|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ČST1H
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ČST1H
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
České dějiny středověku 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
68 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit historický vývoj v českých zemích od doby raného středověku po dobu lucemburskou (politický, ekonomický, kulturní vývoj, začlenění do širšího evropského kontextu, všední život ve středověku). Prezentovat způsob a metody práce s odbornou literaturou a prameny k tomuto období. Provést rozbor a kritiku různých názorů na vybrané otázky českých středověkých dějin. Poskytnout přehled o vývoji obrazu událostí v českém historickém vědomí a tématech obvykle aplikovaných pro vzdělávání. Poskytnout prostor pro prezentaci prací studentů a diskuzi v rámci seminářů. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce ve formě ústního referátu předneseného na přiděleném semináři. Zápočtový test z probraného učiva českého raného a vrcholného středověku.
|
Obsah
|
1. Seznámení a požadavky, prameny a literatura, periodizace, vývoj a charakteristika českého raného a vrcholného středověku
2. Slované, Sámova říše
3. Velká Morava, cyrilometodějská misie
4. Počátky přemyslovských Čech, světci a legendy
5. Boleslav II., krize českého státu na přelomu 10. a 11. století, Oldřich, Břetislav I. až první český král Vratislav I.
6. Krize českého státu na přelomu 11. a 12. století, Kosmas, druhý český král Vladislav I. a křížové výpravy, biskupové Jindřich Zdík a Daniel I., Konrád II. Ota
7. Románské umění a kultura v českých zemích
8. Gotické umění a kultura v českých zemích, architektura, sochařství, malířství, literatura
9. Přemysl Otakar I., Zlatá bula sicilská a Václav I., sv. Anežka a sv. Zdislava
10. Poslední Přemyslovci - Přemysl Otakar II., "Braniboři v Čechách", Václav II., Václav III.
11. Středověké město a vesnice, obchod, práva, kláštery žebravých řádů, židé
12. Exkurze/vybrané příklady z české historiografie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Petráň, Josef. Dějiny Československa : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty stud. oboru Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fak. [Díl] 1., Do roku 1648. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-21068-6.
-
Základní:
Vaníček,Vratislav. Velké dějiny zemí Koruny české. 2.díl 1197-1250. Praha -Litomyšl:Paseka, 2000. ISBN 80-7185-272-2.
-
Základní:
Vaníček,Vratislav. Velké dějiny zemí Koruny české. 3.díl 1250-1310. Praha -Litomyšl:Paseka, 2002. ISBN 80-7185-433-6.
-
Základní:
Čornej, Petr. Velké dějiny zemí Koruny české. 5. díl. 1402 - 1437.. Praha- Litomyšl: Paseka, 2000. ISBN 80-7125-296-1.
-
Základní:
Bláhová, Marie - Frolík, Jan. Velké dějiny zemí Koruny české.1. díl do roku 1197. Praha -Litomyšl:Paseka, 1999. ISBN 80-7185-265-1.
-
Doporučená:
Semotanová, Eva. Atlas českých dějin. 1. díl, Do roku 1618. 1. vyd. Praha : Kartografie, 1998. ISBN 80-7011-501-7.
-
Doporučená:
Žemlička, Josef. Čechy v době knížecí : 1034-1198. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-196-4.
-
Doporučená:
Hlaváček Petr. Čtrnáct svatých Pomocníků. K pozdně středověké spiritualitě elit a jejich christocentrické dimenzi.. Praha, 2014. ISBN 978-80-7308-529-2.
-
Doporučená:
Čornej, Petr. Dějiny zemí Koruny české. I., Od příchodu Slovanů do roku 1740. Praha ; Paseka, 2003. ISBN 80-7185-605-3.
-
Doporučená:
Hlaváček Petr. Die bömischen Franziskaner im ausgehenden Mittlealter. Studie zur Kirchen und Kulturgeschichte Ostmitteleuropas. Stuttgart, 2011. ISBN 978-3-515-09674-4.
-
Doporučená:
Šmahel, František. Husitská revoluce. 4 díly. Praha, Karolinum, 1996. ISBN 80-204-0471-6.
-
Doporučená:
Spěváček, Jiří. Jan Lucemburský a jeho doba. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Hlaváček Petr a kol. Kacířská univerzita. Praha, 2013. ISBN 978-80-7308-481-3.
-
Doporučená:
Spěváček, Jiří. Karel IV. : Život a dílo 1316-1378. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1979.
-
Doporučená:
Seibt, Ferdinand. Karel IV. Císař v Evropě. Praha:Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-265-0.
-
Doporučená:
Mezník, Jaroslav. Lucemburská Morava. Praha : Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-363-0.
-
Doporučená:
Hlaváček Petr a kol. O felix Bohemia! Studie k dějinám české reformace. Praha, 2013. ISBN 978-80-7308-453-0.
-
Doporučená:
Žemlička, Josef. Počátky Čech královských : 1198-1253 : proměna státu a společnosti. Praha : Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-140-9.
-
Doporučená:
Třeštík, Dušan. Počátky Přemyslovců : vstup Čechů do dějin : 530-935. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-138-7.
-
Doporučená:
Bartlett, Robert,; Sommer, Petr,; Třeštík, Dušan,; Žemlička, Josef. Přemyslovci : budování českého státu. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2009. ISBN 978-80-7106-352-0.
-
Doporučená:
Žemlička, Josef. Přemyslovci. Jak žili, vládli, umírali. Praha: Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-759-8.
-
Doporučená:
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Doporučená:
Lutovský, Michal. Slavníkovci. Mýtus našeho dějepisectví.. Praha:Libri, 2005. ISBN 80-7277-291-0.
-
Doporučená:
Beranová, M. Slované. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Stloukal, V. Slované z Velkomoravských Mikulčic. Brno 2001, 2001.
-
Doporučená:
Žemlička, Josef. Století posledních Přemyslovců : Český stát a společnost ve 13. století. 1. vyd. Praha : Panorama, 1986.
-
Doporučená:
Spěváček, Jiří. Václav IV. (1361-1419) : K předpokladům husitské revoluce. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1986.
-
Doporučená:
Galuška, L. Velká Morava. Olomouc, 1997.
-
Doporučená:
Beranová, M. Zemědělství starých Slovanů. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Pekař, Josef. Žižka a jeho doba. 3. vyd. (díl 1. a 2.), 2. vyd. (díl 3. a 4.), 1. vyd. v 1 sv. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0385-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat základní orientaci v historii dle standardů dějepisného učiva střední školy, v přehledu vývoje národních dějin v kontextu evropských dějin. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
schopnost orientace v historické chronologii, základní geografické dovednosti, schopnost práce s odborným textem, schopnost argumentace vlastního názoru, schopnost aplikace teoretických znalostí. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
historického vývoje v českých zemích ve vymezeném období (raný středověk až vláda Lucemburků). Zná události a jejich obraz v historickém vědomí analyzuje, diskutuje o nich, orientuje se v různých názorech a pohledech na historické události vymezeného období porovnává a zasazuje domácí události do širšího kontextu evropských a světových dějin, aplikouje poznatky z přednášek a seminářů k tomuto období pro vzdělávání či jiné další využití, samostatně používá prameny a literaturu k tomuto historickému období a aplikuje je v praxi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zařazovat české dějiny do kontextu evropských dějin, ze získaných znalostí těžit argumentaci pro odbornou diskusi, aktualizovat historické znalosti, elementárně didakticky aplikovat historické znalosti. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|