|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / KLHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
KLHN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Křesťanská liturgie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Křesťanská liturgie - dějiny, formy, specifika
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/KRHB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz seznámí studenty s podstatou a hlavními projevy křesťanské liturgie. Zaměří se na základní teoretické a metodologické vymezení křesťanského kultu, jeho hlavní podoby a dějinný vývoj. Zvláštní pozornost bude věnována křesťanské symbolice v souvislosti s liturgickými svátky, prostorem a časem.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Při zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů.
Aktivní účast na semináři a samostatná prezentace referátu a odevzdání seminární práce, prokazující schopnost pojednat o základních otázkách, které se týkají křesťanství.
|
Obsah
|
Liturgie a liturgika - východiska, prameny, metody a pojmy; obecné rysy křesťanské liturgie - kult, rituál, symbolika; přehled dějinného vývoje - judaismus, antika; přehled dějinného vývoje - středověk; přehled dějinného vývoje - reformační a tridentská liturgie; přehled dějinného vývoje - barokní liturgie, pokusy o reformu v 19. století; přehled dějinného vývoje - 20. století a liturgická reforma; liturgie svátostí - formy, rozlišení a význam základních liturgických úkonů; eucharistie - formy, struktura a hlavní prvky; liturgie a člověk (antropologický rozměr liturgie, nositelé a vykonavatelé kultu); liturgie a čas (liturgie hodin, liturgický rok, křesťanské svátky); liturgie a prostor (místa a způsoby výkonu kultu, ikonografie); liturgické knihy, liturgické oblečení a další předměty
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bible : Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických knih) : český ekumenický překlad ; [přeložily Ekumenické komise pro Starý a Nový zákon]. 7. přeprac. vyd. Praha : Česká biblická společnost, 1996. ISBN 80-85810-11-5.
-
Základní:
Vondruška, Vlastimil. Církevní rok a lidové obyčeje, aneb, Kalendárium světců a světic, mučedníků a mučednic, pojednávající o víře českého lidu k nim, jakož i o liturgii katolické. 1. vyd. České Budějovice : Dona, 1991. ISBN 80-85463-03-2.
-
Základní:
Adam, Adolf. Liturgický rok : historický vývoj a současná praxe. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 1998. ISBN 80-7021-269-1.
-
Doporučená:
Demjančuková, Dagmar; Špilerová, Štěpánka. Čítanka dějin náboženství. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-77-6.
-
Doporučená:
Kotulová, E. Kalendář aneb kniha o věčnosti času. Praha, 1978.
-
Doporučená:
Vavřinová, Valburga. Malá encyklopedie Vánoc. 2. vyd. Praha : Libri, 2001. ISBN 80-7277-077-2.
-
Doporučená:
Vavřinová, Valburga. Malá encyklopedie Velikonoc. 1. vyd. Praha : Libri, 2006. ISBN 80-7277-292-9.
-
Doporučená:
Eliade, Mircea. Mýtus o věčném návratu : (Archetypy a opakování). 1. vyd. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1993. ISBN 80-85241-51-X.
-
Doporučená:
Schauber, Vera; Schindler, Hanns Michael. Rok se svatými. [b.v.]. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakl., 1993. ISBN 80-85527-75-8.
-
Doporučená:
Attwater, Donald; Svoboda, Petr. Slovník svatých. 2., revidované a dopl. vyd. Vimperk : Papyrus, 1993. ISBN 80-85776-06-5.
-
Doporučená:
Demjančuk, Nikolaj; Demjančuková, Dagmar. Sokratovské principy výchovy a univerzitní vzdělání. Univerzita v novém mileniu ISBN 80-86473-62-7 Plze. 2004.
-
Doporučená:
Demjančuková, Dagmar. Teorie a dějiny náboženství. 1. vyd. Dobrá Voda u Pelhřimova : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-43-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
42
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní křesťanské reálie |
vyjmenovat nejdůležitější biblické texty |
představit nejvýznamnější postavy Starého i Nového zákona |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zhodnotit souvislosti mezi historií, filosofií, teologií a spiritualitou |
vyhledat odbornou literaturu |
porozumět textu, tj. shrnout podstatný obsah a referovat o něm. |
analyzovat text, kriticky ho posoudit, interpretovat ho a diskutovat o něm |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vznik křesťanství |
vyjmenovat charakteristiky křesťanské spirituality a liturgie |
vyjádřit podstatné prvky křesťanské víry |
rozlišit mezi křesťanstvím a ostatními náboženstvími |
orientovat se v nejdůležitějších proudech křesťanství |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat text, kriticky ho posoudit, interpretovat ho a diskutovat o něm |
spatřovat souvislosti mezi historií, filosofií, teologií a spiritualitou. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|