- All mandatory fields for this Thesis are filled in.
Main topic
Zkušenosti rodičů dětí s poruchou autistického spektra s ranou péčí ve vybrané organizaci
Main topic in English
Experience of parents of children with autism spectrum disorder with early intervention from the perspective of parents in a chosen social service organisation
Title according to student
Zkušenosti rodičů dětí s poruchou autistického spektra s ranou péčí ve vybrané organizaci
English title as given by the student
Experience of parents of children with autism spectrum disorder with early intervention from the perspective of parents in a chosen social service organisation
Tato bakalářská práce se zaměřuje na rodiny dětí s poruchou autistického spektra. Práce se zabývá očekáváním rodin na počátku spolupráce s vybranou ranou péčí a jejich aktuálními zkušenostmi. V první kapitole teoretické části se věnuje popisu rodin dětí s postižením či poruchou a jejich specifikům. V druhé kapitole je definována porucha autistického spektra, její etiologie a diagnostika. Ve třetí kapitole je charakterizována služba rané péče a popsána služba rané péče Motýl, z.ú. - sociální a prorodinné služby v Plzeňském kraji. Výzkumná část práce je složena z metod kvalitativního výzkumného šetření, konkrétněji z polostrukturovaných rozhovorů s rodinami, analýzy rozhovorů, analýzy příslušných dokumentů a obsahové analýzy. V práci jsou předkládána nasbíraná data a uvedeny návrhy a doporučení pro praxi.
Annotation in English
This Bachelor thesis focuses on families of children with autism spectrum disorder. The thesis deals with family expectations at the beginning of cooperation with selected early care service and their current experience. The first chapter of the theoretical part focuses on description of the specifics of families of children with disabilities or disorders. The second chapter defines autism spectrum disorder, its aetiology and diagnosis. The possibility of multiple disabilities is mentioned here as the autism spectrum disorder can be associated with other disabilities or disorders. The third chapter describes in greater detail the early care service and the early care service Motýl z. ú. - social and pro-family services in the Pilsen region. The research part of the work consists of qualitative research methods, more specifically, semi-structured interviews with families and analysis of relevant documents. The work presents the collected data with the help of qualitative analysis, namely the suggestions and recommendations for practice.
Keywords
porucha autistického spektra, rodina, raná intervence, raná péče, pracovník v sociálních službách, kombinované postižení
Keywords in English
autism spectrum disorder, family, early intervention, early care, social worker, multiple disability
Length of the covering note
54 s. (84 255 znaků).
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zaměřuje na rodiny dětí s poruchou autistického spektra. Práce se zabývá očekáváním rodin na počátku spolupráce s vybranou ranou péčí a jejich aktuálními zkušenostmi. V první kapitole teoretické části se věnuje popisu rodin dětí s postižením či poruchou a jejich specifikům. V druhé kapitole je definována porucha autistického spektra, její etiologie a diagnostika. Ve třetí kapitole je charakterizována služba rané péče a popsána služba rané péče Motýl, z.ú. - sociální a prorodinné služby v Plzeňském kraji. Výzkumná část práce je složena z metod kvalitativního výzkumného šetření, konkrétněji z polostrukturovaných rozhovorů s rodinami, analýzy rozhovorů, analýzy příslušných dokumentů a obsahové analýzy. V práci jsou předkládána nasbíraná data a uvedeny návrhy a doporučení pro praxi.
Annotation in English
This Bachelor thesis focuses on families of children with autism spectrum disorder. The thesis deals with family expectations at the beginning of cooperation with selected early care service and their current experience. The first chapter of the theoretical part focuses on description of the specifics of families of children with disabilities or disorders. The second chapter defines autism spectrum disorder, its aetiology and diagnosis. The possibility of multiple disabilities is mentioned here as the autism spectrum disorder can be associated with other disabilities or disorders. The third chapter describes in greater detail the early care service and the early care service Motýl z. ú. - social and pro-family services in the Pilsen region. The research part of the work consists of qualitative research methods, more specifically, semi-structured interviews with families and analysis of relevant documents. The work presents the collected data with the help of qualitative analysis, namely the suggestions and recommendations for practice.
Keywords
porucha autistického spektra, rodina, raná intervence, raná péče, pracovník v sociálních službách, kombinované postižení
Keywords in English
autism spectrum disorder, family, early intervention, early care, social worker, multiple disability
Research Plan
Zpracování projektu bakalářské práce
Studium odborných zdrojů
Realizace výzkumného šetření, sběr dat a jejich analýza
Interpretace výzkumných zjištění
Shrnutí výsledků a formulace doporučení pro praxi
Odevzdání bakalářské práce
Research Plan
Zpracování projektu bakalářské práce
Studium odborných zdrojů
Realizace výzkumného šetření, sběr dat a jejich analýza
Interpretace výzkumných zjištění
Shrnutí výsledků a formulace doporučení pro praxi
Odevzdání bakalářské práce
Recommended resources
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9.
PRETIS, M., J. BARLOVÁ a T. HRADILKOVÁ. Raná péče: příručka pro teorii a praxi. Praha: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-65-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
Recommended resources
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9.
PRETIS, M., J. BARLOVÁ a T. HRADILKOVÁ. Raná péče: příručka pro teorii a praxi. Praha: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-65-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.