Práce se zabývá výukou a učením se anglického jazyka na demokratických školách. Zkoumá způsoby jakými je anglický jazyk vyučován a způsoby jakými se žáci anglický jazyk učí ve specifickém prostředí demokratických škol odlišném od tradičního školství. V teoretické části jsou objasněny hlavní pojmy a vysvětleny principy demokratického školství s uvedenými příklady dvou slavných demokratických škol. Na konci teoretické části se nachází informace o osvojování a učení se jazyka, které dokončují teoretickou část výzkumu. Výzkum, který byl uskutečněn pomocí pozorování a rozhovorů, ukázal, že i když se jednotlivé demokratické školy liší ve způsobech výuky anglického jazyka, nejdůležitější roli hraje nezáměrné učení, i když záměrné učení bylo také ve školách přítomno. Na základě výzkumu jsou odvozeny důsledky pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of English language teaching and learning at democratic schools. The main purpose is to examine ways in which English is learnt and taught at democratic schools in their special learning environment different from traditional schooling. In the theoretical part, terms are clarified and basic principles of democratic schooling are explained in theory as well as examples of two famous democratic schools. At the end of the theoretical part, there is also information about English learning and acquisition theory to complete the theory base for the research. The research, realized by the means of observation and interviews, showed that although schools differed among each other in their ways of English language teaching, incidental learning played the most important role, though English lessons and intentional learning were present as well. Based on the results of the research, pedagogical implications are suggested.
Klíčová slova
demokratické školy, svobodné vzdělávání, svobodné školy, tradiční vzdělávání, věkové mísení, hra a učení, hra a práce, sebeřízení ve vzdělávání, sociokracie, vnitřní motivace
Klíčová slova v angličtině
democratic schools, free education, free school, traditional education, age mixing, playing and learning, play and work, self-directed education, sociocracy, inner motivation
Rozsah průvodní práce
59 s. (124 076 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Práce se zabývá výukou a učením se anglického jazyka na demokratických školách. Zkoumá způsoby jakými je anglický jazyk vyučován a způsoby jakými se žáci anglický jazyk učí ve specifickém prostředí demokratických škol odlišném od tradičního školství. V teoretické části jsou objasněny hlavní pojmy a vysvětleny principy demokratického školství s uvedenými příklady dvou slavných demokratických škol. Na konci teoretické části se nachází informace o osvojování a učení se jazyka, které dokončují teoretickou část výzkumu. Výzkum, který byl uskutečněn pomocí pozorování a rozhovorů, ukázal, že i když se jednotlivé demokratické školy liší ve způsobech výuky anglického jazyka, nejdůležitější roli hraje nezáměrné učení, i když záměrné učení bylo také ve školách přítomno. Na základě výzkumu jsou odvozeny důsledky pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of English language teaching and learning at democratic schools. The main purpose is to examine ways in which English is learnt and taught at democratic schools in their special learning environment different from traditional schooling. In the theoretical part, terms are clarified and basic principles of democratic schooling are explained in theory as well as examples of two famous democratic schools. At the end of the theoretical part, there is also information about English learning and acquisition theory to complete the theory base for the research. The research, realized by the means of observation and interviews, showed that although schools differed among each other in their ways of English language teaching, incidental learning played the most important role, though English lessons and intentional learning were present as well. Based on the results of the research, pedagogical implications are suggested.
Klíčová slova
demokratické školy, svobodné vzdělávání, svobodné školy, tradiční vzdělávání, věkové mísení, hra a učení, hra a práce, sebeřízení ve vzdělávání, sociokracie, vnitřní motivace
Klíčová slova v angličtině
democratic schools, free education, free school, traditional education, age mixing, playing and learning, play and work, self-directed education, sociocracy, inner motivation
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu.
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Seznam doporučené literatury
Gardner, H. (2004). The unschooled mind: How children think and how schools should teach (10th anniversary ed.). New York: Basic Books.
Gray, P. (2015). Free to learn: Why unleashing the instinct to play will make our children happier, more self-reliant, and better students for life. Perseus Books Group: Basic Books.
Holt, J. (2004). Instead of education: Ways to help people do things better. Sentient Publications: Holt Associates.
Neill, A., & Lamb, A. (1993). Summerhill School: A new view of childhood. New York: St. Martin's Press.
Robinson, K., & Aronica, L. (2015). Creative schools: The grassroots revolution that's transforming education. New York: Viking.
Ur, P. (2012). A course in language teaching: Practice and theory (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Seznam doporučené literatury
Gardner, H. (2004). The unschooled mind: How children think and how schools should teach (10th anniversary ed.). New York: Basic Books.
Gray, P. (2015). Free to learn: Why unleashing the instinct to play will make our children happier, more self-reliant, and better students for life. Perseus Books Group: Basic Books.
Holt, J. (2004). Instead of education: Ways to help people do things better. Sentient Publications: Holt Associates.
Neill, A., & Lamb, A. (1993). Summerhill School: A new view of childhood. New York: St. Martin's Press.
Robinson, K., & Aronica, L. (2015). Creative schools: The grassroots revolution that's transforming education. New York: Viking.
Ur, P. (2012). A course in language teaching: Practice and theory (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.