Tato diplomová práce se zabývá výukou reálií Švýcarska v německém jazyce. Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část obsahuje stručný popis země a a popis reálií, jejich pojetí ve výuce a cíle. V této části práce je také výuka propojena s osobností učitele a motivací, které jsou její nedílnou součástí. Praktická část práce se zabývá pedagogickým výzkumem a jeho metodami. Metodou dotazníku byl proveden výzkum za účelem zjištění postavení Švýcarska ve výuce německého jazyka, obliby reálií u žáků a jejich motivace.
Annotation in English
This thesis discusses teaching the life and customs of Switzerland in German language classes. It is divided into two parts. First is the theoretical part, which contains a short description of Switzerland, its life and customs, and their aims and teaching methods. Furthermore, the theoretical section deals with the personality of the teacher and students´ motivation in the educational process. The practical part describes the pedagogical research and its methods. The research was carried out through questionnaries designed to discover the approaches to teaching the life and customs of Switzerland in German language classes, the students´ attitude towards learning them and the pupils´ motivation.
Keywords
reálie, pojetí reálií ve výuce,motivace, Švýcarsko, kantony, neutratila,turismus,německý jazyk, výuka německého jazyka
Keywords in English
area studies, conception of area studies, motivation, Switzerland, cantons, neutrality, tourism, German language, teaching of German language
Length of the covering note
59 s., XI s.
Language
NE
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá výukou reálií Švýcarska v německém jazyce. Práce je členěna do dvou částí. Teoretická část obsahuje stručný popis země a a popis reálií, jejich pojetí ve výuce a cíle. V této části práce je také výuka propojena s osobností učitele a motivací, které jsou její nedílnou součástí. Praktická část práce se zabývá pedagogickým výzkumem a jeho metodami. Metodou dotazníku byl proveden výzkum za účelem zjištění postavení Švýcarska ve výuce německého jazyka, obliby reálií u žáků a jejich motivace.
Annotation in English
This thesis discusses teaching the life and customs of Switzerland in German language classes. It is divided into two parts. First is the theoretical part, which contains a short description of Switzerland, its life and customs, and their aims and teaching methods. Furthermore, the theoretical section deals with the personality of the teacher and students´ motivation in the educational process. The practical part describes the pedagogical research and its methods. The research was carried out through questionnaries designed to discover the approaches to teaching the life and customs of Switzerland in German language classes, the students´ attitude towards learning them and the pupils´ motivation.
Keywords
reálie, pojetí reálií ve výuce,motivace, Švýcarsko, kantony, neutratila,turismus,německý jazyk, výuka německého jazyka
Keywords in English
area studies, conception of area studies, motivation, Switzerland, cantons, neutrality, tourism, German language, teaching of German language
Research Plan
1. Studium pramenů a odborné literatury
2. Stanovení cíle
3. Výběr a sestavení dokladového materiálu
4. Vlastní výzkum na střední škole
5. Zpracování a rozbor výsledků výzkumu
6. Zpracování teoretické části práce
7. Konzultace s vedoucím práce
Research Plan
1. Studium pramenů a odborné literatury
2. Stanovení cíle
3. Výběr a sestavení dokladového materiálu
4. Vlastní výzkum na střední škole
5. Zpracování a rozbor výsledků výzkumu
6. Zpracování teoretické části práce
7. Konzultace s vedoucím práce
Recommended resources
Erdmenger, Manfred, Istel, Hans Wolf: Didaktik der Landeskunde. 2. Aufl.München, 1978. ISBN 3-19-006738-4.
Gogniat, R. a kol. Schweiz in Sicht. Materialien zur Landeskunde Schweiz. 2.Aufl. St. Gallen, 1998.
Heyd, Gertraude: Deutsch lehren: Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl.Frankfurt am Main, 1991. ISBN 3-425-04373-0
Matecki, Uta: Dreimal Deutsch in Österreich : in Deutschland : in der Schweiz : Lehrerhandreichung. London : Chancerel International Publishers, c2000. ISBN 1 -899888-58-6.
Padrós, Alicia, Biechele, Markus: Didaktik der Landeskunde. Berlin, 2003. ISBN 978-3-468-49643-1.
Recommended resources
Erdmenger, Manfred, Istel, Hans Wolf: Didaktik der Landeskunde. 2. Aufl.München, 1978. ISBN 3-19-006738-4.
Gogniat, R. a kol. Schweiz in Sicht. Materialien zur Landeskunde Schweiz. 2.Aufl. St. Gallen, 1998.
Heyd, Gertraude: Deutsch lehren: Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl.Frankfurt am Main, 1991. ISBN 3-425-04373-0
Matecki, Uta: Dreimal Deutsch in Österreich : in Deutschland : in der Schweiz : Lehrerhandreichung. London : Chancerel International Publishers, c2000. ISBN 1 -899888-58-6.
Padrós, Alicia, Biechele, Markus: Didaktik der Landeskunde. Berlin, 2003. ISBN 978-3-468-49643-1.