|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / DID1Z
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
DID1Z
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika dějepisu 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KHI/PRAXE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit teoretické a metodologické základy didaktiky dějepisu jako vědní disciplíny. Prezentovat hodnotné, tradiční i moderní přístupy v metodice vyučování dějepisu na ZŠ. Vystihnout podstatu postavení didaktiky dějepisu v systému humanitních věd a školního předmětu dějepis ve skupině předmětů oblasti Člověk a společnost. Účast na pedagogicko-odborné praxi a následných rozborech a reflektování zkušeností z praxe v rámci seminářů předmětu. Obsah předmětu bude provázán s pedagogicko-psychologickým modulem, a to konkrétně s předměty Obecná didaktika pro základní školy a Pedagogická psychologie A (motivace, formulace cílů, taxonomie cílů, nástroje měření výsledků učení).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích, znalost literatury a faktografie.
Přesvědčivé vystoupení v semináři s řešením modelové situace výuky dějepisu.
Znalost aktuálních učebnic, RVP, principů tvorby ŠVP.
Vypracování seminárního úkolu na téma didaktického projektu - spojení obou aprobačních předmětů.
Prezentace individuálního projektu.
Zápočtový test. Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 80% z celkového zadání.
Náslechová praxe.
30% výuky bude realizováno ve výukovém bloku na počátku semestru.
|
Obsah
|
1. Úvod do didaktiky dějepisu
2. Předmět DD a jeho historický vývoj
3. Dějepisné vyučování, význam, cíl, obsah
4. Osobnost učitele (specifika dějepisu)
5. Vývoj dějepisného vyučování v Čechách
6. Metodika a metodologie vyučování dějepisu
7. Metody expoziční; expozice obsahu učiva předmětu dějepis v klasickém pojetí a na pozadí
kurikulární reformy
8. Metody fixační; fixace
9. Metody diagnostické; vhodné moduly hodnocení ve vyučování dějepisu
10. Motivace ve vyučování dějepisu, vnější činitele, vnitřní motivy
11.-12. Náslechová praxe a její rozbor
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
-
Doporučená:
Růžičková, J. Didaktické inspirace. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Růžičková, J. Didaktické inspirace. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Čapek, Vratislav. Didaktika dějepisu. Díl 2, Výchovně vzdělávací proces v dějepise. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
-
Doporučená:
Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Beneš, Z. Historie a škola I. Otázky koncepce školního dějepisu,. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Čapek, Vratislav. Pojetí dějepisu jako učebního předmětu : K teorii výběru dějepisného učiva // : Seminární učební text z metodiky dějepisu jako učebního předmětu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
-
Doporučená:
Alberty, J. Úvod do vyučovania dejepisu. Bratislava, 1988.
-
Doporučená:
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
Doporučená:
Jílek,T., Čapek, V. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu I., II. Plzeň, 1994.
-
Doporučená:
Jílek, T. a kol. Základy didaktiky dějepisu. Plzeň, 1994.
-
Doporučená:
Janovský, Julius. Základy didaktiky dějepisu : Učebnice pro studium oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Julínek, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Celkem
|
87
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student ukončil teoretické studium se zaměřením na historii v bakalářském oboru. Je bezpodmínečně nutná komplexní příprava v oblasti českých a obecných dějin, a to v průřezu všech období historie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenta(ka): - vytvoří si přehled o vývoji vyučování dějepisu v našich podmínkách, o obecně platných zásadách českého modelu vyučování školního dějepisu - orientuje se v současných trendech vyučování v intencích kurikulární reformy na ZŠ a nižších tříd víceletých gymnázií (dále VG), zná informační zdroje a základní dokumenty této reformy pro jednotlivé typy škol - dokáže zpřehlednit a zhodnotit současné výukové materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i kritické znalosti historického tématu pro žáky ZŠ a VG, - prokáže schopnost naplánovat a efektivně vybrat vhodné metody i didaktické formy k prezentaci a fixaci historického děje - orientuje se v možnostech využití interdisciplinárních vztahů v daném tématickém celku vyučování dějepisu na ZŠ a VG - účelně formuluje hlavní zásady didaktické analýzy (průřezová témata, klíčové kompetence, formy evaluace a autoevaluace žáků) a to na konkrétních příkladech historické látky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|