|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / MNS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
MNS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Management stresu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KPS/PSHY a KPS/PSHYB a KPS/PSHYG
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si teoretických znalostí a praktických dovedností z oblasti zvládání stresové zátěže. Hlavní důraz bude v kurzu kladen na podrobnou analýzu možných příčin stresu a jeho důsledků v oblasti zdravotního stavu jedince a na metodickou stránku využívání technik redukce stresu v osobním životě jedince, ve školách a na pracovištích.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování osobního projektu stresové redukce a zkvalitnění životosprávy.
Zpracování seminárního úkolu výzkumného charakteru se zaměřením na odhalení příčin stresu a jeho zvládání u různých populačních skupin.
Výše uvedené úkoly prezentovat na semináři.
Test znalostí.
|
Obsah
|
1. Civilizace a životní styl. Stres jako fenomén moderní doby.
2. Fyziologické a psychologické pojetí stresu. Průběh stresové reakce.
3. Analýza stresových faktorů v životě současného člověka.
4. Projevy stresové reakce.
5. Následky stresu.
6. Prevence stresu akutního a chronického.
7. Management stresu - tělesné a psychické uvolnění.
8. Copingová strategie podle E. Rheinwaldové.
9. Copingová strategie R. S. Lazaruse.
10. Copingová strategie J. Křivohlavého.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Křivohlavý, Jaro. Jak zvládat stres. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-121-6.
-
Doporučená:
Křivohlavý M. Jak překonat stres. Grada Praha, 1995.
-
Doporučená:
CUNGI, Ch. Jak zvládat stres. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-465-6.
-
Doporučená:
Schreiber, Vratislav. Lidský stres. 2., upr. vyd. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0240-5.
-
Doporučená:
Boenisch, Ed. Stres : přehledné testy a návody, jak zvládat stres. 1. vyd. Brno : Books, 1998. ISBN 80-7242-015-1.
-
Doporučená:
PELCÁK, Stanislav. Stres a syndrom vyhoření.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-576-9.
-
Doporučená:
Eger, Ludvík. Stres, prevence a management stresu. [Plzeň] : Ekonomická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-366-6.
-
Doporučená:
BUCHWALD, Petra. Stres ve škole a jak ho zvládnout. Rádce pro pedagogy. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0159-3.
-
Doporučená:
Clegg, Brian. Stress management. Vyd. 1. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0617-9.
-
Doporučená:
Geisselhart, R. R.; Burkart, Christiane Hofmann. Zvítězte nad stresem. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1518-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
12
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Celkem
|
87
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné psychologie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit problematiku stresu jako reakci organismu na zátěžové podněty |
- popsat stresory a jednotlivé fáze stresu
|
- vyjmenovat pravidla prevence akutního a chronického stresu
|
- charakterizovat tzv. management stresu v oblasti tělesného a psychického uvolnění
|
- objasnit význam jednotlivých aspektů životosprávy z hlediska redukce stresu |
- uvést hlavní myšlenky copingových strategií podle E. Rheinwaldové, R. S. Lazaruse a J. Křivohlavého |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- provést sebereflexi stresu, tj. zjistit subjektivní úroveň stresu (pomocí 5 dotazníků)
|
- aplikovat znalosti copingových strategií stresu na redukci svého vlastního stresu (akutního či chronického)
|
- prezentovat výsledky vlastního průzkumu zaměřeného na odhalení příčin stresu, jeho projevy a strategie zvládání u různých populačních skupin (analyzovat výsledky rozhovoru 3 osob)
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
dobře reprezetovat |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
něco |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|