Diplomová práce se zabývá problematikou autority učitele na 1. stupni ZŠ. Cílem bylo na základě dotazníkové šetření a následných rozhovorů zjistit, jak jednotliví učitelé autoritu vnímají, co pro ně znamená, jakým způsobem si ji budují a udržují. Práce je koncipována do dvou částí. V teoretické části se zabývám vymezením autority, jejími typy, krizí autority, okolnostmi jejího vzniku a ztráty. Zaměřuji se také na osobnost učitele a jeho profesní vývoj. Poslední kapitola je věnována autoritě učitele, kde uvádím význam autority v učitelské profesi, strategie budování autority a v neposlední řadě také kompetence učitele při jejím získávání. V praktické části popisuji uskutečněný kvantitativně - kvalitativní výzkum a předkládám jeho výsledky. Na základě výpovědí učitelů jsou poté vyvozena doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The graduate thesis deals with the issue of a teacher 's authority at primary school. The aim was to find out how the particular teachers perceive authority; what does it mean to them; how do they build and maintain it, by means of a questionnaire and the further interviews. The thesis is divided into two parts. In the theoretical background, I deal with the definition of authority, its types, the crisis of authority, circumstances of its building and loss. Moreover, I focus on the personality of teacher and his/her professional development. The last chapter concerns with the teacher's authority, its meaning, the strategies of its building. Furthermore, the teacher's competences in its building are mentioned. In the practical part, I describe a quantitatively - qualitative research and enclose its results. Recommendations for a pedagogical praxis are drawn based on the teachers' responses.
Klíčová slova
Autorita, učitel, žáci, 1. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Authority, teacher, pupils, primary school
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou autority učitele na 1. stupni ZŠ. Cílem bylo na základě dotazníkové šetření a následných rozhovorů zjistit, jak jednotliví učitelé autoritu vnímají, co pro ně znamená, jakým způsobem si ji budují a udržují. Práce je koncipována do dvou částí. V teoretické části se zabývám vymezením autority, jejími typy, krizí autority, okolnostmi jejího vzniku a ztráty. Zaměřuji se také na osobnost učitele a jeho profesní vývoj. Poslední kapitola je věnována autoritě učitele, kde uvádím význam autority v učitelské profesi, strategie budování autority a v neposlední řadě také kompetence učitele při jejím získávání. V praktické části popisuji uskutečněný kvantitativně - kvalitativní výzkum a předkládám jeho výsledky. Na základě výpovědí učitelů jsou poté vyvozena doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The graduate thesis deals with the issue of a teacher 's authority at primary school. The aim was to find out how the particular teachers perceive authority; what does it mean to them; how do they build and maintain it, by means of a questionnaire and the further interviews. The thesis is divided into two parts. In the theoretical background, I deal with the definition of authority, its types, the crisis of authority, circumstances of its building and loss. Moreover, I focus on the personality of teacher and his/her professional development. The last chapter concerns with the teacher's authority, its meaning, the strategies of its building. Furthermore, the teacher's competences in its building are mentioned. In the practical part, I describe a quantitatively - qualitative research and enclose its results. Recommendations for a pedagogical praxis are drawn based on the teachers' responses.
Klíčová slova
Autorita, učitel, žáci, 1. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Authority, teacher, pupils, primary school
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2011. ISBN 9788073874322.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024626529.
VALIŠOVÁ, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.
VALIŠOVÁ, A., H. KASÍKOVÁ a M. BUREŠ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2011. ISBN 9788073874322.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024626529.
VALIŠOVÁ, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.
VALIŠOVÁ, A., H. KASÍKOVÁ a M. BUREŠ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.