|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / SBV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
SBV1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současný Blízký východ 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je podrobně zmapovat politický a společenský vývoj zemí Blízkého východu po roce 1967. Při důrazu na znalost relevantních souvislostí je detailní pozornost věnována zejména vývoji v jednadvacátém století. Přednášky, zabývající se postupně všemi blízkovýchodními zeměmi, jsou zaměřeny zejména na politiku, povahu politické soutěže, demokratizační trendy, různé náboženské projekty, vztahy zemí Blízkého východu se Západem, mírový proces, různé kulturní projevy daných společností a tak dále. Navazující kurz Současný Blízký východ 2 se pak zabývá podrobněji vybranými jevy, procesy a podobně.
Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti připravují kratší příspěvky analyzující aktuální události na Blízkém východě. Ty prezentují během seminářů. Nabyté znalosti jsou prověřovány závěrečnou ústní zkouškou.
|
Obsah
|
1. Orientalismus, vývoj západního bádání o islámu
2. "Stagnace islámského světa", islámský reformismus, islámská ekonomie
3. Úvod do náboženského fundamentalismu
4. Islámský fundamentalismus 1
5. Islámský fundamentalismus 2
6. Islamismus 1
7. Islamismus 2
8. Islámská hnutí a organizace
9. Islám a demokracie
10. Islám a lidská práva
11. Demografie islámského světa
12. Islám a postavení ženy, koncept dhimma
13. Závěrečná diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Courseware se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Blízký východ na přelomu tisíciletí : dynamika přeměn v muslimském sousedství Evropy. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-298-5.
-
Základní:
Durman, Karel. Blízký východ ve světové politice 1918-1959. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství politické literatury, 1966.
-
Základní:
Lewis, Bernard. Dějiny Blízkého východu. Praha : Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-191-3.
-
Základní:
Schulze, Reinhard. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno : Atlantis, 2007. ISBN 978-80-7108-284-2.
-
Základní:
Gombár, Eduard. Dramatický půlměsíc : Sýrie, Libye a Irán v procesu transformace. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0370-5.
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Islámský fundamentalismus. Praha : Vyšehrad, 1996. ISBN 80-7021-168-7.
-
Základní:
Čejka, Marek. Izrael a Palestina : minulost, současnost a směřování blízkovýchodního konfliktu. Brno : Centrum strategických studií, 2005. ISBN 80-903333-9-7.
-
Základní:
Gombár, Eduard. Kmeny a klany v arabské politice. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0895-2.
-
Doporučená:
Cleveland, William; Bunton, Martin. A History of the Modern Middle East. Boulder: Westview Press, 2009.
-
Doporučená:
Soliman, Mounira. Popular Culture in the Middle East and North Africa: A Postcolonial Outlook. London: Routledge, 2012.
-
Doporučená:
Hefner, R., Zaman, M. (eds.). Schooling Islam: The Culture and Politics of Modern Muslim Education. Princeton University Press, 2006.
-
Doporučená:
Halliday, Fred. The Middle East in International Relations: Power, Politics and Ideology. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
-
Doporučená:
Kamrava, Mehran. The Modern Middle East: A Political History Since the First World War. Berkeley: University of California Press, 2011.
-
Doporučená:
Hourani, Albert, Khoury Philip, Wilson Mary (eds.). The Modern Middle East: A Reader. London: I.B.Tauris, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
68
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
22
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti disponují rozsáhlými znalostmi o dějinách regionu Blízký východ po roce 1967. Orientují se spolehlivě ve všech podstatných procesech, uvědomují si širší souvislosti historických událostí a dějů. Identifikují specifika jednotlivých zemí, jejich pozici v regionu i v širších mezinárodních vztazích. Dokáží pohovořit o roli náboženství v současných blízkovýchodních společnostech, analyzují průběh demokratizace regionu a podobně |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
|
|
|
|