|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / SČA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
SČA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současný český jazyk 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
65 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KČJ/FFB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se zvukovou podobou jazyka a jejím fungováním jako prostředku komunikace.
Vést studenty k pochopení stavby fonetického a fonologického systému a jeho používání v reálné mluvní situaci, tedy k porozumění problematice produkce a percepce řeči.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test (75 % úspěšnost).
Písemný zkouškový test.
|
Obsah
|
Témata:
1. Program přednášek, požadavky k zápočtu a zkoušce, doporučená literatura. Charakteristika disciplíny, základní pojmy fonetiky a fonologie, fonetická transkripce.
2. Podstata lidské řeči - produkce a percepce.
3. Systém českých hlásek - vokalická artikulace.
4. Systém českých hlásek - klasifikace konsonantů.
5. Artikulační popis českých konsonantů.
6. Spisovná výslovnost.
7. Zvukové prostředky souvislé řeči.
8. Modulační prostředky.
9. Členění souvislé řeči, přízvuk.
10. Fonologické protiklady.
11. Fonémy, varianty fonémů, neutralizace protikladů, alternace.
12. Dynamika fonologického systému češtiny.
13. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými informacemi a materiály, dále materiály v Courseware a rovněž kurz v systému Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hůrková, Jiřina. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha : Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
-
Základní:
Fonetika a fonologie
(Krčmová, Marie)
-
Základní:
Palková, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny : s obecným úvodem do problematiky oboru. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-843-1.
-
Základní:
POKORNÁ, Jaroslava; VRÁNOVÁ, Milena. Přehled české výslovnosti. Praha : Portál, 2007.
-
Základní:
Romportl, Milan. Základy fonetiky : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2. vyd. (v SPN 1. vyd.). Praha : SPN, 1985.
-
Základní:
Hájková, Eva. Zvuková stránka češtiny : úvod do fonetiky a fonologie. Vyd. 1. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-145-7.
-
Doporučená:
Klimeš, Lumír. Česká fonetika : Určeno pro posl. 1. roč. učitelství VVP [všeobec. vzdělávacích předmětů]. 3., přeprac. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1983.
-
Doporučená:
Šiška, Zbyněk. Fonetika a fonologie. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1044-3.
-
Doporučená:
Štěpáník. http://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js08/fonetika/ucebnice/index.html.
-
Doporučená:
Krčmová, Marie. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. 3., rozš. a upr. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-636-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
17
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
77
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat systém českých hlásek |
vysvětlit základní fonetické pojmy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat český hláskový systém |
identifikovat a analyzovat hláskové jevy v konkrétním textu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit odlišnost psané a zvukové podoby jazyka |
klasifikovat samohlásky podle kvantity a kvality |
klasifikovat souhlásky podle kritéria artikulačního a akustického |
vysvětlit principy a typy změn hlásek v proudu řeči |
vymezit základní typy suprasegmentálních prostředků a jejich funkci |
objasnit hláskovou a slabičnou stavbu slova |
popsat základní ortoepická pravidla češtiny s ohledem na výslovnostní styly |
definovat foném a jeho funkci, varianty fonémů a distribuci fonémů |
charakterizovat fonologické protiklady a jejich typy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
transkribovat mluvený text s použitím zásad fonetické transkripce |
interpretovat vokalický trojúhelník a demonstrovat distinktivní funkci vokalických fonémů |
rozlišit souhlásky podle místa a způsobu artikulace, podle znělosti a nosovosti - pomocí popisu (schématu) |
demonstrovat distinktivní funkci konsonantických fonémů |
identifikovat a interpretovat hláskové změny v proudu řeči v mluveném textu |
demonstrovat funkci zvukových prostředků souvislé řeči |
analyzovat typy a stavbu slabik, určit slabikotvorné hlásky |
prakticky ovládnout zásady spisovné výslovnosti (ortoepie), rozlišit ortoepické a neortoepické prvky v mluveném textu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
zápočtový test (75% úspěšnost) zkouškový test (min. 20 bodů z 28) |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Písemná zkouška, |
test (75% úspěšnost) zkouškový test (min. 20 bodů z 28) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
řešení problémových otázek - samostatná práce studentů s následnou analýzou řešení v přednášce |
|
|
|
|