Informace o kvalifikační práci Kandidáti na prezidenta v kyberprostoru - komparace politické komunikace před českými prezidentskými volbami v roce 2023.
Hlavní pozornost diplomové práce je věnována fenoménu politického marketingu v éře internetu a sociálních médií. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část slouží jako teoretický základ a podrobněji představuje politický marketing a jeho dílčí trendy, konkrétně negativní kampaň, personalizaci a depolitizaci politiky a užívání archetypů v politických kampaních.
Druhá část představuje detailní metodologii, která je klíčová pro poslední část práce, jíž je část analytická. Metodologie blíže popisuje zvolenou metodu (obsahová analýza), definuje výzkumné otázky, specifikuje korpus dat, sběr dat a jejich následnou operacionalizaci. Metodologická část práce taktéž nastiňuje potenciální limity výzkumu.
Třetí částí práce je analytická část, která je rozdělena na dvě dílčí části. První z nich nabízí základní informace o českých prezidentských volbách v roce 2023 a podrobně se zaměřuje na jeden z představených konceptů - stylizaci do archetypů u kandidátů, kteří před prezidetnskou volbou používali sociální síť Twitter. Druhou dílčí část tvoří analýza komunikace sedmi prezidentských kandidátů na Twitteru. Na základě metodologie bylo analyzováno celkem 1137 tweetů ze dvou sledovaných období. Hlavní důraz byl kladen na negativní kampaň, ale nikoliv výhradně. Součástí analýzy byly i další aspekty, jako je například depolitizace. Po každém z časových období je poskytnuto shrnutí, které zodpovídá příslušné stanovené otázky, jež jsou prostředkem pro naplnění cíle práce.
Anotace v angličtině
The main focus of this thesis is on the phenomenon of political marketing in the age of the internet and social media. The thesis is divided into three main parts. The first part serves as a theoretical basis and introduces more precisely the concept of political marketing, but also its sub-trends, namely negative campaigning, personalisation and depoliticization of politics, and the usage of political archetypes in political campaigns.
The second part provides a detailed methodology that is crucial for the last part of this thesis, which is the analytical part. The chosen method is content analysis. The methodology describes the chosen method in detail, defines the research questions, specifies the corpus of the research, the collection of the data and the subsequent operationalization of the data. The methodology section also outlines the potential limitations of the research.
The third part of this thesis is the analytical part, which is split into two sub-parts. The first sub-part presents basic data about the Czech presidential election of 2023 and closely focuses on one introduced concept - the usage of archetypes by presidential candidates who used Twitter in this election. The second sub-part is the analysis of the Twitter communication of 7 political candidates before the 2023 presidential election in the Czech Republic. Based on the methodology, in total, 1137 tweets from 2 time periods were analysed. The emphasis of the analysis was mainly placed on negative campaigning, but not exclusively. Other aspects, such as depoliticization, were also addressed. After each time period, a summary that answers the corresponding research questions is provided.
Klíčová slova
politický marketing, politická komunikace, negativní kampaň, personalizace politiky, depolitizace, marketingové archetypy, Twitter, české prezidentské volby, politická kampaň
Klíčová slova v angličtině
political marketing, political communication, negative campaigning, personalization of politics, depoliticization, marketing archetypes, Twitter, czech presidential election, political campaigning
Rozsah průvodní práce
75s. (135 257 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavní pozornost diplomové práce je věnována fenoménu politického marketingu v éře internetu a sociálních médií. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část slouží jako teoretický základ a podrobněji představuje politický marketing a jeho dílčí trendy, konkrétně negativní kampaň, personalizaci a depolitizaci politiky a užívání archetypů v politických kampaních.
Druhá část představuje detailní metodologii, která je klíčová pro poslední část práce, jíž je část analytická. Metodologie blíže popisuje zvolenou metodu (obsahová analýza), definuje výzkumné otázky, specifikuje korpus dat, sběr dat a jejich následnou operacionalizaci. Metodologická část práce taktéž nastiňuje potenciální limity výzkumu.
Třetí částí práce je analytická část, která je rozdělena na dvě dílčí části. První z nich nabízí základní informace o českých prezidentských volbách v roce 2023 a podrobně se zaměřuje na jeden z představených konceptů - stylizaci do archetypů u kandidátů, kteří před prezidetnskou volbou používali sociální síť Twitter. Druhou dílčí část tvoří analýza komunikace sedmi prezidentských kandidátů na Twitteru. Na základě metodologie bylo analyzováno celkem 1137 tweetů ze dvou sledovaných období. Hlavní důraz byl kladen na negativní kampaň, ale nikoliv výhradně. Součástí analýzy byly i další aspekty, jako je například depolitizace. Po každém z časových období je poskytnuto shrnutí, které zodpovídá příslušné stanovené otázky, jež jsou prostředkem pro naplnění cíle práce.
