Bakalářská práce se zabývá rozvojem emocí u dětí v předškolním věku prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy během vzdělávacího procesu v MŠ. Cílem práce bylo vytvoření metodického zásobníku zacíleného právě na práci s emocemi a jejich projevy. Zásobník byl vytvořený s oporou o teoretickou část práce, která charakterizuje dělení emocí, jejich spojitost s mozkem a také jejich vývoj u dětí v předškolním věku. Dále je v ní obsaženo, jak s emocemi pracovat dle RVP PV a prostřednictvím dramatické výchovy. V praktické části je prezentován zásobník dramatických aktivit včetně průběhu realizace se zkušební skupinou dětí a následné evaluace. Metodický zásobník poskytuje inspiraci, jak lze využít metod dramatické výchovy pro rozvoj emocí u předškolních dětí v MŠ.
Annotation in English
The bachelor work focuses on the development of emotions in preschool children through methods and techniques of dramatic education during the educational process in kindergarten. The aim of the thesis was to create a methodological stack specifically targeting work with emotions and their expressions. The stack was created with support of the theoretical part of the work, which characterizes the classification of emotions, their connection to the brain, and their development in preschool children. It also includes how to work with emotions according to the Framework Educational Program for Preschool Education and through dramatic education. The practical part presents a stack of dramatic activities, including the implementation process with a trial group of children and subsequent evaluation. The methodological stack provides inspiration on how to use dramatic education methods for the development of emotions in preschool children in kindergarten.
Keywords
emoce, předškolní dítě, dramatická výchova, loutka jako motivace, práce s emocemi v mateřské škole
Keywords in English
emotions, a preschool child, drama education, puppet as motivation, working with emotions in kindergarten
Length of the covering note
41 s. (58 447 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá rozvojem emocí u dětí v předškolním věku prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy během vzdělávacího procesu v MŠ. Cílem práce bylo vytvoření metodického zásobníku zacíleného právě na práci s emocemi a jejich projevy. Zásobník byl vytvořený s oporou o teoretickou část práce, která charakterizuje dělení emocí, jejich spojitost s mozkem a také jejich vývoj u dětí v předškolním věku. Dále je v ní obsaženo, jak s emocemi pracovat dle RVP PV a prostřednictvím dramatické výchovy. V praktické části je prezentován zásobník dramatických aktivit včetně průběhu realizace se zkušební skupinou dětí a následné evaluace. Metodický zásobník poskytuje inspiraci, jak lze využít metod dramatické výchovy pro rozvoj emocí u předškolních dětí v MŠ.
Annotation in English
The bachelor work focuses on the development of emotions in preschool children through methods and techniques of dramatic education during the educational process in kindergarten. The aim of the thesis was to create a methodological stack specifically targeting work with emotions and their expressions. The stack was created with support of the theoretical part of the work, which characterizes the classification of emotions, their connection to the brain, and their development in preschool children. It also includes how to work with emotions according to the Framework Educational Program for Preschool Education and through dramatic education. The practical part presents a stack of dramatic activities, including the implementation process with a trial group of children and subsequent evaluation. The methodological stack provides inspiration on how to use dramatic education methods for the development of emotions in preschool children in kindergarten.
Keywords
emoce, předškolní dítě, dramatická výchova, loutka jako motivace, práce s emocemi v mateřské škole
Keywords in English
emotions, a preschool child, drama education, puppet as motivation, working with emotions in kindergarten
Research Plan
1. Zpracování projektu bakalářské práce.
2. Sběr a analýza odborné literatury.
3. Realizace projektu práce.
4. Závěry a doporučení pro praxi.
5. Zpracování a odevzdání bakalářské práce v textové i elektronické podobě.
Research Plan
1. Zpracování projektu bakalářské práce.
2. Sběr a analýza odborné literatury.
3. Realizace projektu práce.
4. Závěry a doporučení pro praxi.
5. Zpracování a odevzdání bakalářské práce v textové i elektronické podobě.
Recommended resources
AMIROVÁ, A., M. FIEDLEROVÁ a A. REJCHRTOVÁ. Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-430-5.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
HASSON, Gill. Emoční inteligence: Jak zvládat a řídit své i cizí emoce. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5630-1.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9.
ŠIMEK, Jiří. Lidské pudy a emoce: jak jim porozumět a jak s nimi žít. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995. ISBN 80-7106-121-2.
Recommended resources
AMIROVÁ, A., M. FIEDLEROVÁ a A. REJCHRTOVÁ. Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-430-5.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
HASSON, Gill. Emoční inteligence: Jak zvládat a řídit své i cizí emoce. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5630-1.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9.
ŠIMEK, Jiří. Lidské pudy a emoce: jak jim porozumět a jak s nimi žít. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995. ISBN 80-7106-121-2.