|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / 9PGAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
9PGAR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogika A
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/PGNSA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPG/9PNSB
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti obecné didaktiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu. Při práci v malých skupinách získá zkušenosti s kooperativními formami práce, projektovou výukou a zdokonalí své komunikativní kompetence. Porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik.
|
Požadavky na studenta
|
-Student napíše esej na zadané téma.
-Na konci semestru odvezdá sumář toho, co se během semestru naučil.(Reflektuje průběžně vlastní činnost na seminářích .)
-Na počátku semestru si zformuluje otázku, na níž nezná odpověď (týká se pojetí vyučovacího procesu), vyhledá odpovědi v časopisech, sepíše souvislý odborný text. Všechny užité zdroje bude patřičně, dle normy v pedagogice, citovat. Sepíše soupis použité literatury.
|
Obsah
|
1. Plánováním výuky
2. Dojednáním cílů celého semestru a způsobů práce ( užité metody)
3. Přinesením vlastního prekonceptu pojmu vyučování
4.Porovnání našich prekonceptů s prekoncepty žáků ZŠ
5. Práce s žákovskými prekoncepty
6. Vypracování společného konceptu Vyučovací proces v podobě mapy mysli
7. Zkoumání vyučovacího procesu jako systému
8.Práce s kategoriemi vymezujícími vyučovací proces ( práce expertních skupin)
9.Vymezení možných pojetí vyučovacího procesu
10.Sledování dokumentu ČT 2 " Škola demokracie"
11. Diskuse o dokumentu
12. Vymezení podmínek pro fungování vyučování orientovaného na dítě
13. Udělování zápočtů na základě odebzdání dojednaných prací
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Lukavská, Eva. Pozor, děti! : (didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
-
Doporučená:
Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Doporučená:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
-
Doporučená:
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Doporučená:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Doporučená:
Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
absolvování předmětu KPG/UPNS |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Student získá základní pojmy vážící se ke konceptu vyučovací proces. Porozumí jim, je schopen je používat při vysvětlování jevů, které se odehrávají v pedagogické realitě. Rozliší tak pojetí vyučování : demokratické, orientované na žáka, konstruktivistické od pojetí autokratického, orientovaného na učitele a učivo, transmisivního. 2. Student porozumí vývoji pohledů na pojetí vyučovacího procesu v historickém kontextu. Jeden z reformních či alternativních proudů prozkoumá do hloubky ( na základě studia literatury) a je schopen o něm s porozuměním hovořit veřejně. 3. Prozkoumá svůj vlastní prekoncept pojmu vyučovací proces. Objeví jeho znaky a zjistí k jakému pojetí vyučování se nejvíce blíží. Pokusí se pohlédnout na koncept vyučování i z jiných úhlů pohledu nežli je mu vlastní. Uvažuje o vlastních postojích k jednotlivým podobám pojetí vyučovacího procesu. 4. Porozumí vývoji názorů na vyučovací proces v posledních 20-ti letech v ČR. Spojí si tento vývoj s transformační proměnou, která právě probíhá. Porozumí základním kurikulárním dokumentům. 5. Porozumí pojetí formulace výstupů ( cílů) v RVP. Vytvoří vlastní přípravu vyučovací hodiny, v níž bude cíl vyučovací jednotky formulován s oporou o teorii zaměřenou na žákův rozvoj. 6. Seznámí se z variantami možného hodnocení ve vyučování. Sám sepíše slovní hodnocení pro pozorovaného žáka ( jeden vyučovací den) a zhodnotí, zda toto hodnocení odpovídá kriteriím efektivního slovního hodnocení |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|