|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NAEOK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NAEOK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Andragogika a edukace v ošetřovatelství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
Seminář
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenta se základními informacemi z oboru Andragogika a jeho ukotvením v systému pedagogických věd a s hlavními zásadami vzdělávání dospělých osob. Dále seznámit studenty s vymezením specifik edukačního působení na pacienty a jiné osoby a poskytnout informace o specificích edukace seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Seznámit studenty s tvorbou edukačních materiálů a informovat je o zásadách moderní prezentace.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní přístup během výuky. Vytvoření edukačního plánu vybraného pacienta dle zaměření modulu.
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
- Učení a vzdělávání - smysl a podstata, účel a formy
- Vzdělávání dospělých - úvod do problematiky, funkce a organizace vzdělávání dospělých
- Osobnost vzdělavatele a jeho základní kompetence.
- Cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení účastníků.
- Úvod do didaktiky vzdělávání dospělých, andragogická didaktika. - Zásady a principy lektorské práce.
- Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců
- Edukace pacientů a jiných osob, zvláštnosti a specifika edukace dětí, seniorů, cizinců pacientů a zvláštních skupin nemocných.
- Moderní a inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých
Obsah seminářů:
- Zásady vzdělávání dospělých
- Komunikace v edukačním procesu
- Motivační faktory a hodnocení účastníků vzdělávání
- Hodnocení edukace
- Dokumentace edukačního procesu
- Zásady moderní prezentace.
- Edukační programy v chirurgických a interních oborech
-Vybrané edukační problémy u specifických skupin nemocných (cizinci, komunitní prostředí?)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Dílo "Andragogika a edukace v ošetřovatelství"
Mefanet
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=53
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
Mgr. Zuzana Šafránková (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Řízení vzdělávacího procesu. Praha: Wolters- Kluwer, 2011. 324 s. ISBN 978-80-7357-581-6..
-
Základní:
PRŮCHA, Jan, VETEŠKA, Jaroslav. Andragogický slovník. 2. vyd. Praha: Grada. 2015. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4..
-
Základní:
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2. vyd., Praha: Grada. 2014. 176 s. ISBN 978-80-247-4824-5..
-
Základní:
SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén. 2012. 63 s. ISBN 978-8072628452..
-
Základní:
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada. 2014. 336 s. ISBN 978-80247-4806-1..
-
Základní:
PALÁN, Zdeněk, LANGER, Tomáš. Základy andragogiky. Praha: UJAK. 2008. 183 s. ISBN 978-80-86723-58-7..
-
Základní:
Juřeníková, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Andragogický výzkum. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7.
-
Doporučená:
KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství, Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-684-1..
-
Doporučená:
ZOUNEK, Jiří, SUDICKÝ, Petr. E-learning. Učení se on-line technologiemi. Praha: Wolters Kluwer. 2012. 248 s. ISBN 978-80-7357-903-6..
-
Doporučená:
VETEŠKA, Jaroslav. Kompetence ve vzdělávání dospělých. Praha: UJAK, 2010. 159 s. ISBN 978-80-86723-98-3..
-
Doporučená:
ROHLÍKOVÁ, Lucie, VEJVODOVÁ, Jana, ČERNÍK, Roman. Konstruktivismus v praxi vysokých škol. Plzeň: ZČU. 2011. 144 s. ISBN 978-80-7043-983-8..
-
Doporučená:
NEMCOVÁ, Jana a kol. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010, 258 s. ISBN 978-80-8063-321-9..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
16
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
specifikovat základní pojmy v oblasti edukačnní činnosti všeobecné sestry |
popsat postup a oblasti edukačních plánů v ošetřovatelské praxi |
specifikovat taxonomie vzdělávacích cílů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit edukační plán konkrétního pacienta v oblasti svého odborného zaměření |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definuje zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení v oblasti vzdělávání dospělých |
popíše základní zásady andragogické didaktiky |
charakterizuje cíle, vedení a hodnocení vzdělávání dospělých |
vysvětlí zálkladní prioncipy lektorské práce |
popíše možnosti vzdělávání a rozvoje zaměstnanců |
popíše motivační faktory ve vzudělávání dospělých |
charakterizuje vybranou problematiku edukace pacientů a jejich blízkých s ohledem na věková, etická a další specifika |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prezentuje vybrané edukační téma s využitím zásad moderní prezentace |
vypracuje plán edukace pacientů, popř. dalších osob, rodinných příslušníků, blízkých |
samostatně vede a zpracovává dokumentaci edukačního procesu |
podílí se na rozvoji a vzdělávání zaměstatnanců v daném oboru |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
student doprezentuje vybranou oblast se zaměřením na studovaný obor s využitím moderních didaktických zásad v andragogice |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|