|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / POD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
POD1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Přehled obecných dějin 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KHI/OBDĚ1
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem přednáškového cyklu je ucelený výklad a seznámení s historií Evropy od antiky po počátek novověku, a to v oblasti politických, hospodářských a kulturních dějin. Jednotlivé přednášky se zaměří na zvládnutí základní faktografie, jakož i na zařazení historických událostí do celkových souvislostí a vztahů. Seminář navazuje na přednáškový cyklus, seznamuje studenty s primárními zdroji a učí je samostatně pracovat. Součástí může být rovněž zpracování a prezentace vlastního hodnocení jednotlivých historických problémů.
|
Požadavky na studenta
|
Atestace bude udělena na základě písemného testu a aktivní práce v rámci semináře.
|
Obsah
|
1. Antické Řecko
2. Antický Řím
3. Pozdní římské císařství, stěhování národů, první germánské státy
4. Franská říše
5. Východořímská říše a Byzanc do 8. st., islámská expanze
6. Otonské a sálské císařství, gregoriánská reforma a boje o investituru
7. Byzanc od 9. st. a křižácké hnutí
8. Počátky a vývoj polského a uherského státu, Kyjevská Rus
9. Svatá říše římská (12. - 13. st.)
10. Anglo-francouzské vztahy
11. Avignonské papežství a konciliarismus, lucemburské císařství
12 Reformace - příčiny a hlavní rysy, historické souvislosti
13. Evropa pod španělskou dominací, Alžbětinská Anglie, vývoj ve střední Evropě v 16. století
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Lukáš Novotný, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Martin Boček, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Lukáš Novotný, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Martin Boček, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Lukáš Novotný, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Drška, Václav; Picková, Dana. Dějiny středověké Evropy. 1. vyd. Praha : Aleš Skřivan ml., 2004. ISBN 80-86493-11-3.
-
Základní:
Collins, Roger. Evropa raného středověku 300-1000. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2005. ISBN 80-7021-660-3.
-
Základní:
Munck, Thomas. Evropa sedmnáctého století : 1598-1700. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-508-9.
-
Rozšiřující:
Lawrence, Hugh. Dějiny středověkého mnišství. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2001. ISBN 80-85959-88-7.
-
Rozšiřující:
Le Goff, Jacques; Schmitt, Jean-Claude. Encyklopedie středověku. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-545-3.
-
Rozšiřující:
Franzen, August; Kyralová, Marie. Malé církevní dějiny. Praha : Zvon, 1995. ISBN 80-7113-119-9.
-
Rozšiřující:
Huizinga, Johan. Podzim středověku. Vyd. 1. Jinočany : H&H, 1999. ISBN 80-86022-26-9.
-
Rozšiřující:
Mezník, J. Přehled dějin středověké západní Evropy. I. Vznik středověké Evropy (5.-11. století). Brno, 1997.
-
Rozšiřující:
Lambert, Malcolm. Středověká hereze. 1. vyd. Praha : Argo, 2000. ISBN 80-7203-291-7.
-
Rozšiřující:
Le Goff, Jacques. Středověký člověk a jeho svět. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-274-8.
-
Rozšiřující:
Matthew, D. Svět středověké Evropy. Praha, 1996.
-
Rozšiřující:
DAWSON, Ch. Zrození Evropy. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Pečírka, Jan. Dějiny pravěku a starověku I. Hlava I-IX. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Doporučená:
Pečírka, Jan. Dějiny pravěku a starověku II. / Hlava X-XXI. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít přehled o nejdůležitějších událostech světových dějin od antiky po počátek novověku |
orientovat se v základní problematice světových dějin od antiky po počátek novověku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém a anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní etapy vývoje světových dějin od antiky po počátek novověku |
vytvořit časovou osu nejdůležitějších historických událostí světových dějin od antiky po počátek novověku |
charakterizovat nejdůležitější události politických, hospodářských a kulturních světových dějin od antiky po počátek novověku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat nejdůležitější události světových dějin od antiky po počátek novověku |
interpretovat důsledky základních milníků světových dějin od antiky po počátek novověku |
kriticky reflektovat roli a působení významných osobností světových dějin od antiky po počátek novověku |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|