|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / NM1X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
NM1X
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Náboženství starověké Mezopotámie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs studenty seznamuje s náboženskými představami Sumerů, Babylóňanů a Asyřanů. Pozornost bude věnována mezopotamskému panteonu a jeho proměnám v různých obdobích a státech starověké Mezopotámie, jakož i nejvýznamnějším mytologickým a epickým textům sepsaným v sumer-ském a akkadském jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, referát, dílčí test, písemná zkouška.
|
Obsah
|
1. Sumerské představy o stvoření (kosmogonie, teogonie a antropogonie)
2. Akkadské představy o stvoření (kosmogonie, teogonie a antropogonie)
3. Sumerský panteon a mytologie
4. Akkadský panteon a mytologie - Babylónie
5. Akkadský panteon a mytologie - Asýrie
6. Potopa v mezopotamské tradici
7. Sumerští mýtičtí hrdinové Enmerkar a Lugalbanda
8. Gilgameš v sumerské tradici
9. Akkadští mýtičtí hrdinové Adapa, Etana
10. Gilgameš v akkadské tradici
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Prosecký, Jiří. Encyklopedie mytologie starověkého Předního východu. Praha : Libri, 2003. ISBN 80-7277-188-4.
-
Základní:
Kramer, Samuel Noah. Historie začíná v Sumeru : z nejstarších záznamů o projevech lidské kultury. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1961.
-
Základní:
Bottéro, Jean. Nejstarší náboženství: Mezopotámie. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1348-2.
-
Doporučená:
Jiří Prosecký (ed.). Encyklopedie starověkého Předního východu. Libri Praha, 1999.
-
Doporučená:
Prosecký, Jiří a Marek Rychtařík. Epos o Gilgamešovi. Praha, 2018.
-
Doporučená:
Hruška, B., Matouš, L. Prosecký, J., Součková, J. Mýty staré Mezopotámie. Parha, 1977.
-
Doporučená:
Prosecký, Jiří. Slova do hlíny vepsaná. Mýty a legendy Babylónu.. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1893-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyložit v základních rysech politické dějiny a materiální kultury starověké Mezopotámie
- rozlišit a časově zařadit jednotlivé státní útvary starověké Mezopotámie
- charakterizovat kultury starověkého Blízkého východu
- identifikovat různé starověké náboženské systémy a charakterizovat je
- určit důležitá božstva daného období
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů a kriticky je interpretovat
- využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat vývoj náboženských představ starověké Mezopotámie
- popsat sumerský i akkadský panteon
- vysvětlit mezopotamské kosmologické, kosmogonické, teogonické a antropogonické koncepty
- popsat a charakterizovat mytologické a epické sklady sepsané v sumerském a akkadském jazyce |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat samostatně problémy související s povahou náboženství starověké Mezopotámie
- identifikovat ty náboženské prvky, které byly inkorporovány do mladších náboženských a myšlenkových soustav a interpretovat jejich význam
- interpretovat mytologické a epické sklady sepsané v sumerském a akkadském jazyce
- studovat samostatně odbornou tuzemskou i cizojazyčnou literaturu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|