Bakalářská práce se zabývá problematikou maloobchodu ve vybrané venkovské lokalitě. Cílem této bakalářské práce je identifikovat faktory, které ovlivňují provoz maloobchodních jednotek ve vybrané venkovské lokalitě, konkrétně v obcích Lázně Kynžvart, Dolní Žandov a Stará Voda. V první části práce jsou uvedena teoretická východiska, která definují pojem maloobchod a zaměřují se na význam a problémy venkovských prodejen. V analytické části je charakterizovaná vybraná lokalita a obchodní vybavenost obcí. Výzkumná část obsahuje poznatky získané z rozhovorů s majiteli nebo vedoucími prodejen, obyvateli zkoumané lokality a se starostkou obce Stará Voda. Z výzkumu vyplynulo, že na místní prodejny negativně působí nízká hustota obyvatel a blízká dostupnost větších obchodních řetězců ve městě. Motorizace obyvatel, kteří se do měst pravidelně dopravují mimo jiné za účelem návštěvy lékaře nebo pracovními povinnostmi, zesilují daný negativní faktor. Naopak pozitivní faktory jsou geografická a časová dostupnost místních prodejen. V závěru práce jsou uvedena doporučení pro udržení prodejen ve vybrané venkovské lokalitě.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the issue of retail in a selected rural locality. The aim of this bachelor thesis is to identify the factors that influence the operation of retail units in a selected rural locality, namely in the villages of Lázně Kynžvart, Dolní Žandov and Stará Voda. The first part of the thesis presents the theoretical background that defines the concept of retailing and focuses on the importance and problems of rural retail outlets. The analytical part characterizes the selected location and the retail facilities of the villages. The research part contains findings obtained from interviews with owners or managers of shops, residents of the studied locality and the mayor
of Stará Voda. The research revealed that local shops are negatively affected by the low population density and the proximity to larger retail chains in the city. The motorisation of residents, who regularly travel to towns for, among other things, medical appointments, or work commitments, amplifies this negative factor. On the other hand, the positive factors are the geographical and temporal accessibility of local outlets. The paper concludes with recommendations for retaining outlets in the selected rural location.
Keywords
maloobchod, problémy prodejen, udržitelnost, venkovská oblast, venkovské prodejny
Keywords in English
retail, rural area, rural stores, store issues, sustainability
Length of the covering note
52 s. (64 085 znaků).
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá problematikou maloobchodu ve vybrané venkovské lokalitě. Cílem této bakalářské práce je identifikovat faktory, které ovlivňují provoz maloobchodních jednotek ve vybrané venkovské lokalitě, konkrétně v obcích Lázně Kynžvart, Dolní Žandov a Stará Voda. V první části práce jsou uvedena teoretická východiska, která definují pojem maloobchod a zaměřují se na význam a problémy venkovských prodejen. V analytické části je charakterizovaná vybraná lokalita a obchodní vybavenost obcí. Výzkumná část obsahuje poznatky získané z rozhovorů s majiteli nebo vedoucími prodejen, obyvateli zkoumané lokality a se starostkou obce Stará Voda. Z výzkumu vyplynulo, že na místní prodejny negativně působí nízká hustota obyvatel a blízká dostupnost větších obchodních řetězců ve městě. Motorizace obyvatel, kteří se do měst pravidelně dopravují mimo jiné za účelem návštěvy lékaře nebo pracovními povinnostmi, zesilují daný negativní faktor. Naopak pozitivní faktory jsou geografická a časová dostupnost místních prodejen. V závěru práce jsou uvedena doporučení pro udržení prodejen ve vybrané venkovské lokalitě.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the issue of retail in a selected rural locality. The aim of this bachelor thesis is to identify the factors that influence the operation of retail units in a selected rural locality, namely in the villages of Lázně Kynžvart, Dolní Žandov and Stará Voda. The first part of the thesis presents the theoretical background that defines the concept of retailing and focuses on the importance and problems of rural retail outlets. The analytical part characterizes the selected location and the retail facilities of the villages. The research part contains findings obtained from interviews with owners or managers of shops, residents of the studied locality and the mayor
of Stará Voda. The research revealed that local shops are negatively affected by the low population density and the proximity to larger retail chains in the city. The motorisation of residents, who regularly travel to towns for, among other things, medical appointments, or work commitments, amplifies this negative factor. On the other hand, the positive factors are the geographical and temporal accessibility of local outlets. The paper concludes with recommendations for retaining outlets in the selected rural location.
Keywords
maloobchod, problémy prodejen, udržitelnost, venkovská oblast, venkovské prodejny
Keywords in English
retail, rural area, rural stores, store issues, sustainability
Research Plan
Zpracujte teoretická východiska problematiky.
Charakterizujte vybranou lokalitu z hlediska dostupnosti služeb maloobchodu.
S využitím vhodných výzkumných metod identifikujte faktory, které ovlivňují podnikání v maloobchodě ve vybraných obcích.
Navrhněte doporučení pro udržení nebo rozvoj služeb maloobchodu ve vybraných obcích.
Research Plan
Zpracujte teoretická východiska problematiky.
Charakterizujte vybranou lokalitu z hlediska dostupnosti služeb maloobchodu.
S využitím vhodných výzkumných metod identifikujte faktory, které ovlivňují podnikání v maloobchodě ve vybraných obcích.
Navrhněte doporučení pro udržení nebo rozvoj služeb maloobchodu ve vybraných obcích.
Recommended resources
Bačuvčík, R. (2017). Spotřebitelské typologie: Nákupní chování na trzích zboží a služeb 2015. VeRBuM.
Bernard, J., Decker, A., Kyselovič, J., Šimon, M., Joukl, M., Tlčimuková, P., & Vítková, L. (2020). Občanská vybavenost v malých obcích: Aktuální vybavenost službami a infrastrukturami, její vývoj a prostorová dostupnost služeb. Sociologický ústav AV ČR a Univerzita Hradec Králové.
Kollárová, D., & Ungerová, M. (2019). Independent retail trade as public service? Marketing Identity, 7(1), 118-127.
Pradhan, S. (2022). Retailing Management. McGraw Hill education.
Sadílek, T., Kunešová, H., & Cimler, P. (2023). Sustainability and the development trends of rural retail business in the Czech Republic. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research,33(4), 396-414.
Recommended resources
Bačuvčík, R. (2017). Spotřebitelské typologie: Nákupní chování na trzích zboží a služeb 2015. VeRBuM.
Bernard, J., Decker, A., Kyselovič, J., Šimon, M., Joukl, M., Tlčimuková, P., & Vítková, L. (2020). Občanská vybavenost v malých obcích: Aktuální vybavenost službami a infrastrukturami, její vývoj a prostorová dostupnost služeb. Sociologický ústav AV ČR a Univerzita Hradec Králové.
Kollárová, D., & Ungerová, M. (2019). Independent retail trade as public service? Marketing Identity, 7(1), 118-127.
Pradhan, S. (2022). Retailing Management. McGraw Hill education.
Sadílek, T., Kunešová, H., & Cimler, P. (2023). Sustainability and the development trends of rural retail business in the Czech Republic. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research,33(4), 396-414.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, maps
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Thesis defence evaluation
Very Good
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student v prezentaci uvedl cíle práce a seznámil s metodikou výzkumu. Poté prezentoval výsledky svého výzkumu. Dále uvedl doporučení pro udržení prodejen ve sledovaných obcích a shrnul závěry svého výzkumu.
Po prezentaci student odpověděl na otázky z posudků a otázky členů komise.