|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HRMŠ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HRMŠ2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hra na klávesový nástroj 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Hra na klávesový nástroj
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
64 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student si rozvine dovednost hry na nástroj s cílem jejího následného užití při pěveckých, poslechových i hudebně pohybových činnostech v MŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Začátečníci. Požadavky na účast 75% (týká se prezenční výuky). V distanční formě studenty spolupracuje na základě pokynů v Teams (on-line setkání, konzultace postupu, spolupráce se zkoušejícímu učiteli, zasílání nahrávek nejméně ve třech určených etapách! - povinné).
Student zahraje:
- průprava k chromatickému posunu akordu (základ rozezpívání)
- kadence k probíraným písním T S6/4 T D6 T- levou rukou v akordech, ve stylizovaném rozkladu 5131,5121, 531 (Holoubek), polky, valčíku (přiznávky staccato), Pokročilí synkopický doprovod
- různé druhy doprovodů písní- valčíkový, polkový, synkopický (pokročilí), akordický,
rozložený 5131, 5121 (531)
- stupnice C, G, D, F v protipohybu přes jednu (dvě) oktávu dohromady a jejich kadence
- technická cvičení (dle výběru vyučujícího) - např. hra cvičení na rozezpívání pravou rukou 53421, 53531, 12321
- minimálně 12 písní (tj. všechny povinné)
- pouze lidové písně transponuje do pěvecky vhodných tónin - výběr pěvecky i rytmicky jednodušších písní např. z knihy Zd. Šimanovského, A. Tiché: Lidové písničky a hry s nimi, Portál, 1999, nebo Kulhánková Eva: Písničky a říkadla s tancem, Portál, Praha 1999, J. a P. Stojan: Maličká su ,Přerov, Jasto 1996, příp. dle výběru pedagoga - z toho alespoň 5 písní umělých
- každou píseň opatří krátkou předehrou (dohrou), doporučujeme zápis písní do notového sešitu
- nejméně pět písní student s doprovodem zazpívá
pozn. k doprovodu písní - doporučuji zjednodušit na základní harmonické funkce
Pozn. u písní neskáčeme levou po akordech kvintové poloze, ale používáme osvojované kadence, tj. D v široké poloze či obratu D6, S jako S 6/4
Písně povinné:
Zpěvník Maličká su (v závorce jsou možné doprovody písní pro Pokr., začátečníci se řídí v distanční výuce pravidly na Teams):
Zlatá brána otevřená (říkadlový typ písně, rozklad)
Sedí liška pod dubem (V polce, rozkladu v C, v akordu v transpozici do D)
Pec nám spadla (polka, rozklad)
Vyletěl holoubek (akordy, mollové akordy, rozklad 531)
Maličká su (polka či rozklad)
Běží liška k Táboru (polka, rozklad)
Cib, cib, cibulenka (polka, rozklad)
V zahradě na hrušce (valčík)
Šel zahradník do zahrady (pochodová píseň, polka)
Když jsem jel do Prahy pro hrách (valčík, akordy)
Šestáková: Včelka (polka)
Hradecký: To je on, malý slon (polka, rozklad)
Studenti pokročilí:
- splní A. v celém rozsahu
- dalších pět doprovodů písní dle akordických značek, hra stupnic dle úrovně techniky: Běžela ovečka (polka, rozklad, synkopy) aj. dle vlastního výběru
Podmínka udělení zápočtu: fungující nezávislost rukou při rozloženém, akordickém, valčíkovém a polkovém doprovodu písní!
Seznamy nacvičených písní uschovejte, předložíte je ke zkoušce z didaktiky.
|
Obsah
|
Obsahem seminářů je nácvik hry dalších doprovodů písní (valčík, polka, rozklad, akordy, synkopa - pokročilí), včetně písní povinných, nácvik jednoho umělého doprovodu.
Elektronická podpora: https://portal.zcu.cz/wps/myportal/predmety/khk/hrmš2
Výuka je podporována výukovými videozáznamy (Moodle, Teams).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Lišková, Š. Hra na klávesový nástroj 2
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SKOUMAL, Petr. Kdyby prase mělo křídla.. Praha: Egmont ČR, 1999. ISBN 80-718-6401-3.
-
Základní:
Zpěvníček pro nejmenší. 3. vyd. Praha : Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-123-9.
-
Doporučená:
Dirigování písní. Portál, Praha, 1996.
-
Doporučená:
Elektronická podpora.
-
Doporučená:
Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
-
Doporučená:
Stojan, Jaroslav. Maličká su obrázkový zpěvník pro děti předškolního věku, jejich rodiče a paní učitelky. 2. 1. vyd. Přerov : Jasto, 1997. ISBN 80-901932-6-9.
-
Doporučená:
Kodejška, Miloš. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v mateřské a základní škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-099-5.
-
Doporučená:
Sešit písní pro studenty učitelství I. stupně 2. třída. 2., přepracované vyd. Plzeň : Hra, 1998.
-
Doporučená:
KUHN, Tomáš a Štěpánka LIŠKOVÁ. Videoopory v Moodle a Teams HRMŠ2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit problematiku přehrávaného repertoáru písní (druhy doprovodu, notový záznam písně i doprovodu, nezávislost rukou, postavení ruky aj.) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prokázat hrou písní a určených technických cvičení požadovanou dovednostní úroveň KHK/HRMŠ1 |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zaznamenat do notového sešitu povinné pensum osvojovaných písní (minimálně 12) v případě prezenční formy studia, distanční výuka se řídí požadavky HVYM2
napsat transpozici alespoň jedné písně do doporučené tóniny a opatřit ji funkčními akordickými značkami
zaznamenat a vyjmenovat osvojované stupnice, včetně stupnice dórské
zaznamenat výsledky učení do tabulek Portfolia |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zahrát na klavír další osvojované písně (minimálně 15)
transponovat vybrané písně do D dur
použít v doprovodu písní doprovod akordický, rozkladový a polkový
zahrát vybrané stupnice a technická cvičení
zahrát jednu píseň s originálním doprovodem skladatele
vymyslet a zahrát improvizovanou skladbičku v dorské tónině |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|