
2. Definovat termíny prekoncept a miskoncept, prozkoumat prekoncepty a miskoncepty v tématickém celku elektrický obvod a elektrický proud
3. Analýza stavebnice Spintronics; její funkčnosti, vhodnosti pro využití ve výuce a zhodnocení pokusů obsažených v návodech stavebnice
4. Vytvořit instruktážní manuál pro implementaci do výuky
5. Výzkum ve školní praxi se stavebnicemi zaměřený na práci s prekoncepty a miskoncepty
Research Plan
1. Definovat oblast využití modelů ve výuce fyziky
2. Definovat termíny prekoncept a miskoncept, prozkoumat prekoncepty a miskoncepty v tématickém celku elektrický obvod a elektrický proud
3. Analýza stavebnice Spintronics; její funkčnosti, vhodnosti pro využití ve výuce a zhodnocení pokusů obsažených v návodech stavebnice
4. Vytvořit instruktážní manuál pro implementaci do výuky
5. Výzkum ve školní praxi se stavebnicemi zaměřený na práci s prekoncepty a miskoncepty
Recommended resources
VACHEK, J. a. O. L. Modelování a modely ve vyučování fyzice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Edice metodických příruček.
KAŠPAR, E. Didaktika fyziky: obecné otázky, 1978.
MANDÍKOVÁ, Dana a TRNA, Josef. Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-226-0.
SVOBODA, Emanuel a KOLÁŘOVÁ, Růžena. Didaktika fyziky základní a střední školy: vybrané kapitoly. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1181-3.
SEDLÁK, Bedřich a ŠTOLL, Ivan. Elektřina a magnetismus. Vyd. 3., V nakl. Karolinum 2. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2198-2.
UHLÍŘ, Ivan. Elektrické obvody a elektronika. Vyd. 2., přeprac. Praha: Nakladatelství ČVUT, 2008. ISBN 978-80-01-03932-8.
MYSLÍK, Jiří. Elektrické obvody: příručka pro praxi a učebnice pro střední a vysoké školy. 2. vyd. Praha: BEN, 1998. ISBN 80-86056-19-8.
Recommended resources
VACHEK, J. a. O. L. Modelování a modely ve vyučování fyzice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Edice metodických příruček.
KAŠPAR, E. Didaktika fyziky: obecné otázky, 1978.
MANDÍKOVÁ, Dana a TRNA, Josef. Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-226-0.
SVOBODA, Emanuel a KOLÁŘOVÁ, Růžena. Didaktika fyziky základní a střední školy: vybrané kapitoly. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1181-3.
SEDLÁK, Bedřich a ŠTOLL, Ivan. Elektřina a magnetismus. Vyd. 3., V nakl. Karolinum 2. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2198-2.
UHLÍŘ, Ivan. Elektrické obvody a elektronika. Vyd. 2., přeprac. Praha: Nakladatelství ČVUT, 2008. ISBN 978-80-01-03932-8.
MYSLÍK, Jiří. Elektrické obvody: příručka pro praxi a učebnice pro střední a vysoké školy. 2. vyd. Praha: BEN, 1998. ISBN 80-86056-19-8.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, schemes, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Thesis defence evaluation
Excellent
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student představil svou diplomovou práci, reagoval na připomínky uvedené v hodnocení a posudku. Pak zodpověděl dotazy komise.