Tato bakalářská práce zkoumá význam a implementaci exkurzí v rámci výuky hudební nauky na základní umělecké škole. Autor, učitel hudební nauky s bohatou pedagogickou praxí, prezentuje své zkušenosti a praktické aplikace exkurzí v rámci výuky. Práce se zaměřuje na využití exkurzí jako efektivního vzdělávacího nástroje, který podporuje hlubší pochopení učiva hudební nauky. Skrze analýzu kurikulárních dokumentů a vlastní praktické zkušenosti autor argumentuje pro význam exkurzí ve výuce hudební nauky. Důraz je kladen na reflexi a zpětnou vazbu z exkurzí, jakožto klíčové prvky v pedagogickém procesu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis explores the significance and implementation of field trips within the teaching of music theory at an art school. The author, a music theory teacher with extensive pedagogical experience, presents his insights and practical applications of field trips within the curriculum. The study focuses on utilizing field trips as an effective educational tool that enhances students' understanding of the music education. Through the analysis of curriculum documents and personal teaching experiences, the author argues for the importance of field trips in music education. Emphasis is placed on the reflection and feedback from field trips as key elements in the pedagogical process.
Klíčová slova
exkurze, základní umělecké škola, kurikulum, hudební výchova, hudební nauka, dějiny hudby, hudební nástroje, divadlo, pedagog, žák
Klíčová slova v angličtině
field trip, art school, curriculum, music education, music theory, history of music, musical instruments, theatre, teacher, student
Rozsah průvodní práce
51 s. (73 266 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce zkoumá význam a implementaci exkurzí v rámci výuky hudební nauky na základní umělecké škole. Autor, učitel hudební nauky s bohatou pedagogickou praxí, prezentuje své zkušenosti a praktické aplikace exkurzí v rámci výuky. Práce se zaměřuje na využití exkurzí jako efektivního vzdělávacího nástroje, který podporuje hlubší pochopení učiva hudební nauky. Skrze analýzu kurikulárních dokumentů a vlastní praktické zkušenosti autor argumentuje pro význam exkurzí ve výuce hudební nauky. Důraz je kladen na reflexi a zpětnou vazbu z exkurzí, jakožto klíčové prvky v pedagogickém procesu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis explores the significance and implementation of field trips within the teaching of music theory at an art school. The author, a music theory teacher with extensive pedagogical experience, presents his insights and practical applications of field trips within the curriculum. The study focuses on utilizing field trips as an effective educational tool that enhances students' understanding of the music education. Through the analysis of curriculum documents and personal teaching experiences, the author argues for the importance of field trips in music education. Emphasis is placed on the reflection and feedback from field trips as key elements in the pedagogical process.
Klíčová slova
exkurze, základní umělecké škola, kurikulum, hudební výchova, hudební nauka, dějiny hudby, hudební nástroje, divadlo, pedagog, žák
Klíčová slova v angličtině
field trip, art school, curriculum, music education, music theory, history of music, musical instruments, theatre, teacher, student
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce – do srpna 2023 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce – do září 2023 3. Zpracování jednotlivých kapitol – do ledna 2024 4. Zpracování přílohové části – do března 2024 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, únor, duben)
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce – do srpna 2023 2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce – do září 2023 3. Zpracování jednotlivých kapitol – do ledna 2024 4. Zpracování přílohové části – do března 2024 5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, únor, duben)
Seznam doporučené literatury
ČÍŽEK, Bohuslav. Hudební nástroje evropské hudební kultury: [fotografický atlas]. Praha: Aventinum, 2008. Fotografické atlasy. ISBN 978-80-86858-75-3.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
KAČIC, Ladislav. Dějiny hudby. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1266-0.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
ŠÍPKOVÁ, Hana a Martin VOZAR. Hudební nauka pro 1.ročník ZUŠ: pracovní sešit. Praha: Talacko editions, [2005].
VOZAR, Martin. Hudební nauka pro 2. ročník ZUŠ: pracovní sešit. Praha: Talacko editions, [2005].
VOZAR, Martin. Hudební nauka pro 3. ročník ZUŠ: pracovní sešit. Praha: Talacko editions, [2005].
VOZAR, Martin. Hudební nauka pro 4. ročník ZUŠ: pracovní sešit. Praha: Talacko editions, [2005].
VOZAR, Martin. Hudební nauka pro 5. ročník ZUŠ: pracovní sešit. Praha: Talacko editions, [2006].
Seznam doporučené literatury
ČÍŽEK, Bohuslav. Hudební nástroje evropské hudební kultury: [fotografický atlas]. Praha: Aventinum, 2008. Fotografické atlasy. ISBN 978-80-86858-75-3.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
KAČIC, Ladislav. Dějiny hudby. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1266-0.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
ŠÍPKOVÁ, Hana a Martin VOZAR. Hudební nauka pro 1.ročník ZUŠ: pracovní sešit. Praha: Talacko editions, [2005].
VOZAR, Martin. Hudební nauka pro 2. ročník ZUŠ: pracovní sešit. Praha: Talacko editions, [2005].
VOZAR, Martin. Hudební nauka pro 3. ročník ZUŠ: pracovní sešit. Praha: Talacko editions, [2005].
VOZAR, Martin. Hudební nauka pro 4. ročník ZUŠ: pracovní sešit. Praha: Talacko editions, [2005].
VOZAR, Martin. Hudební nauka pro 5. ročník ZUŠ: pracovní sešit. Praha: Talacko editions, [2006].