Předložená bakalářská práce se bude zabývat analýzou kampaní, které provázely průběh referenda o nezávislosti Skotska 2014. Samotné referendum se konalo 18. září 2014 s otázkou, zda by se mělo Skotsko stát nezávislou zemí a výjimečně se jej mohli zúčastnit už občané starší 16 let. Skotové rozhodli, že nadále zůstanou součástí Spojeného království, nicméně výsledek dopadl těsně 55,3 % voličů se vyslovilo pro setrvání v unii a 44,7 % pro zisk nezávislosti. Cílem předložené práce je posoudit roli politických aktéru v referendu o nezávislosti Skotska a vysvětlit jejich případný úspěch či neúspěch. V rámci naplnění cíle se dále pokusím popsat vývoj a specifika kampaní vystupujících pro i proti nezávislosti Skotska.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with analysis of campaign that accompanied the referendum on the independence of Scotland 2014. The referendum was held on September 18, 2014 with the question whether Scotland should become an independent country. There were some citizens older than 16 years able to vote. The Scots decided that they want to remain part of the UK, but the result fell just - 55,3 % of voters were in favour of staying part of the UK and 44,7 % for independence. The aim of this thesis is to analyse the role of political actors in the referendum on the independence of Scotland and explain their eventual success or failure. A part of the fulfillment of the objectives is also to try to describe the development and specifics of campaigns for and against the independence of Scotland.
Keywords
referendum, nezávislost, Skotsko, Spojené království, kampaně, Alex Salmond, David Cameron, Skotská národní strana
Keywords in English
referendum, independence, Scotland, the United Kingdom, campaign, Alex Salmond, David Cameron, the Scottish National Party.
Length of the covering note
70 s. (101713)
Language
CZ
Annotation
Předložená bakalářská práce se bude zabývat analýzou kampaní, které provázely průběh referenda o nezávislosti Skotska 2014. Samotné referendum se konalo 18. září 2014 s otázkou, zda by se mělo Skotsko stát nezávislou zemí a výjimečně se jej mohli zúčastnit už občané starší 16 let. Skotové rozhodli, že nadále zůstanou součástí Spojeného království, nicméně výsledek dopadl těsně 55,3 % voličů se vyslovilo pro setrvání v unii a 44,7 % pro zisk nezávislosti. Cílem předložené práce je posoudit roli politických aktéru v referendu o nezávislosti Skotska a vysvětlit jejich případný úspěch či neúspěch. V rámci naplnění cíle se dále pokusím popsat vývoj a specifika kampaní vystupujících pro i proti nezávislosti Skotska.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with analysis of campaign that accompanied the referendum on the independence of Scotland 2014. The referendum was held on September 18, 2014 with the question whether Scotland should become an independent country. There were some citizens older than 16 years able to vote. The Scots decided that they want to remain part of the UK, but the result fell just - 55,3 % of voters were in favour of staying part of the UK and 44,7 % for independence. The aim of this thesis is to analyse the role of political actors in the referendum on the independence of Scotland and explain their eventual success or failure. A part of the fulfillment of the objectives is also to try to describe the development and specifics of campaigns for and against the independence of Scotland.
Keywords
referendum, nezávislost, Skotsko, Spojené království, kampaně, Alex Salmond, David Cameron, Skotská národní strana
Keywords in English
referendum, independence, Scotland, the United Kingdom, campaign, Alex Salmond, David Cameron, the Scottish National Party.
Research Plan
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia.
Research Plan
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia.
Recommended resources
Bradová, Eva (2005). Od lokálních mítinků k politickému marketingu: Teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní (Brno: Masarykova Univerzita).
Guttenplan, D. D. (2014). Scotland's Big Decision. The Nation 299 (12), s. 6-10.
Jablonski, Andrzej W (2006). Politický marketing. Úvod do teorie a praxe (Brno: Barrister & Principal).
Lees-Marshment, Jennifer (2009). Political Marketing. Principles and Applications (Oxon: Routledge).
Matušková, Anna (2010). Politický marketing a české politické strany (Brno: Masarykova Univerzita).
Schulz,Winfried Scherer, Helmut a kol. (2005). Analýza obsahu mediálních sdělení (Praha: Karolinum).
Stanyer, James (2007). Modern Political Communication (Cambridge: Polity Press).
Šaradín, Pavel a kol (2007). Politické kampaně, volby a politický marketing (Olomouc: Periplum).
Recommended resources
Bradová, Eva (2005). Od lokálních mítinků k politickému marketingu: Teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní (Brno: Masarykova Univerzita).
Guttenplan, D. D. (2014). Scotland's Big Decision. The Nation 299 (12), s. 6-10.
Jablonski, Andrzej W (2006). Politický marketing. Úvod do teorie a praxe (Brno: Barrister & Principal).
Lees-Marshment, Jennifer (2009). Political Marketing. Principles and Applications (Oxon: Routledge).
Matušková, Anna (2010). Politický marketing a české politické strany (Brno: Masarykova Univerzita).
Schulz,Winfried Scherer, Helmut a kol. (2005). Analýza obsahu mediálních sdělení (Praha: Karolinum).
Stanyer, James (2007). Modern Political Communication (Cambridge: Polity Press).
Šaradín, Pavel a kol (2007). Politické kampaně, volby a politický marketing (Olomouc: Periplum).