|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / TVHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
TVHN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie výtvarného umění
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Teoretické přístupy k výtvarnému umění
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/TVEN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do teorie výtvarného umění. Nejprve představit teoretické způsoby přístupu k dějinám výtvarného umění (teorie slohů, sociologické přístupy, psychologické přístupy, filozofické přístupy). Dále pak obeznámit studenty s problematikou ontologie výtvarného díla, a to jak v souvislosti s tématem vyvstání estetického objektu ve výtvarném umění (malba, obraz, konkretizace; kontrolní objekt, objekt percepce, kritický objekt), tak i ve vztahu k tématu pravdy ve výtvarném umění.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost v rozsahu odpřednášené látky a základní literatury
|
Obsah
|
Počátky tematizace slohového vývoje ve výtvarném umění: Vasari. Wickelmann, Hegel. Rozpracování rozných pojetí slohového vývoje výtvarného umění u Wölfflina, Riegla, Worringera a Focillona. Panofskyho ikonologická metoda intepretace výtvarného díla. Sociologické přístupy k dějinám výtvarného umění: Francastel, Gehlen, Benjamin. Psychologické přístupy k dějinám výtvarného umění: Gombrich. Filozofické koncepce vývoje výtvarného umění a konce jeho dějin: Belting, Lyotard. Ontologický statut díla výtvarného umění: Ingarden, Pepper. Problém pravdy ve výtvarném díle: Heidegger, Merleau-Ponty, Patočka, Dufrenne, Levinas, Lyotard.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium/
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Winckelmann, Johann Joachim. Dějiny umění starověku : Soubor statí. 1. vyd. Praha : Odeon, 1986.
-
Základní:
Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha : Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0856-8.
-
Základní:
Francastel, P. Malířství a společnost. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
-
Základní:
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
-
Doporučená:
Worringer, W. Abstrakce a vcítění. Praha : Triáda, 2001.
-
Doporučená:
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Sv. I. Vyd. 1. Praha : Odeon, 1966.
-
Doporučená:
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Sv. II.. Vyd. 1. Praha : Odeon, 1966.
-
Doporučená:
Wölfflin, H. Klassické umění : Úvod do italské renaissance. Praha : Jan Laichter, 1912.
-
Doporučená:
Lessing, G. E. Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie. In: L., G. E., Hamburská dramaturgie, Láokoón, stati. Praha : Odeon, 1980.
-
Doporučená:
Riegl, A. Moderní památková péče. Praha : Sprinter, 2003.
-
Doporučená:
Lyotard, Jean Francois. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Doporučená:
Ingarden, R. O štruktúre obrazu. Bratislava : Slovenské vydavateĺstvo krásnej literatúry, 1965.
-
Doporučená:
Merleau-Ponty, M. Oko a duch a jiné eseje. Praha : Obelisk, 1971.
-
Doporučená:
Wölfflin, Heinrich. Principles of Art History : teh problem of the development of style in later art. 2nd ed. [New York] : Dover Publications, 1950. ISBN 0-486-20276-3.
-
Doporučená:
Benjamin, W. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: B., W.: dílo a jeho zdroj. Praha, 1979.
-
Doporučená:
Patočka, J. Umění a čas I. Praha : OIKOYMENH, 2004.
-
Doporučená:
Patočka, J. Umění a čas II. Praha: Oikoymenh, 2004.
-
Doporučená:
Gombrich, Ernst Hans; Konečný, Lubomír; Krása, Josef; Malý, Jan; Tůmová, Miroslava. Umění a iluze. Praha, 1985.
-
Doporučená:
Heidegger, M. Zrození uměleckého díla, Orientace, roč. 3., 1968, č. 5, 6, Orientace, roč. 4., 1969, č. 1. 1969.
-
Doporučená:
Focillon, H. Život tvarů. Praha : S. V. U. Mánes, 1936.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat zásadní údalosti světových a především Evropských dějin |
popsat základní etapy vývoje evropského umění |
vysvětlit použití základních pojmů z obecné teorie umění |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní estetické pojmy a kategorie |
představit hlavní filozofické a estetické názory na výtvarné umění |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pracovat s filozofickými a uměleckohistorickými texty |
rozlišit a analyzovat jednotlivé umělecké žánry |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|