|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / KRAJ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
KRAJ2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Krajinná archeologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAR/KRAA2 a KAR/1KRA2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je pokračováním kurzu Krajinná archeologie 2. Poskytuje přehled teoretických přístupů a metod různých oborů zaměřujících se na studium a rekonstrukci krajiny v minulosti (historická a sídelní geografie, kartografie, historická ekologie, toponomastika aj.) a seznamuje s kategoriemi a archetypy evropské kulturní krajiny, s jejími podobami a proměnami od mladšího paleolitu přes zemědělský pravěk, protohistorické období, středověk, novověk do industriální a moderní etapy. Kurs je dále zaměřen na prohloubení znalostí studentů o nedestruktivních metodách terénního výzkumu a na jejich aplikaci při výzkumu minulých sídelních systémů, a to na příkladech konkrétních výzkumných projektů.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce.
|
Obsah
|
1. Nedestruktivní metody krajinné archeologie 2. Vývoj vztahu archeologie ke kategorii prostou 3. Vývoj a podoba krajin v jednotlivých obdobích (pravěk - středověk - novověk).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gojda, Martin. Archeologie krajiny pod Řípem = Archaeology in the landscape around the hill of Říp. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7043-988-3.
-
Základní:
Čulíková, Lucie. Nedestruktivní výzkum polních systémů = Non-destructive research of field systems. Plzeň : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0329-5.
-
Doporučená:
Klír, T. Agrarsysteme des vorindustriellen Dorfes. Zur Interpretation mittelalterlicher Ortswüstungen im Niederungs- und Mittelgebirgsmilieu, In: C. Theune et al. (eds.), Stadt - Land - Burg. Festschrift für Sabine Felgenhauer-Schmiedt zum 70. Geburtstag. 139 - 157,. Leidorf, 2013.
-
Doporučená:
Gojda, M. (ed.). Ancient Landscape, Settlement Dynamics and Non-Destructive Archaeology. Academia: Praha 2004.
-
Doporučená:
Klimek, T. Krajiny českého středověku. Praha: Dokořán. Praha, 2014.
-
Doporučená:
Klír, Tomáš; Klápště, Jan,; Měřínský, Zdeněk. Osídlení zemědělsky marginálních půd v mladším středověku a raném novověku = Besiedlung und landwirtschaftliche Nutzung marginaler Böden im späten Mittelalter und der frühen Neuzeit = The settlements and agriculture of the margins in the later middle age and early new age. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7308-251-2.
-
Doporučená:
HEJCMAN, M. - SOUČKOVÁ, K. - GOJDA, M. Prehistoric settlement activities changed soil pH nutriet availability, and growth of contemporary crops in Central Europe. Plant and Soil 369/2013, 131-140. 2013.
-
Doporučená:
JOHNSON, J. K. (ed). Remote Sensing in Archaeology. Tuscaloosa: The University of Alabama Press, 2006.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, V. Třebel. Obraz krajiny s bitvou. Praha, Academia, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
25
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
53
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní nedestruktivní metody terénního výzkumu a možnosti jejich aplikace při výzkumu minulých sídelních systémů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout současnou problematiku a kladené otázky v krajinné a nedestruktivní archeologii
|
Shrnout teorii a metody oboru |
Shrnout vývoj krajiny v období pravěku - novověku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen využívat metod dálkového průzkumu Země v archeologické praxi a jejich uplatnění v projektech moderní archeologie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|