Tato bakalářská práce se zabývá mechanickým vlněním a jeho výukou ve školské fyzice. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První část zahrnuje potřebnou teorii o vlnění, dále analýzu učebnice pro ZŠ a rozbor vlnění v ŠVP, potažmo v RVP. Praktická část zahrnuje popis, které jevy lze jakým vlnostrojem demonstrovat, a vlastní výrobu několika vlnostrojů, které si žáci sami mohou vyrobit v hodinách fyziky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with mechanical waves and their teaching in school physics. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The first part includes necessary theory about waves, as well as an analysis of the textbook for primary schools and a review of wave topics in the School Educational Program (ŠVP), and consequently in the Educational Program for Basic Education (RVP). The practical part includes a description of which phenomena can be demonstrated with various wave apparatuses, and the actual production of several wave apparatuses that students can make themselves during physics classes.
Klíčová slova
Vlnění, Teorie o vlnění, Rovnice vlnění, Šíření vlnění, Odraz vlnění, Klasické vlnostroje, Vlnění v RVP, Vlnění v ŠVP, Vlnění v učebnici, výroba vlnostrojů, Demonstrace vlnění, Analýza, Interference.
Klíčová slova v angličtině
Waves, Wave Theory, Wave Equations, Wave Propagation, Wave Reflection, Classical Wave Machines, Waves in RVP, Waves in SVP, Waves in a Textbook, Making Wave Machines, Demonstration of Waves, Analysis, Interference.
Rozsah průvodní práce
38 s. (66931 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá mechanickým vlněním a jeho výukou ve školské fyzice. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První část zahrnuje potřebnou teorii o vlnění, dále analýzu učebnice pro ZŠ a rozbor vlnění v ŠVP, potažmo v RVP. Praktická část zahrnuje popis, které jevy lze jakým vlnostrojem demonstrovat, a vlastní výrobu několika vlnostrojů, které si žáci sami mohou vyrobit v hodinách fyziky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with mechanical waves and their teaching in school physics. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The first part includes necessary theory about waves, as well as an analysis of the textbook for primary schools and a review of wave topics in the School Educational Program (ŠVP), and consequently in the Educational Program for Basic Education (RVP). The practical part includes a description of which phenomena can be demonstrated with various wave apparatuses, and the actual production of several wave apparatuses that students can make themselves during physics classes.
Klíčová slova
Vlnění, Teorie o vlnění, Rovnice vlnění, Šíření vlnění, Odraz vlnění, Klasické vlnostroje, Vlnění v RVP, Vlnění v ŠVP, Vlnění v učebnici, výroba vlnostrojů, Demonstrace vlnění, Analýza, Interference.
Klíčová slova v angličtině
Waves, Wave Theory, Wave Equations, Wave Propagation, Wave Reflection, Classical Wave Machines, Waves in RVP, Waves in SVP, Waves in a Textbook, Making Wave Machines, Demonstration of Waves, Analysis, Interference.
Zásady pro vypracování
1. Potřebná teorie o vlnění, vlnění v učebnicích pro ZŠ.
2. Klasické vlnostroje a demonstrace vlnění na nich.
3. Série pokusů na demonstraci různých typů mechanického vlnění a dalších jevů z oblasti vlnění.
4. Návrh a výroba vlastního vlnostroje a zhodnocení jeho využití ve školské fyzice.
Zásady pro vypracování
1. Potřebná teorie o vlnění, vlnění v učebnicích pro ZŠ.
2. Klasické vlnostroje a demonstrace vlnění na nich.
3. Série pokusů na demonstraci různých typů mechanického vlnění a dalších jevů z oblasti vlnění.
4. Návrh a výroba vlastního vlnostroje a zhodnocení jeho využití ve školské fyzice.
Seznam doporučené literatury
[1] VESECKÁ, Jaroslava. Kmitání, vlnění a akustika: fyzika pro zahraniční studenty. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1934-7.
[2] RANDA, Miroslav, Jiří KOHOUT, Václav KOHOUT, Pavel KRATOCHVÍL, Pavel MASOPUST, Josef PETŘÍK, Jitka PROKŠOVÁ a Karel RAUNER. Fyzika 8: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489-392-6.
[3] LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2009. ISBN 978-80-7196-387-5.
[4] HALLIDAY, David, Robert RESNICK a Jearl WALKER. Fyzika: vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Brno: VUTIUM, 2000. Překlady vysokoškolských učebnic. ISBN 8021418680.
[5] VYBÍRAL, Bohumil. Kmitání a vlnění. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-379-6.
[6] MITTAL, P. K. Oscillations, Waves and Acoustics. New Dehli: I. K. International, 2010. ISBN 978-93-80578-27-9.
[7] KOPAL, Antonín, TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI a KATEDRA FYZIKY. Fyzika I: mechanika, kmitání, vlnění, termodynamika. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-477-1.
[8] VOLF, Ivo. Několik úvah o experimentování ve výuce fyziky: studijní materiál pro vzdělávání učitelů fyziky. Hradec Králové: Gaudeamus : MAFY, 1997. Scio me multa nescire.
Seznam doporučené literatury
[1] VESECKÁ, Jaroslava. Kmitání, vlnění a akustika: fyzika pro zahraniční studenty. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1934-7.
[2] RANDA, Miroslav, Jiří KOHOUT, Václav KOHOUT, Pavel KRATOCHVÍL, Pavel MASOPUST, Josef PETŘÍK, Jitka PROKŠOVÁ a Karel RAUNER. Fyzika 8: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489-392-6.
[3] LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2009. ISBN 978-80-7196-387-5.
[4] HALLIDAY, David, Robert RESNICK a Jearl WALKER. Fyzika: vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Brno: VUTIUM, 2000. Překlady vysokoškolských učebnic. ISBN 8021418680.
[5] VYBÍRAL, Bohumil. Kmitání a vlnění. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-379-6.
[6] MITTAL, P. K. Oscillations, Waves and Acoustics. New Dehli: I. K. International, 2010. ISBN 978-93-80578-27-9.
[7] KOPAL, Antonín, TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI a KATEDRA FYZIKY. Fyzika I: mechanika, kmitání, vlnění, termodynamika. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-477-1.
[8] VOLF, Ivo. Několik úvah o experimentování ve výuce fyziky: studijní materiál pro vzdělávání učitelů fyziky. Hradec Králové: Gaudeamus : MAFY, 1997. Scio me multa nescire.