|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / ZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
ZP
|
Akademický rok
|
2010/2011
|
Akademický rok
|
2010/2011
|
Název
|
Zdrav.probl.živ.prostředí
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
82 / -
|
3 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Dynamické vztahy mezi lidským organismem a životním prostředím. Zásady pro udržení a upevnování lidského zdraví.
|
Požadavky na studenta
|
zápočet - účast na cvičeních, zprac. zadaných prací , test
|
Obsah
|
1. Metodické přístupy ke studiu účinků ŽP na zdraví populace; typy epidemiologických studií, jejich přednosti a nedostatky, metanalýzy. 2. Základy chemické toxikologie, pojmy: experimentální, klinické a epidemiologické metody testování a ověřování toxicity látek; kritéria chemické toxicity. 3. Toxické (akutní a chronické) účinky běžných chemických škodlivin v ŽP, hodnocení jejich účinku na zdraví populace (SO2, NOx, ozón, CO, těžké kovy, polétavý prach). 4. Toxické účinky vybraných prvků a sloučenin I (uhlíku, dusíku, kyslíku); jejich aktuální rizikovost, prevence jejich škodlivých účinků. 5. Toxické účinky vybraných prvků a jejich sloučenin II (těžké kovy, As, Zn, Al, Se, organické látky); jejich aktuální rizikovost, možnosti prevence jejich škodlivých účinků. 6. Principy oxidačního stresu, mechanismus jeho vzniku a rozvoje v živém organismu a úloha chemických a fyzikálních škodlivin v jeho zdravotně škodlivých účincích; patologické následky oxidačního stresu, význam a princip účinku antioxidantů. 7. Biomonitoring jako způsob hodnocení dopadu chemických, fyzikálních a biologických parametrů ŽP na zdraví populace; jeho organizace a uplatnění v ČR, biochemická, imuno-logická, klinicko-medicinská, behaviorální aj. kritéria změny zdravotního stavu populač-ních skupin. 8. Mechanismus chemicky a fyzikálně iniciované mutageneze a karcinogeneze; monitoring mutagenních a karcinogenních látek v ŽP a jejich genotoxických účinků u obyvatel; možnosti prevence genetoxického ohrožení osob, aktuální situace v ČR. 9. Toxicita návykových látek, základní pojmy z toxikománie, charakteristické znaky nikoti-nového, alkoholického, opiátového, pervitinového, kokainového aj. návyků, prostředky prevence. 10. Toxikologie alkoholu, zdrav. problematika alkoholických nápojů; interakce mezi toxickými účinky alkoholu a chem. škodlivin v ŽP. 11. Problematika výskytu a zdrav. závažnosti cizorodých látek v poživatinách; legislativní vymezení jejich užívání a kontroly, aktuální situace v ČR. 12. Současné názory na zdrav. dopady chemicky znečištěného ovzduší a pitné vody pro obyvatelstvo vyplývající z výsledků studie Program Teplice. 13. Zdraví škodlivé fyzikální faktory ŽP - hluk, sálání, radiace - a jejich dopad na zdraví populace. Zásady zdravého životního stylu a jejich význam pro uchování dobrého zdraví.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní znalosti z chemie a biologie. |
Získané způsobilosti |
Studenti jsou seznámeni s účinky chemických škodlivin a fyzikálních faktorů životního prostředí na zdraví obyvatelstva. |
Vyučovací metody |
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|