|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / UK1EN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
UK1EN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Umění v kulturním kontextu 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/UKK1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je sledovat proměny evropského způsobu chápání toho, co je umění, v období od antiky po klasicimus. Kurz se bude nejprve věnovat řeckému konceptu "techné" v jeho ambivalenci mezi řemeslem) a tvorbou. Bude akcentován rozdíl mezi antickým pojetím poezie jako toho, co se nepodřizuje pravidlům diskursu, a uměním ve smyslu řemesla, které se pravidlům podřizovat musí. Kurs se bude věnovat pojetí umění u archaických básníků, platónskému a aristotelskému pojetí umění i změnám v úvahách o umění v období helénismu. Následně se bude kurs věnovat latinskému pojmu "ars". Následně bude sledován koncept triviálního a quadriviálního stupně svobodných umění v souvislosti se vznikem universit a konceptem "mechanických umění". Kurz se dále zaměří na renesanční koncept "studia humanitatis" a přiblíží renesanční "obrany poezie". Dále kurz upozorní na vliv vzniku Akademií ve Francii 17. století a na odpovídající rostoucí prestiž uměleckých disciplín. Kurz upozorní i na vznik termínu "krásná umění" a odlišnost jeho významu od významu termínů "svobodná umění" a "kresebná umění". Závěrem bude zdůrazněna důležitost ustavení vědeckých disciplín v moderním smyslu pro zřetelné odlišení mezi uměními a ostatními disciplínami.
|
Požadavky na studenta
|
Při zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů. Ústní zkouška. Samostatná prezentace v semináři. Odevzdání písemné podoby referátu.
|
Obsah
|
Obsah předmětu: 1) Řecký koncept techné: mezi řemeslem a tvorbou. 2) Antické pojetí poezie, vztah poezie k pravidlům. 3) Pojetí umění u archaických básníků, presokratických filozofů a Sókrata. 4) Pojetí umění u Platóna a Aristotela, vztah umění a filozofie. 5) Pojetí umění v řeckém helénismu: názory na umění v prostředí filozofických škol. 6) Latinské pojetí ars; umění v kontextu římské filozofie; Cicerovy názory na umění. 7) Koncept svobodných umění, trivium a quadrivium; vznik univerzit; mechanická umění. 8) Renesanční studia humanitatis; recepce antických myšlenkových inspirací. 9) Renesanční obrany poezie, vztahy mezi jednotlivými umění, koncept "božského šílenství" básníka. 10) Francouzské akademie 17. století; rostoucí prestiž uměleckých disciplín pěstovaných v akademiích. 11) Vznik konceptu Ut pictura poesis: porovnávání schopností malířství a poezie. 12) Vznik konceptu krásných umění; krásná umění, svobodná umění a kresebná umění. 13) Význam ustavování vědeckých disciplín pro vymezení specifičnosti disciplín uměleckých.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Jarmila Doubravová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Kastnerová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Kastnerová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hawhee, Debra. Bodily arts : rhetoric and athletics in ancient Greece. 1st ed. Austin : University of Texas Press, 2004. ISBN 0-292-70584-0.
-
Základní:
Aristotelés. Poetika. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298-131-1.
-
Základní:
Eco, Umberto. Umění a krása ve středověké estetice. Vyd. 2. Praha : Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-892-3.
-
Základní:
Leonardo da Vinci. Úvahy o malířství. Praha : Gryf, 1994. ISBN 80-85829-06-1.
-
Rozšiřující:
Gregory, J. (ed.). A Companion to Greek Tragedy. Oxford: Blackwell, 2005.
-
Rozšiřující:
Tatarkiewicz, W. A History of Six Ideas: An Essay in Aesthetics. The Hague, Boston: Nijhoff, 1980. ISBN 9024722330.
-
Rozšiřující:
Tatarkiewicz, Wladyslaw. Dejiny estetiky. [Diel] I, Staroveká estetika. Bratislava : Tatran, 1985.
-
Rozšiřující:
Tatarkiewicz, Wladyslaw. Dejiny estetiky. [Diel] II, Stredoveká estetika. Bratislava : Tatran, 1988.
-
Rozšiřující:
Tatarkiewicz, Wladyslaw. Dejiny estetiky. [Diel] III, Novoveká estetika. 1. vyd. Bratislava : Tatran, 1991. ISBN 80-222-0186-3.
-
Rozšiřující:
Koller H. Die Mimesis in der Antike. Bern, 1954. ISBN není - habilitace.
-
Rozšiřující:
Perault, Ch. Le Cabinet des Beaux Arts. Paris: Chez g. Edelinck, 1690.
-
Rozšiřující:
Spariosu, M. (ed.). Mimesis in Contemporary Theory: An Interdisciplinary Approach. Philadelphia/Amsterdam: John Benjamins Publ. Co, 1984.
-
Rozšiřující:
Patočka, J. Umění a čas I. Praha : OIKOYMENH, 2004.
-
Rozšiřující:
Patočka, J. Umění a čas II. Praha: Oikoymenh, 2004.
-
Rozšiřující:
Markiewicz, H. Ut Pictura Poesis: A History of the Topos and the Problem. New Literary, History. 1987.
-
Rozšiřující:
Staiger, Emil. Základní pojmy poetiky. Praha, 1969.
-
Doporučená:
Poussin, Nicoilas. Dopisy a dokumenty. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Alberti, L. B. O malbě. O soše.. Praha: Nakladatelství Vladimíra Žikeše, 1947.
-
Doporučená:
Sgallová, K., Kroupa, J. K. (eds.). O umění básnickém a dramatickém. Praha: Koniasch Latin Press, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
-
Doporučená:
Platón. Ústava. Praha. Oikoymenh. 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
44
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
na základě kurzu budou studenti schopni popsat dějiny porozumění tomu, co je umění. Studenti získají znalosti tohoto vývoje v období od antiky do počátku 18. století. Studenti budou rozumět jednotlivým teoriím umění a budou schopni vysvětlit vztahy těchto teorií k intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu sledovaného období. Budou také schopní analyzovat a porovnávat jednotlivé teorie umění na základě četby primární a sekundární literatury. Díky kurzu, budou studenti schopni formulovat předpoklady a důsledky různých názorů na umění a teorií umění, které ve sledovaném období vznikly, a zhodnotit význam těchto názorů a teorií v souvislostech evropské kultury |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
|
|
|
|