Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základy obecné biologie a uvést je do základů anatomie a fyziologie člověka s důrazem na vývojové aspekty, biologii dítěte a zdravotní problematiku.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění zkouškového a zápočtového testu.
|
Obsah
|
1.Fylogeneze člověka,anatomická terminologie. 2. Základy anatomie a fyziologie soustava kosterní. 3. Soustava svalová, krev a oběhová soustava. 4. Soustava dýchací. 5. Soustava trávicí 6. Soustava kožní a soustava vylučovací. 7. Soustava pohlavní. 8. Soustava žláz s vnitřní sekrecí. 9. Soustava nervová, smyslové orgány. 10 - 11. Základy lidské genetiky 12. Ontogenetický vývoj 13. Člověk a zdraví. 14. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Jitka Machová. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Jan Šmarda. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Václav Kubišta. Buněčné základy životních dějů. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Eduard Kočárek. Genetika. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Ivan Dylevský. Somatologie. Praha, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Znalost biologie člověka v rozsahu střední školy - gymnázií. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- Orientovat se v odborné biologické literatuře.
- Prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znalost jednotlivých anatomických soustav člověka a jejich fyziologie. Znát vývojové a zdravotní aspekty biologie člověka. Znát základy první pomoci. Orientovat se ve vybraných onemocněních jednotlivých orgánových soustav člověka. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Aplikace teoretických poznatků o první pomoci do praxe.
Zvládat činnosti vedoucí k bezprostřední záchraně života člověka. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
|