Šikana představuje závažný fenomén ovlivňující životy dětí a adolescentů nejen v České republice, ale také po celém světě. Cílem mé bakalářské práce bylo identifikovat faktory ovlivňující výskyt šikany na pěti zkoumaných středních školách, zaměřujíc se na typ vzdělávacího zařízení, gender a formy šikany. Má práce je založena na kvantitativním výzkumném šetření provedeném pomocí anonymního dotazníku. Mezi hlavní zjištění patří objevení souvislosti mezi genderem a výskytem šikany, přičemž dívky mají vyšší pravděpodobnost stát se oběťmi šikany než chlapci. Kromě toho výzkum zjistil, že typ školy ani forma šikany nevykazují statistickou významnost při předpovídání šikanujícího chování. Tato zjištění zdůrazňují význam genderově citlivého přístupu k šikaně.
Annotation in English
Bullying is a serious phenomenon affecting the lives of children and adolescents not only in the Czech Republic but also worldwide. My bachelor's thesis aimed to identify factors influencing the occurrence of bullying at five secondary schools, focusing on the type of educational institution, gender, and forms of bullying. My thesis is based on quantitative research conducted using an anonymous questionnaire. The main findings include the discovery of an association between gender and the prevalence of bullying, with girls being more likely to be victims of bullying than boys. In addition, the research found that neither the type of school nor the form of bullying showed statistical significance in predicting bullying behaviour. These findings highlight the importance of a gender-sensitive approach to bullying.
Keywords
šikana, gender, gymnázium, střední odborné učiliště, forma šikany, agrese, kvantitativní výzkum, prevalence
Keywords in English
bullying, gender, grammar school, secondary vocational school, form of bullying, aggression, quantitative research, prevalence
Length of the covering note
44 s. (80 000 znaků)
Language
CZ
Annotation
Šikana představuje závažný fenomén ovlivňující životy dětí a adolescentů nejen v České republice, ale také po celém světě. Cílem mé bakalářské práce bylo identifikovat faktory ovlivňující výskyt šikany na pěti zkoumaných středních školách, zaměřujíc se na typ vzdělávacího zařízení, gender a formy šikany. Má práce je založena na kvantitativním výzkumném šetření provedeném pomocí anonymního dotazníku. Mezi hlavní zjištění patří objevení souvislosti mezi genderem a výskytem šikany, přičemž dívky mají vyšší pravděpodobnost stát se oběťmi šikany než chlapci. Kromě toho výzkum zjistil, že typ školy ani forma šikany nevykazují statistickou významnost při předpovídání šikanujícího chování. Tato zjištění zdůrazňují význam genderově citlivého přístupu k šikaně.
Annotation in English
Bullying is a serious phenomenon affecting the lives of children and adolescents not only in the Czech Republic but also worldwide. My bachelor's thesis aimed to identify factors influencing the occurrence of bullying at five secondary schools, focusing on the type of educational institution, gender, and forms of bullying. My thesis is based on quantitative research conducted using an anonymous questionnaire. The main findings include the discovery of an association between gender and the prevalence of bullying, with girls being more likely to be victims of bullying than boys. In addition, the research found that neither the type of school nor the form of bullying showed statistical significance in predicting bullying behaviour. These findings highlight the importance of a gender-sensitive approach to bullying.
Keywords
šikana, gender, gymnázium, střední odborné učiliště, forma šikany, agrese, kvantitativní výzkum, prevalence
Keywords in English
bullying, gender, grammar school, secondary vocational school, form of bullying, aggression, quantitative research, prevalence
Research Plan
Šikana je rozšířeným problémem ve školách po celém světě, který negativně ovlivňuje duševní zdraví, akademické výsledky a sociální interakce studentů. Z tohoto důvodu je důležité, aby na tento problém bylo stále upozorňováno, a aby si lidé byli vědomi jeho negativních důsledků.
Tato bakalářská práce se ze zmíněných důvodu bude věnovat problematice šikany na třech středních školách. Cílem práce je zkoumat rozdíly v prevalenci a typech šikany, které studenti těchto škol hlásí. Práce využije kvantitativní metodiku, konkrétně anonymní dotazníky, a na základě jejich výsledcích bude porovnávat výskyt šikany ve školách, které se liší svou úrovní prestiže. V práci zároveň dojde k analýze již existujícíh metrik, které se zaměřuje na školní klima. První hypotéza této práce říká, že "Studenti gymnázií budou hlásit méně časté případy šikany nežli studenti středních odborných škol, protože studenti gymnázií se více soustředí na vzdělání a učení obecně."
