Hlavním tématem práce je výzkum procesů sociální diferenciace v základním školství, který vychází z teorie Pierra Bourdieuho tzv. Maxwellova démona. Práce rozebírá jak právní úpravy vzdělávání v ČR, především pak definici kategorie sociálního znevýhodnění. Tak následně konkrétní projevy těchto legislativních úprav v praxi, pomocí případové studie Základní školy a Mateřské školy Janov v městě Litvínov. Navíc práce zohledňuje vztah mezi lokalitou Janov a výše zmíněnou vzdělávací institucí.
Anotace v angličtině
The main objective of this report is to describe the processes of social
differentiation within the running of primary school using the theory of
Pierre Bourdieu´s Maxwell´s demon and the actual legislature of the
Czech republic. For the processes of social differentiation are mainly the
result of laws governing the process of education, as stipulated in the
Schools Act. Particularly this report is focusing on using the definition of
social disadvantaged children. Furthermore, this report is describing the
relationship between the processes of social differentiation within the
running of primary school and the processes of social differentiation within
the running of housing estate Janov.
Klíčová slova
případová studie, základní vzdělávání, sídliště, inkluze, Litvínov - Janov, Maxwellův démon, segregace, sociální diferenciace, sociální znevýhodnění
Klíčová slova v angličtině
case study, elementary schooling, housing-estate, inclusion, Litvínov - Janov, Maxwell´s demon, segregation, social differentiation, social disadvantaged
Rozsah průvodní práce
51 s. (cca 75 000 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem práce je výzkum procesů sociální diferenciace v základním školství, který vychází z teorie Pierra Bourdieuho tzv. Maxwellova démona. Práce rozebírá jak právní úpravy vzdělávání v ČR, především pak definici kategorie sociálního znevýhodnění. Tak následně konkrétní projevy těchto legislativních úprav v praxi, pomocí případové studie Základní školy a Mateřské školy Janov v městě Litvínov. Navíc práce zohledňuje vztah mezi lokalitou Janov a výše zmíněnou vzdělávací institucí.
Anotace v angličtině
The main objective of this report is to describe the processes of social
differentiation within the running of primary school using the theory of
Pierre Bourdieu´s Maxwell´s demon and the actual legislature of the
Czech republic. For the processes of social differentiation are mainly the
result of laws governing the process of education, as stipulated in the
Schools Act. Particularly this report is focusing on using the definition of
social disadvantaged children. Furthermore, this report is describing the
relationship between the processes of social differentiation within the
running of primary school and the processes of social differentiation within
the running of housing estate Janov.
Klíčová slova
případová studie, základní vzdělávání, sídliště, inkluze, Litvínov - Janov, Maxwellův démon, segregace, sociální diferenciace, sociální znevýhodnění
Klíčová slova v angličtině
case study, elementary schooling, housing-estate, inclusion, Litvínov - Janov, Maxwell´s demon, segregation, social differentiation, social disadvantaged
Zásady pro vypracování
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Zásady pro vypracování
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Seznam doporučené literatury
Illich, I., 2001:Odškolnění společnosti. Praha: Slon
Katrňák, T., 2004: Odsouzeni k manuální práci. Praha: Slon
Bourdieu, P., 1998: Teorie jednání. Praha: Karolinum
Willis, P., 1981: Learning to labour: How working class kids get working class jobs. New York: Columbia University Press
Bowles, S., Gintis H., 2006: Education and inequality. Pp. 394-400. Macionis J., Benokraitis..(eds.) Seeing ourselves. Exploring the architecture of everyday life. Readings.Thousand Oaks: Pine Forge Press
Toto zadání ruší zadání původní ze dne 25.8.2009.
Seznam doporučené literatury
Illich, I., 2001:Odškolnění společnosti. Praha: Slon
Katrňák, T., 2004: Odsouzeni k manuální práci. Praha: Slon
Bourdieu, P., 1998: Teorie jednání. Praha: Karolinum
Willis, P., 1981: Learning to labour: How working class kids get working class jobs. New York: Columbia University Press
Bowles, S., Gintis H., 2006: Education and inequality. Pp. 394-400. Macionis J., Benokraitis..(eds.) Seeing ourselves. Exploring the architecture of everyday life. Readings.Thousand Oaks: Pine Forge Press