Nejprve jsem si uvědomil rozdíly vědy a umění. Jak jsou udlišné jejich přístupy. V těchto přístupech mě inspiroval Rudolf Steiner, který by zakladatelem vědy zvané Antroposofie. Ta se snaží vědecky přistupovat iracionálním záležitostem, jako je duchovní svět, mystika apod. Jeho přístup mě inspiroval, že jsem jej chtěl aplikovat do svých snů a svého spánku o který se delší dobu zajímám. Nejprve jsem jej začal měřit analyticky, kdy jsem zjistil, že nejsilnějším zaážitek z analýzy nejsou čísla, ale pocity. Ty jsem měl většinou několik hodin po probuzení, proto jsem je chtěl zachytit pomocí akční malby, kterou jsem porváděl bezprostředně po probuzení podvědomě.
Anotace v angličtině
First I had to understand what science and art have in common. This
got me to the founder of anthroposophy, Rudolf Steiner, who tried to
apply science where it's not possible because rational rules don't
work there. This inpired me to use the very same attitude to my
examine my dreams. At the beginning of my research I analyzed my sleep and
dreams in order to realize how dreams work. What I found out is that we are not able to measure dreams with science, therefore I moved on to discover the subconscious part of dreams by recording all my feelings once I woke up. I defined four main feelings: nostalgy, happiness, fear and despair. The best way to capture them is to paint them. When I woke up I immediately set off to do the paitnings, because the feeling was strong only for a few minutes.
I captured it by hitting the funnel filled with a colour that I chose
randomly. I made four paintings that reflect my four major feelings from my dreams I have.
Nejprve jsem si uvědomil rozdíly vědy a umění. Jak jsou udlišné jejich přístupy. V těchto přístupech mě inspiroval Rudolf Steiner, který by zakladatelem vědy zvané Antroposofie. Ta se snaží vědecky přistupovat iracionálním záležitostem, jako je duchovní svět, mystika apod. Jeho přístup mě inspiroval, že jsem jej chtěl aplikovat do svých snů a svého spánku o který se delší dobu zajímám. Nejprve jsem jej začal měřit analyticky, kdy jsem zjistil, že nejsilnějším zaážitek z analýzy nejsou čísla, ale pocity. Ty jsem měl většinou několik hodin po probuzení, proto jsem je chtěl zachytit pomocí akční malby, kterou jsem porváděl bezprostředně po probuzení podvědomě.
Anotace v angličtině
First I had to understand what science and art have in common. This
got me to the founder of anthroposophy, Rudolf Steiner, who tried to
apply science where it's not possible because rational rules don't
work there. This inpired me to use the very same attitude to my
examine my dreams. At the beginning of my research I analyzed my sleep and
dreams in order to realize how dreams work. What I found out is that we are not able to measure dreams with science, therefore I moved on to discover the subconscious part of dreams by recording all my feelings once I woke up. I defined four main feelings: nostalgy, happiness, fear and despair. The best way to capture them is to paint them. When I woke up I immediately set off to do the paitnings, because the feeling was strong only for a few minutes.
I captured it by hitting the funnel filled with a colour that I chose
randomly. I made four paintings that reflect my four major feelings from my dreams I have.
Minimální rozsah prací
Počet: 1 instalace v interiéru.
Formát: Přesný formát instalace vyplyne až v průběhu bakalářské práce.
Popis realizace: Studium teoretických podkladů. Pravidelná studijní konzultace. Výběr nejvhodnějších materiálů, vyhodnocení nejvhodnější výtvarné intervence a následná realizace díla.
Výstup: Výstupem bude instalace v interiéru.
Průběžné plnění úkolů dle pokynů vedoucího práce a pravidelné konzultace do termínu odevzdání práce 1x týdně v rámci semináře ke kvalifikační práci.
Postup realizace
1) listopad - Teoretická část práce: (bod 1. - 3. uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji dříve, nežli začnu pracovat). Z toho vyplývá výběr tématu a cíl práce. Praktická práce sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) prosinec - Předložení řady skic a variant řešení.
3) leden - Varianty pracovní verze, volba nejvhodnější varianty, průběžná práce na praktické části závěrečné práce.
4) únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou.
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání: (finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce, příprava prezentace, odevzdání obou částí práce pro udělení zápočtu).
Obhajoba: červen - obhajoba + ve stanoveném ateliéru prezentace kvalifikační práce na CD/DVD (v podobě pro tisk).
Zásady pro vypracování
Minimální rozsah prací
Počet: 1 instalace v interiéru.
Formát: Přesný formát instalace vyplyne až v průběhu bakalářské práce.
Popis realizace: Studium teoretických podkladů. Pravidelná studijní konzultace. Výběr nejvhodnějších materiálů, vyhodnocení nejvhodnější výtvarné intervence a následná realizace díla.
Výstup: Výstupem bude instalace v interiéru.
Průběžné plnění úkolů dle pokynů vedoucího práce a pravidelné konzultace do termínu odevzdání práce 1x týdně v rámci semináře ke kvalifikační práci.
Postup realizace
1) listopad - Teoretická část práce: (bod 1. - 3. uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji dříve, nežli začnu pracovat). Z toho vyplývá výběr tématu a cíl práce. Praktická práce sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) prosinec - Předložení řady skic a variant řešení.
3) leden - Varianty pracovní verze, volba nejvhodnější varianty, průběžná práce na praktické části závěrečné práce.
4) únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou.
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání: (finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce, příprava prezentace, odevzdání obou částí práce pro udělení zápočtu).
Obhajoba: červen - obhajoba + ve stanoveném ateliéru prezentace kvalifikační práce na CD/DVD (v podobě pro tisk).
Seznam doporučené literatury
CÍLEK, Václav. Krajina z druhé strany. Praha: Nadace Dagmar a Václava Havlových, 2009. ISBN 978-80-903759.
FRASER, Gordon. Hledání nekonečna. Praha: Columbus, 2006. ISBN 80-85928-37X.
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem. Praha: Hermann & synové, 2009. ISBN 978-80-87054-18-5.
NIETZSCHE, Friedrich. Tak pravil Zarathustra. Praha: Nakladatelství YXZ, 2009. ISBN 978-80-7388-147-4.
DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
BARROW, John D. Teorie všeho. Praha: Mladá fronta, 1996. ISBN 80-204-0602-6.
Seznam doporučené literatury
CÍLEK, Václav. Krajina z druhé strany. Praha: Nadace Dagmar a Václava Havlových, 2009. ISBN 978-80-903759.
FRASER, Gordon. Hledání nekonečna. Praha: Columbus, 2006. ISBN 80-85928-37X.
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem. Praha: Hermann & synové, 2009. ISBN 978-80-87054-18-5.
NIETZSCHE, Friedrich. Tak pravil Zarathustra. Praha: Nakladatelství YXZ, 2009. ISBN 978-80-7388-147-4.
DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
BARROW, John D. Teorie všeho. Praha: Mladá fronta, 1996. ISBN 80-204-0602-6.
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Velmi dobře
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Název práce: Věda a umění
Navržená známka vedoucího práce: 1
Navržená známka oponenta: 3
V úvodu obhajoby byla představena vysokoškolská kvalifikační práce formou nainstalovaného díla ve výstavním prostoru.
Následně komise byla podrobně seznámena s hodnocením vedoucího práce a posudkem oponenta včetně navrhované známky. Komise byla seznámena i s teoretickou částí vysokoškolské kvalifikační práce.