Tato diplomová práce popisuje, jak je v českých filmech a seriálech napříč historií zobrazována výuka českého jazyka a literatury. Primárními prameny jsou filmy a televizní seriály čtyř epoch: 30. let, 60. let, 70. a 80. let 20. století a období po roce 1989. Každou epochu charakterizujeme z hlediska historických souvislostí, dobové kinematografie a tendencí ve vzdělávání. Z vybraných filmů a epizod seriálů vždy excerpujeme scény zobrazující výuku českého jazyka a literatury, podrobně je popisujeme a analyzujeme odborně i didakticky, přičemž se soustředíme i na postavy vyučujících. Obraz výuky pak porovnáváme napříč jednotlivými snímky i historickými obdobími.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes how the teaching of Czech language and literature is portrayed in Czech films and TV series throughout history. The primary sources are films and TV series from four eras: the 1930s, the 1960s, the 1970s and 1980s, and the post-1989 period. Each era is characterized in terms of historical context, contemporary cinematography, and trends in education. From the selected films and episodes of the series we always excerpt scenes portraying the teaching of Czech language and literature, describe them in detail and analyse them both expertly and didactically, focusing also on the characters of the teachers. We then compare the image of teaching throughout the scenes and historical periods.
Klíčová slova
český film, česká televizní produkce, mediální obraz, český jazyk a literatura, didaktika českého jazyka a literatury, výuka českého jazyka a literatury, postava pedagoga
Klíčová slova v angličtině
Czech film, Czech television production, media image, Czech language and literature, didactics of Czech language and literature, teaching Czech language and literature, the teacher figure
Rozsah průvodní práce
111 s., I s. (272 561 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce popisuje, jak je v českých filmech a seriálech napříč historií zobrazována výuka českého jazyka a literatury. Primárními prameny jsou filmy a televizní seriály čtyř epoch: 30. let, 60. let, 70. a 80. let 20. století a období po roce 1989. Každou epochu charakterizujeme z hlediska historických souvislostí, dobové kinematografie a tendencí ve vzdělávání. Z vybraných filmů a epizod seriálů vždy excerpujeme scény zobrazující výuku českého jazyka a literatury, podrobně je popisujeme a analyzujeme odborně i didakticky, přičemž se soustředíme i na postavy vyučujících. Obraz výuky pak porovnáváme napříč jednotlivými snímky i historickými obdobími.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes how the teaching of Czech language and literature is portrayed in Czech films and TV series throughout history. The primary sources are films and TV series from four eras: the 1930s, the 1960s, the 1970s and 1980s, and the post-1989 period. Each era is characterized in terms of historical context, contemporary cinematography, and trends in education. From the selected films and episodes of the series we always excerpt scenes portraying the teaching of Czech language and literature, describe them in detail and analyse them both expertly and didactically, focusing also on the characters of the teachers. We then compare the image of teaching throughout the scenes and historical periods.
Klíčová slova
český film, česká televizní produkce, mediální obraz, český jazyk a literatura, didaktika českého jazyka a literatury, výuka českého jazyka a literatury, postava pedagoga
Klíčová slova v angličtině
Czech film, Czech television production, media image, Czech language and literature, didactics of Czech language and literature, teaching Czech language and literature, the teacher figure
Zásady pro vypracování
1. Vypracování teoretických podkladů.
2. Stanovení kritérií pro analýzu filmového materiálu.
3. Studium a třídění filmového materiálu.
4. Analýza a komparace vybraných scén výuky českého jazyka a literatury.
Zásady pro vypracování
1. Vypracování teoretických podkladů.
2. Stanovení kritérií pro analýzu filmového materiálu.
3. Studium a třídění filmového materiálu.
4. Analýza a komparace vybraných scén výuky českého jazyka a literatury.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. 179 s. ISBN 978-80-246-4959-7.
MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004. 735 s. Albatros Plus; 35. ISBN 80-00-01410-6.
PTÁČEK, Luboš a BILÍK, Petr. Panorama českého filmu. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2000. 514 s. ISBN 80-85839-54-7.
ŠMEJKALOVÁ, Martina. Čeština a škola – úryvky skrytých dějin: český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918–1989. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 517 s. ISBN 978-80-246-1692-6.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. 179 s. ISBN 978-80-246-4959-7.
MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004. 735 s. Albatros Plus; 35. ISBN 80-00-01410-6.
PTÁČEK, Luboš a BILÍK, Petr. Panorama českého filmu. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2000. 514 s. ISBN 80-85839-54-7.
ŠMEJKALOVÁ, Martina. Čeština a škola – úryvky skrytých dějin: český jazyk a jeho vyučování na středních školách 1918–1989. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 517 s. ISBN 978-80-246-1692-6.