Práce je případovou studií praktik a mechanismů propagandy a cenzury na čínském internetu. Teoretická část práce se skládá z objasnění pojmů použitých v empirické části práce. Nejvíce prostoru je věnováno pojmu propaganda a jejich nástrojů a praktik. Empirická část se pak skládá ze dvou částí. První je věnována studiu institucí figurujících v systému čínské propagandy. Část druhá obsahuje samotnou analýzu kontroly a využití nástrojů propagandy v čínském internetovém prostředí.
Annotation in English
The work is a case study of practices and mechanisms of propaganda and censorship on the Chinese Internet. The theoretical part consists of clasification of terms used in the empirical part. Most space is devoted to the concept of propaganda and the tools and practices. The empirical part is composed of two parts. The first one is devoted to the study of institutions figuring in the system of chinese propaganda. The second part contains and analysis of control and propaganda instruments in the china´s internet environment.
Práce je případovou studií praktik a mechanismů propagandy a cenzury na čínském internetu. Teoretická část práce se skládá z objasnění pojmů použitých v empirické části práce. Nejvíce prostoru je věnováno pojmu propaganda a jejich nástrojů a praktik. Empirická část se pak skládá ze dvou částí. První je věnována studiu institucí figurujících v systému čínské propagandy. Část druhá obsahuje samotnou analýzu kontroly a využití nástrojů propagandy v čínském internetovém prostředí.
Annotation in English
The work is a case study of practices and mechanisms of propaganda and censorship on the Chinese Internet. The theoretical part consists of clasification of terms used in the empirical part. Most space is devoted to the concept of propaganda and the tools and practices. The empirical part is composed of two parts. The first one is devoted to the study of institutions figuring in the system of chinese propaganda. The second part contains and analysis of control and propaganda instruments in the china´s internet environment.
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia.
Research Plan
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia.
Recommended resources
Esarey, Ashley: 2009. Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in Contemporary China. China Journal. No. 61, 184-186.
Farkas, Viktor: 2006. Lži za války a v míru. Mladá fronta: Praha.
Fidelius, Petr: 1998. Řeč komunistické moci. Triáda: Praha.
Friedman, Edward ? McCormick, Barret (eds): 2000. What if China Doesn´t democratize?. Aromonk: New York
Ilowiecki, Maciej ? Žantovský, Petr: 2008. Manipulace v médiích. Univerzita Jana Amose Komenského: Praha
Jasper, William: 2008. Beijing's Propaganda Extravaganza. New American. 19/24, 44
Nelson, Robert: 2010. Soldier Newspapers: A Useful Source in the Social and Cultural History of the First World War and Beyond. War in History. 2/17, 167-191.
Shambaugh, David: 2007. China´s propaganda systém: institutions, processes and efficacy. China Journal. No. 43, 25-58.
Sklar, Robert: 2010. Left Wing Propaganda. Cineaste. 2/35, 10.
Shuyu, Kong: 2010. Cultural propaganda in the age of economic reform: popular media and the social construction of shanxi merchants in contemporary China. China Journal. No. 63, 79-99.
Wróbel, Alina: 2008. Výchova a manipulace. Grada publishing: Havlíčkův Brod
Recommended resources
Esarey, Ashley: 2009. Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in Contemporary China. China Journal. No. 61, 184-186.
Farkas, Viktor: 2006. Lži za války a v míru. Mladá fronta: Praha.
Fidelius, Petr: 1998. Řeč komunistické moci. Triáda: Praha.
Friedman, Edward ? McCormick, Barret (eds): 2000. What if China Doesn´t democratize?. Aromonk: New York
Ilowiecki, Maciej ? Žantovský, Petr: 2008. Manipulace v médiích. Univerzita Jana Amose Komenského: Praha
Jasper, William: 2008. Beijing's Propaganda Extravaganza. New American. 19/24, 44
Nelson, Robert: 2010. Soldier Newspapers: A Useful Source in the Social and Cultural History of the First World War and Beyond. War in History. 2/17, 167-191.
Shambaugh, David: 2007. China´s propaganda systém: institutions, processes and efficacy. China Journal. No. 43, 25-58.
Sklar, Robert: 2010. Left Wing Propaganda. Cineaste. 2/35, 10.
Shuyu, Kong: 2010. Cultural propaganda in the age of economic reform: popular media and the social construction of shanxi merchants in contemporary China. China Journal. No. 63, 79-99.
Wróbel, Alina: 2008. Výchova a manipulace. Grada publishing: Havlíčkův Brod