Cílem bakalářské práce je představit možnosti začlenění hudební výchovy do programu výchovné práce v mateřské škole.
V teoretické části se zabýváme dokumenty, kterými se výchovná práce v mateřské škole musí řídit. Též se věnujeme všem vzdělávacím oblastem RVP PV, ke kterým přiřazujeme činnosti z hudební výchovy, kterými můžeme naplňovat dílčí cíle těchto oblastí. Dále se zabýváme hudebními schopnostmi, ontogenezí dítěte předškolního věku i didaktickými zásadami v hudební výchově. Poté se zabýváme druhy hudebních činností, pomocí kterých realizujeme hudební výchovu v MŠ. Kromě toho se také zabýváme možným propojením s ostatními výchovnými složkami. Nakonec se krátce zaměřujeme i na požadavky na učitele a na evaluaci.
V praktické části jsou uvedeny ukázky konkrétních možností začlenění hudební výchovy do programu výchovné práce v mateřské škole.
Annotation in English
The aim of the bachelor's thesis is to present the possibilities of including music education in the program of educational work in kindergarten.
In the theoretical part, we deal with the documents that educational work in kindergarten must follow. We also handle all educational areas of the Framework Education Programme for Preschool Education, to which we assign activities from music education, which can fulfill the partial goals of these areas. Furthermore we also work with musical abilities, the ontogenesis of preschool children and didactic principles in music education. Then we explore the types of music activities with which we implement music education in kindergarten. In addition, we also pursue possible connections with other educational components. Finally, we briefly focus on the requirements for teachers and evaluation.
In the practical part, there are examples of specific possibilities of including music education in the program of educational work in kindergarten.
Keywords
hudba, hudební výchova, hudební činnosti, výchovná práce v MŠ, předškolní vzdělávání, RVP PV, propojení hudby, začlenění HV, rozvoj hudebních schopností, hudební rozvoj dětí
Keywords in English
music, musical education, music activities, educational work in kindergarten, Preschool education, Framework Program for Preschool Education, music connection, integration of music education, development of musical skills, musical development of children
Length of the covering note
69s., přílohy xvii s.(126442z)
Language
CZ
Annotation
Cílem bakalářské práce je představit možnosti začlenění hudební výchovy do programu výchovné práce v mateřské škole.
V teoretické části se zabýváme dokumenty, kterými se výchovná práce v mateřské škole musí řídit. Též se věnujeme všem vzdělávacím oblastem RVP PV, ke kterým přiřazujeme činnosti z hudební výchovy, kterými můžeme naplňovat dílčí cíle těchto oblastí. Dále se zabýváme hudebními schopnostmi, ontogenezí dítěte předškolního věku i didaktickými zásadami v hudební výchově. Poté se zabýváme druhy hudebních činností, pomocí kterých realizujeme hudební výchovu v MŠ. Kromě toho se také zabýváme možným propojením s ostatními výchovnými složkami. Nakonec se krátce zaměřujeme i na požadavky na učitele a na evaluaci.
V praktické části jsou uvedeny ukázky konkrétních možností začlenění hudební výchovy do programu výchovné práce v mateřské škole.
Annotation in English
The aim of the bachelor's thesis is to present the possibilities of including music education in the program of educational work in kindergarten.
In the theoretical part, we deal with the documents that educational work in kindergarten must follow. We also handle all educational areas of the Framework Education Programme for Preschool Education, to which we assign activities from music education, which can fulfill the partial goals of these areas. Furthermore we also work with musical abilities, the ontogenesis of preschool children and didactic principles in music education. Then we explore the types of music activities with which we implement music education in kindergarten. In addition, we also pursue possible connections with other educational components. Finally, we briefly focus on the requirements for teachers and evaluation.
In the practical part, there are examples of specific possibilities of including music education in the program of educational work in kindergarten.
Keywords
hudba, hudební výchova, hudební činnosti, výchovná práce v MŠ, předškolní vzdělávání, RVP PV, propojení hudby, začlenění HV, rozvoj hudebních schopností, hudební rozvoj dětí
Keywords in English
music, musical education, music activities, educational work in kindergarten, Preschool education, Framework Program for Preschool Education, music connection, integration of music education, development of musical skills, musical development of children
Research Plan
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce - do srpna 2019
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce - do září 2019
3. Zpracování jednotlivých kapitol - do ledna 2020
4. Zpracování přílohové části - do března 2020
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Research Plan
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce - do srpna 2019
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce - do září 2019
3. Zpracování jednotlivých kapitol - do ledna 2020
4. Zpracování přílohové části - do března 2020
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Recommended resources
KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-729-0080-3.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2006. ISBN 80-863-0726-3.
RAKOVÁ, Milena, Ljuba ŠTÍPLOVÁ a Alena TICHÁ. Zpíváme a tvoříme s malými. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 1999. Nápady - hry - tvořivost. ISBN 80-717-8323-4.
ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika) : učebnice pro 2. až 4. ročník studijního oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách i pro praxi učitelek mateřských škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství).
Recommended resources
KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-729-0080-3.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2006. ISBN 80-863-0726-3.
RAKOVÁ, Milena, Ljuba ŠTÍPLOVÁ a Alena TICHÁ. Zpíváme a tvoříme s malými. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 1999. Nápady - hry - tvořivost. ISBN 80-717-8323-4.
ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika) : učebnice pro 2. až 4. ročník studijního oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách i pro praxi učitelek mateřských škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství).