|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / ETEE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
ETEE
|
Akademický rok
|
2010/2011
|
Akademický rok
|
2010/2011
|
Název
|
Ekologie a nové technologie v EE
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
36 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se způsoby výroby tepelné a elektrické energie a jejich perspektivami, zásadami ochrany životního prostředí při výrobě tepelné a elektrické energie, možnostmi zvyšování účinnosti energetických zařízení( elektrárny, teplárny, efektivnost využití energií ) a nekonvenčními zdroji energie.
|
Požadavky na studenta
|
zápočet: účast na výpočtových cvičeních a na celodenním výjezdním cvičení, zpracování
semestrální práce
zkouška: aktivní znalost přednášené látky.
|
Obsah
|
1. Úvod. Výroba energie ? svět. Energie v ČR. Energetická náročnost . Evropa ? podíl jednotlivých zdrojů při výrobě elektřiny. Tepelná schémata ? elektrárna, teplárna, výtopna.
2. Schéma technologického zařízení tepelné elektrárny uhelné. Tepelné oběhy, tepelné diagramy vodní páry (T-S, i-s). Energetická bilance tepelného stroje. Způsoby zvyšování tepelné účinnosti oběhu.
3. Způsoby zvyšování tepelné účinnosti oběhu (pokračování) ? zvyšování parametrů, regenerace tepla, přihřívání páry, kombinovaná výroba tepla a elektřiny.
4. Parní turbíny ? principy a technické provedení, ztráty ve stupni parní turbíny a možnosti jejich eliminace, výpočet výkonu, regulace a provoz.
5. Kondenzace parních turbín, typy kondenzátorů a jejich vliv na hospodárnost provozu, chladící okruhy kondenzace.
6. Parní kotle. Základní parametry, tok látek v moderním parním kotli. Paliva a spalování paliv.
7. Typy spalovacích zařízení a jejich části. Parogenerátor. Druhy parních kotlů a jejich vývoj. Moderní parní kotle. Energetická bilance parního kotle a stanovení účinnosti ? metody. Možnost ovlivnění ztrát.
8. Odlučování škodlivin. Odlučování tuhých částic, odsiřování spalin, denitrifikace spalin. Metody a technologické provedení. Simultánní metody odsiřování a denitrifikace.
9. Vliv fosilní energetiky na životní prostředí, skleníkový efekt. Vývoj nových technologií ve fosilní energetice. Čisté uhelné technologie. Paroplynový cyklus, kombinované cykly, zplyňování uhlí.
10. Jaderná energetika, perspektivy. Obnovitelné zdroje energie ? přehled a možnosti využití.
11. Energie větru, teoretické základy, typy větrných motorů a jejich provedení, vývoj využití větrné energie ? moderní provedení větrných elektráren.
12. Heliotechnika. Technické využití slunečního záření, teoretické základy. Sluneční kolektory a jejich provedení, další zařízení pro energetické využití slunečního záření.
13. Vodní energetika. Možnosti využití energie geotermální, biomasy, energie moře. Vliv obnovitelných zdrojů energie na životní prostředí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Beranovský, Jiří; Truxa, Jan. Alternativní energie pro váš dům. 1. vyd. Brno : EkoWATT, 2003. ISBN 80-86517-59-4.
-
Doporučená:
Škorpil, Jan; Mertlová, Jiřina,; Willmann, Bedřich. Obnovitelné zdroje a jejich začleňování do energetických systémů : publikace ke grantovému projektu GAČR 102/06/0132. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-733-9.
-
Doporučená:
Škorpil, Jan; Kasárník, Milan. Obnovitelné zdroje energie. I., vodní elektrárny. 2., přeprac. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-675-4.
-
Doporučená:
Cihelka, Jaromír. Solární tepelná technika. 1. vyd. Praha : Tomáš Malina, 1994. ISBN 80-900759-5-9.
-
Doporučená:
Kysela, František; Klepš, Zdeněk. Strojní prvky a systémy. 2. vyd. Praha : ČVUT, 1982.
-
Doporučená:
Kadrnožka, Jaroslav. Tepelné elektrárny a teplárny. 1. vyd. Praha : SNTL, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
44
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
122
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
znalost matematického a fyzikálního aparátu |
Získané způsobilosti |
Studenti
- mají přehled o portfoliu zdrojů energie a jejich vlastnostech
- znají reálné možnosti využití různých typů energetických zdrojů
- jsou schopni provádět základní energetické výpočty
- mají přehled o technologiích v energetice
- jsou schopni posoudit vliv využití různých typů energetických zdrojů na životní prostředí
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s diskusí
- Výuka podporovaná multimédii
- Samostatná práce studentů
- Cvičení
- Exkurze, výuka v terénu
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Seminární práce
|
|
|
|