Tato práce bude také porovnává výskyt šikany u studentů různého pohlaví, přičemž druhá hypotéza tvrdí: "Šikana bude častější u dívek nežli u chlapců napříč všemi třemi středními školami." Práce se bude také zaměřovat na komparaci typů šikany a poslední hypotéza tedy říká, že "Psychická šikana bude častější nežli fyzická šikana ve všech zmíněných středních školách."
Cílem této práce je potvrdit nejen své hypotézy, ale také upozornit na problémy spojené se šikanou a zdůraznit důležitost aktivního řešení této problematiky.
Harmonogram
Odevzdání teoretické části do: 31.11. 2023
Dokončení terénní fáze do: 30.1.2024
Odevzdání první verze bakalářské práce: 31.3. 2024
Odevzdání finální verze bakalářské práce: 30.4. 2024
Research Plan
Šikana je rozšířeným problémem ve školách po celém světě, který negativně ovlivňuje duševní zdraví, akademické výsledky a sociální interakce studentů. Z tohoto důvodu je důležité, aby na tento problém bylo stále upozorňováno, a aby si lidé byli vědomi jeho negativních důsledků.
Tato bakalářská práce se ze zmíněných důvodu bude věnovat problematice šikany na třech středních školách. Cílem práce je zkoumat rozdíly v prevalenci a typech šikany, které studenti těchto škol hlásí. Práce využije kvantitativní metodiku, konkrétně anonymní dotazníky, a na základě jejich výsledcích bude porovnávat výskyt šikany ve školách, které se liší svou úrovní prestiže. V práci zároveň dojde k analýze již existujícíh metrik, které se zaměřuje na školní klima. První hypotéza této práce říká, že "Studenti gymnázií budou hlásit méně časté případy šikany nežli studenti středních odborných škol, protože studenti gymnázií se více soustředí na vzdělání a učení obecně."
Tato práce bude také porovnává výskyt šikany u studentů různého pohlaví, přičemž druhá hypotéza tvrdí: "Šikana bude častější u dívek nežli u chlapců napříč všemi třemi středními školami." Práce se bude také zaměřovat na komparaci typů šikany a poslední hypotéza tedy říká, že "Psychická šikana bude častější nežli fyzická šikana ve všech zmíněných středních školách."
Cílem této práce je potvrdit nejen své hypotézy, ale také upozornit na problémy spojené se šikanou a zdůraznit důležitost aktivního řešení této problematiky.
Harmonogram
Odevzdání teoretické části do: 31.11. 2023
Dokončení terénní fáze do: 30.1.2024
Odevzdání první verze bakalářské práce: 31.3. 2024
Odevzdání finální verze bakalářské práce: 30.4. 2024
Recommended resources
Říčan, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9
Bendl, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. 1. vyd. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9
Kolář, Michal. Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X
von Marees, N., & Petermann, F. (2010). Bullying in German Primary Schools: Gender Differences, Age Trends and Influence of Parents’ Migration and Educational Backgrounds. School Psychology International, 31(2), 178–198.
Gomes, A., Silva, B., Nunes, O., Costa Martins, M., Ferreira, E., & Castro Caldas, A. (2022). How Different are Girls and Boys as Bullies and Victims? Comparative Perspectives on Gender and Age in the Bullying Dynamics. International Journal of Educational Psychology, 11(3), 237–260. https://doi-org.queens.ezp1.qub.ac.uk/10.17583/ijep.9310
Recommended resources
Říčan, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9
Bendl, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. 1. vyd. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9
Kolář, Michal. Bolest šikanování. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X
von Marees, N., & Petermann, F. (2010). Bullying in German Primary Schools: Gender Differences, Age Trends and Influence of Parents’ Migration and Educational Backgrounds. School Psychology International, 31(2), 178–198.
Gomes, A., Silva, B., Nunes, O., Costa Martins, M., Ferreira, E., & Castro Caldas, A. (2022). How Different are Girls and Boys as Bullies and Victims? Comparative Perspectives on Gender and Age in the Bullying Dynamics. International Journal of Educational Psychology, 11(3), 237–260. https://doi-org.queens.ezp1.qub.ac.uk/10.17583/ijep.9310