Cílem diplomové práce je zjistit reálnou situaci v oblasti užívání autentických textů při výuce anglického jazyka, respektive čtení, se zaměřením na dospívající mládež.
Práce je rozdělena do dvou hlavních částí ? teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá tématy jako čtení ve výuce jazyků, metodologický proces výuky čtení, motivace žáků a překážky kladené na výuku čtení. Velká část práce je věnována samotnému termínu autentický materiál. Autorka vysvětluje, jak je autentický materiál charakterizován, jaké jsou jeho výhody a nevýhody, z jakých zdrojů může pedagog čerpat a jaká kritéria jsou podstatná pro správné zvolení vhodného autentického textu. Dále autorka popisuje způsoby lingvistického zjednodušení těchto textů a též se zabývá otázkou použití autentických textů při práci se začátečníky. Jelikož je práce zaměřena na dospívající mládež, byla do práce zahrnuta část věnující se této specifické věkové skupině.
Praktická část představuje výsledky dotazníkového výzkumu, který byl uskutečněn v zimě 2010/2011 a na jaře roku 2011. Účelem dotazníků bylo zjistit reálnou situaci využití a oblíbenosti autentických textů a to jak z pohledu pedagogů, tak z pohledu žáků.
Annotation in English
The thesis explores the use of authentic texts in teaching English to teenagers. The objective of the thesis is to reveal the advantages and disadvantages of the authentic texts, whether the authentic texts are included by teachers in English lessons, etc. Moreover, the use of authentic texts is examined from the point of view of teenagers themselves. The thesis is divided into two main parts, theoretical and practical one. The theoretical part deals with reading in general, reading process and student´s motivation. Furthermore, the authentic texts are discussed in detail together with the section dedicated to teenagers. The practical part contains the research, the description of the procedure and participants and the most important section ? results and commentary.
Keywords
výuka anglického jazyka, čtení, dospívající mládež, autentický text, zjednodušení textu, alternativní způsob výuky, zjednodušená četba
Keywords in English
teaching English language, reading, teenagers, authentic text, simplification of a text, alternative way of teaching, graded readers, language learner literature
Length of the covering note
62 s. (115 000 znaků)
Language
AN
Annotation
Cílem diplomové práce je zjistit reálnou situaci v oblasti užívání autentických textů při výuce anglického jazyka, respektive čtení, se zaměřením na dospívající mládež.
Práce je rozdělena do dvou hlavních částí ? teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá tématy jako čtení ve výuce jazyků, metodologický proces výuky čtení, motivace žáků a překážky kladené na výuku čtení. Velká část práce je věnována samotnému termínu autentický materiál. Autorka vysvětluje, jak je autentický materiál charakterizován, jaké jsou jeho výhody a nevýhody, z jakých zdrojů může pedagog čerpat a jaká kritéria jsou podstatná pro správné zvolení vhodného autentického textu. Dále autorka popisuje způsoby lingvistického zjednodušení těchto textů a též se zabývá otázkou použití autentických textů při práci se začátečníky. Jelikož je práce zaměřena na dospívající mládež, byla do práce zahrnuta část věnující se této specifické věkové skupině.
Praktická část představuje výsledky dotazníkového výzkumu, který byl uskutečněn v zimě 2010/2011 a na jaře roku 2011. Účelem dotazníků bylo zjistit reálnou situaci využití a oblíbenosti autentických textů a to jak z pohledu pedagogů, tak z pohledu žáků.
Annotation in English
The thesis explores the use of authentic texts in teaching English to teenagers. The objective of the thesis is to reveal the advantages and disadvantages of the authentic texts, whether the authentic texts are included by teachers in English lessons, etc. Moreover, the use of authentic texts is examined from the point of view of teenagers themselves. The thesis is divided into two main parts, theoretical and practical one. The theoretical part deals with reading in general, reading process and student´s motivation. Furthermore, the authentic texts are discussed in detail together with the section dedicated to teenagers. The practical part contains the research, the description of the procedure and participants and the most important section ? results and commentary.
Keywords
výuka anglického jazyka, čtení, dospívající mládež, autentický text, zjednodušení textu, alternativní způsob výuky, zjednodušená četba
Keywords in English
teaching English language, reading, teenagers, authentic text, simplification of a text, alternative way of teaching, graded readers, language learner literature
Research Plan
1. Shromáždění odborné literatury týkající se tématu
2. Analýza textů
3. Pravidelné schůzky s vedoucím DP
4. Sepsání DP při dodržení všech formálních aspektů
Research Plan
1. Shromáždění odborné literatury týkající se tématu
2. Analýza textů
3. Pravidelné schůzky s vedoucím DP
4. Sepsání DP při dodržení všech formálních aspektů
Recommended resources
NUNAN, David. Language Teaching Methodology: a textbook for teachers. Prentice Hall International Ltd. 1991
GREENWOOD, Jean. Class Readers. Oxford University Press. 1988
GRELLET, Françoise. Developing Reading Skills: A practical guide to reading comprehension exercices. Cambridge University Press. 1981
NUTTAL, Christine. Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Heinemann Publishers. Oxford, 1982
Recommended resources
NUNAN, David. Language Teaching Methodology: a textbook for teachers. Prentice Hall International Ltd. 1991
GREENWOOD, Jean. Class Readers. Oxford University Press. 1988
GRELLET, Françoise. Developing Reading Skills: A practical guide to reading comprehension exercices. Cambridge University Press. 1981
NUTTAL, Christine. Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Heinemann Publishers. Oxford, 1982