|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / FRL3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
FRL3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Francouzská literatura 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu vedeného ve francouzštině je na základě četby a rozboru dobových textů podat systematický přehled nejdůležitějších směrů a osobností francouzské literatury od počátku dvacátého století do současnosti. Po absolvování celého cyklu přednášek by se student měl umět orientovat v současné francouzské literatuře, znát její vývoj i národní specifika a být schopen ji začlenit do širšího evropského či světového kontextu. Navazující seminář se zaměřuje na rozbor vybraných textů a nejvýznamnějších děl probíraného období.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce na jedno z probíraných témat a její prezentace ve francouzštině.
|
Obsah
|
Poezie 1900-1918 (francouzský a belgický symbolismus, unanimismus, ženské básnířky, zrod avantgard, futurismus, hnutí dada)
Divadlo 1900-1918 (novoromantismus, divadlo idejí, lehčí žánry, pojetí dramatu u Paula Claudela, Jarry jako předchůdce absurdního dramatu)
Román 1900-1918 (dědictví 19. století: pravicová i levicová intelektuální scéna, osobnosti s novou poetikou: Péguy, Proust, Gide)
Meziválečná poezie (surrealismus: počátky, vznik, vývoj a hlavní charakteristiky hnutí - až do současnosti)
Meziválečné drama (tragické divadlo Jeana Giraudouxe, divadlo krutosti Antonina Artauda, snové divadlo Jeana Cocteaua)
Meziválečný román (psychologický, spirituální, kritický, humoristický, feministický)
Existencialistická filozofie a její literární ztvárnění (Sartre, Camus, Simone de Beauvoir)
Absurdní divadlo (Beckett, Ionesco, Adamov)
Nový román (Robbe-Grillet, Sarrautová, Butor) a jeho odkaz
Francouzská literární scéna 60. let (nová levice, feminismus, strukturalismus)
Postmoderní poetika (definice, vývoj, proměny a rozpory) v současné tvorbě
Francouzská literatura pro mládež
Nejznámější a nejvydávanější autoři posledních desetiletí (Michel Houellebeck, Milan Kundera, Christian Jacq, Albertine Sarrazin, Andrei Makine, Alain Gerber, Pascal Quignard, dále např. Dílna potencionální literatury OuLiPo, skupina TelQuel, revue Perpendiculaire, apod.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opora k předmětu Francouzská literatura 3 je k dispozici v sekci Courseware, včetně materiálů k semináři a doporučené literatury.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šrámek, Jiří. Dějiny francouzské literatury v kostce. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-240-7.
-
Doporučená:
Brunel, P., Bellenger, Y., Couty, D., Sellier, P., Truffet, M. Histoire de la littérature française, tome 2, XIXe et XXe siecles. Paris, Bordas, 1981.
-
Doporučená:
Bersani, J., Lecarme, J., Vercier, B. La littérature en France de 1945 a 1981. Paris, Bordas, 2003.
-
Doporučená:
Brunel, P. La littérature française du XXe siecle. Paris, Nathan/VUEF, 2002.
-
Doporučená:
Beránková, E. Nástin vývoje francouzské literatury v 2. polovině 20. století. Plzeň, Pedagogické centrum Plzeň, 2003.
-
Doporučená:
Brunel, P. Ou va la littérature aujourd'hui?. Paris, Vuibert, 2002.
-
Doporučená:
Lagarde et Michard. XIXe siecle, les grands auteurs français, anthologie et histoire littéraire. Paris, Bordas, 1978.
-
Doporučená:
Lepape, P. Země literatury. Brno, Host, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v historickém vývoji Francie |
orientovat se v uměleckých směrech |
definovat základní pojmy z oblasti literatury |
disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle ERR |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět literárnímu textu |
sumarizovat hlavní myšlenky úryvku literárního textu |
používat efektivně slovník |
vyhledat informaci v textu |
diskutovat na dané téma |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v základních vývojových etapách francouzské literatury od počátku 20. století po současnost |
představit poezii, divadlo a román v období let 1900-1918 |
představit poezii, divadlo a román v meziválečném období |
definovat existencialismus, nový román, postmoderní poetiku a tvorbu pro mládež |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat úryvky z děl významných francouzských spisovatelů v historických souvislostech |
interpretovat úryvky z děl v kontextu vývoje francouzské literatury |
orientovat se v jednotlivých historických obdobích francouzské literatury |
analyzovat literární text |
představit zástupce jednotlivých literárních směrů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
|
|
|