|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FETI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FETI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filosofie a etika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
62 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KOS/ETI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoretický základ obecné filosofie a etiky pro všeobecné sestry. Předmět se dotýká problematiky filosofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání. Objasňuje pojmy jedinec, rodina, společnost, hodnoty, zdraví, ontologický a etický základ filozofické reflexe života, bolesti a utrpení. Předmět se dále zabývá obecnou lékařskou etikou - principy etického jednání, etickými kodexy. Na tento předmět navazuje předmět aplikovaný na ošetřovatelství Etika v ošetřovatelství.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Docházka 90%. Na konci kursu absolvování testu s písemnými odpověďmi na otázky k látce kursu a řešení eticky sporné situace. Ověření výsledků testu v diskusi.
|
Obsah
|
Úvodní hodina: Filosofie a její význam pro zdravotnické obory
Filosofie jako kritická reflexe: myšlení, jazyk a současné společenské výzvy
Filosofie jako kritická reflexe: kulturní války
Filosofie jako praktická dovednost: komunikace v práci zdravotníka
Etika jako praktická filosofie
Lékařská/zdravotnická etika
Etická dilemata ze zdravotnictví
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Veškeré studijní materiály jsou na Google discu:
https://drive.google.com/drive/folders/1bUHP4jwoyPD89_fOZ_qYujy39AZiQQtX?usp=sharing
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Ptáček, Radek; Bartůněk, Petr. Etika a komunikace v medicíně. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
-
Základní:
Haškovcová, Helena. Lékařská etika. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-7262-132-7.
-
Doporučená:
Sokol, Jan; Pinc, Zdeněk. Antropologie a etika. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-372-5.
-
Doporučená:
ONDOK, Josef Petr. Bioetika, biotechnologie a biomedicína. Praha, 2005. ISBN 80 7254-486-1.
-
Doporučená:
ROTTER, Hans. Důstojnost lidského života. Praha Vyšehrad, 1999. ISBN 80 7021 302 7.
-
Doporučená:
Elektronická studijní opora kurzu FETZ, vypracovaná r. 2012 pro kombinovaný obor RAS na FZS ZČU v Plzni
(Murgaš, J.)
-
Doporučená:
Bláha, Inocenc Arnošt. Ethika jako věda : úvod do dějin a theorie mravnosti. Brno : Atlantis, 1991. ISBN 80-7108-023-3.
-
Doporučená:
Sokol, J. Etika a život. Pokus o praktickou filozofii. Praha : Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3.
-
Doporučená:
Bužgová, R. Etika ve zdravotnictví. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008.
-
Doporučená:
Sokol, Jan. Filosofická antropologie : člověk jako osoba. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-627-6.
-
Doporučená:
Buber, Martin. Já a ty. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-7198-042-1.
-
Doporučená:
Munzarová, M. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět nejzákladnějším teoretickým koncepcím |
zběžně či podrobněji se orientovat v problematice zdravotnictví a péče o zdraví |
popsat časté a významné situace lidského jednání |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vysvětlit druhému člověku vztah jeho jednání a důsledků tohoto jednání |
zorientovat se v mírně odborném textu |
porozumět nejzákladnějším teoretickým koncepcím a požadavkům |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát základní princip filozofického přístupu a zejména významné etické přístupy, principy |
prokázat porozumění rozdílům a nárokům etických přístupů a postojů ve zdravotnictví |
charakterizovat zdůvodněné stanovisko k problémům zdravotnické etiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět zpracovat a využít vhodné teoretické zdroje k řešení etických problémů |
řešit a použít zdůvodněné stanovisko k problémům zdravotnické etiky |
do svého jednání integrovat zkušenost z diskuse dilemat a uplatnit v praktických situacích |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obhájení výsledného testu v ústním pohovoru |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostudium studentů k dilematickým situacím |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|