Anotace v angličtině
The main focus of this thesis is on the phenomenon of political marketing in the age of the internet and social media. The thesis is divided into three main parts. The first part serves as a theoretical basis and introduces more precisely the concept of political marketing, but also its sub-trends, namely negative campaigning, personalisation and depoliticization of politics, and the usage of political archetypes in political campaigns.
The second part provides a detailed methodology that is crucial for the last part of this thesis, which is the analytical part. The chosen method is content analysis. The methodology describes the chosen method in detail, defines the research questions, specifies the corpus of the research, the collection of the data and the subsequent operationalization of the data. The methodology section also outlines the potential limitations of the research.
The third part of this thesis is the analytical part, which is split into two sub-parts. The first sub-part presents basic data about the Czech presidential election of 2023 and closely focuses on one introduced concept - the usage of archetypes by presidential candidates who used Twitter in this election. The second sub-part is the analysis of the Twitter communication of 7 political candidates before the 2023 presidential election in the Czech Republic. Based on the methodology, in total, 1137 tweets from 2 time periods were analysed. The emphasis of the analysis was mainly placed on negative campaigning, but not exclusively. Other aspects, such as depoliticization, were also addressed. After each time period, a summary that answers the corresponding research questions is provided.
Klíčová slova
politický marketing, politická komunikace, negativní kampaň, personalizace politiky, depolitizace, marketingové archetypy, Twitter, české prezidentské volby, politická kampaň
Klíčová slova v angličtině
political marketing, political communication, negative campaigning, personalization of politics, depoliticization, marketing archetypes, Twitter, czech presidential election, political campaigning
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování diplomové práce ve spolupráci s vedoucím diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování diplomové práce ve spolupráci s vedoucím diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Djakeli, K. (2020). Political Branding Tools in Post-Soviet Countries and Archetypes of Jung. Case of Georgia. Myśl Ekonomiczna i Polityczna, 1 (68), 106-121.
Geer, J. G. (2006). In Defense of Negativity: Attack Ads in Presidential Campaigns (Chicago: University of Chicago Press).
Lilleker, D. G. (2006). Key concepts in political communication (New York: Sage).
López-García, G., & Pavía, J. M. (2019). Political communication in election processes: an overview. Contemporary Social Science, 14 (1), s. 1-13
Maarek, P. J. (2011). Campaign communication and political marketing (New York: John Wiley & Sons).
Norris, P. (2004). The evolution of election campaigns: Eroding political engagement (Cambridge: Harvard University Press).
Pich, C., & Newman, B. I. (2020). Evolution of political branding: Typologies, diverse settings and future research. Journal of Political Marketing, 19 (1-2), 3-14.
Rahat, G., & Kenig, O. (2018). From party politics to personalized politics?: Party change and political personalization in democracies (Oxford: Oxford University Press).
Sahly, A., Shao, C., & Kwon, K. H. (2019). Social media for political campaigns: An examination of Trump’s and Clinton’s frame building and its effect on audience engagement. Social Media & Society, 5 (2), s. 1-13
Thomas, T. L. (2008). Cyberskepticism: The Mind's Firewall. IO Sphere Journal, 3 (1), s. 4-8.
Seznam doporučené literatury
Djakeli, K. (2020). Political Branding Tools in Post-Soviet Countries and Archetypes of Jung. Case of Georgia. Myśl Ekonomiczna i Polityczna, 1 (68), 106-121.
Geer, J. G. (2006). In Defense of Negativity: Attack Ads in Presidential Campaigns (Chicago: University of Chicago Press).
Lilleker, D. G. (2006). Key concepts in political communication (New York: Sage).
López-García, G., & Pavía, J. M. (2019). Political communication in election processes: an overview. Contemporary Social Science, 14 (1), s. 1-13
Maarek, P. J. (2011). Campaign communication and political marketing (New York: John Wiley & Sons).
Norris, P. (2004). The evolution of election campaigns: Eroding political engagement (Cambridge: Harvard University Press).
Pich, C., & Newman, B. I. (2020). Evolution of political branding: Typologies, diverse settings and future research. Journal of Political Marketing, 19 (1-2), 3-14.
Rahat, G., & Kenig, O. (2018). From party politics to personalized politics?: Party change and political personalization in democracies (Oxford: Oxford University Press).
Sahly, A., Shao, C., & Kwon, K. H. (2019). Social media for political campaigns: An examination of Trump’s and Clinton’s frame building and its effect on audience engagement. Social Media & Society, 5 (2), s. 1-13
Thomas, T. L. (2008). Cyberskepticism: The Mind's Firewall. IO Sphere Journal, 3 (1), s. 4-8.