Bakalářská práce na téma "Rozvoj logického myšlení u dětí předškolního věku pomocí her" je rozdělena do tří částí teoretické, metodologické a experimentální. V teoretické části je popsáno logické myšlení, hra, znaky a typologie her, předmatematické představy v mateřské škole a usuzování. Metodologická část obsahuje cíle experimentu, podmínky, terminologii, přípravu, zadání experimentu a kritéria hodnocení. V experimentální části je popsaný experiment v Mateřské škole Klubíčko, š. p. o. v Plzni s osmi dětmi předškolní třídy. Výzkum byl proveden pomocí tří typů úkolů zaměřených na rozvoj logického myšlení, kde každý typ byl prováděn čtyřikrát v jiné a upravené formě.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis with subject matter "Progress of logical thinking in preschool aged children by means of play" is divided into three parts theoretical, methodological and experimental. In theoretical part there is described logical thinking, game, characteristics and typology of games, pre-mathematical ideas and reasoning in kindergarten. Methodological part contains goals of experiment, conditions, terminology, preparation, assignment of experiment and evaluation criterions. In experimental part there is a description of experiment with eight preschool aged children in kindergarten Klubíčko, Plzeň. Study was carried out by means of three types of tasks focusing on progress in logical thinking. Each of tasks was carried out four times in modified form.
Klíčová slova
předmatematické představy, logické myšlení, hra, usuzování, mateřská škola
Bakalářská práce na téma "Rozvoj logického myšlení u dětí předškolního věku pomocí her" je rozdělena do tří částí teoretické, metodologické a experimentální. V teoretické části je popsáno logické myšlení, hra, znaky a typologie her, předmatematické představy v mateřské škole a usuzování. Metodologická část obsahuje cíle experimentu, podmínky, terminologii, přípravu, zadání experimentu a kritéria hodnocení. V experimentální části je popsaný experiment v Mateřské škole Klubíčko, š. p. o. v Plzni s osmi dětmi předškolní třídy. Výzkum byl proveden pomocí tří typů úkolů zaměřených na rozvoj logického myšlení, kde každý typ byl prováděn čtyřikrát v jiné a upravené formě.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis with subject matter "Progress of logical thinking in preschool aged children by means of play" is divided into three parts theoretical, methodological and experimental. In theoretical part there is described logical thinking, game, characteristics and typology of games, pre-mathematical ideas and reasoning in kindergarten. Methodological part contains goals of experiment, conditions, terminology, preparation, assignment of experiment and evaluation criterions. In experimental part there is a description of experiment with eight preschool aged children in kindergarten Klubíčko, Plzeň. Study was carried out by means of three types of tasks focusing on progress in logical thinking. Each of tasks was carried out four times in modified form.
Klíčová slova
předmatematické představy, logické myšlení, hra, usuzování, mateřská škola
- logické myšlení, možnosti rozvoje logického myšlení předškolních dětí.
- hry, typologie her.
- experiment v mateřské škole.
- zpracování výsledků experimentu.
- závěr a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
- logické myšlení, možnosti rozvoje logického myšlení předškolních dětí.
- hry, typologie her.
- experiment v mateřské škole.
- zpracování výsledků experimentu.
- závěr a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.; ŠMARDA, R. Diagnostika dítěte
předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let.
Brno: Computer Press, 2007.
BEDNÁŘOVÁ, J.,ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě
před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. iii, 100 s.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním
vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. 206 s. ISBN 978-808-6307-961.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika.
Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-585-7.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie.
Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní
vzdělávání. Praha: VÚP, 2004.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.; ŠMARDA, R. Diagnostika dítěte
předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let.
Brno: Computer Press, 2007.
BEDNÁŘOVÁ, J.,ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě
před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. iii, 100 s.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním
vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. 206 s. ISBN 978-808-6307-961.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika.
Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-585-7.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie.
Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní
vzdělávání. Praha: VÚP, 2004.