|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / MS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
MS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie modernizace a sekularizace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit a popsat modernizační proces(y) a jejich reflexi v teoretickém myšlení. Jedním z konstitutivních a zároveň průvodních znaků moderny byl nástup sekularizované společnosti. Sekularizace a antisekularizační tendence jsou nedílnou součástí kurzu. Modernizační teorie lze analyzovat jako charakteristické úsilí určité epochy, která chtěla přetvořit rozpadající se řád tradičních společností a vytvořit nový. Výsledkem však je pluralita modernit a s tím souvisejících nezamýšlených důsledků.
Část kurzu může proběhnout formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu. Na počátku semestru bude určen rozvrh čtení na každý týden. Přečtené texty budou předmětem diskuse v seminářích. U zvolených položek doporučené literatury budou vybraní studenti zpracovávat konspekty, které budou ještě před začátkem příslušného semináře poskytovat ostatním studentům. Obvyklý rozsah konspektu, který bude shrnovat hlavní téma (témata) textu, případně použité metody a hlavní zjištění/závěry textu, bude 2-4 NS. Autor konspektu bude připraven zpracovaný text představit v semináři v krátkém referátu a případně uplatnit získané poznatky v seminární diskusi. Rozvrh zpracovávání konspektů bude určen na počátku semestru. V závislosti na počtu studentů v kurzu lze očekávat, že každý studnet bude zpracovávat jeden až dva konspekty za semestr.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné zpracovávání zadaných písemných prací, závěrečná písemná a ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Úvodní hodina
2. Modernita vs. modernizace
3. Sekularizace a modernizace - co je příčinou čeho
4. Teorie sekularizace - jejich význam a platnost
5. Vícečetné modernity
6. Modernizace a její historické kontexty
7.-8. Jednorozměrné teorie modernizace
9.-10. Vícerozměrné teorie modernizace
11. Jak teorie modernizace změnily chápání společností
12. Modernizace jako destruktivní projekt
13. Shrnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Giddens, Anthony. Důsledky modernity. Praha : Slon, 1998. ISBN 80-85850-62-1.
-
Základní:
Bell, Daniel. Kulturní rozpory kapitalismu. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-84-2.
-
Základní:
Lužný, Dušan. Náboženství a moderní společnost : sociologické teorie modernizace a sekularizace ; Dušan Lužný. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2224-8.
-
Základní:
Beck, Ulrich. Riziková společnost : na cestě k jiné moderně. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-32-6.
-
Základní:
Shapiro, Ian; Habermas, Jürgen. Teorie demokracie dnes. Praha : Filosofia, 2002. ISBN 80-7007-156-7.
-
Základní:
Stark, Rodney; Bainbridge, William Sims. The future of religion : secularization, revival and cult formation. Berkeley : University of California Press, 1986. ISBN 0-520-05731-7.
-
Rozšiřující:
Inglehart, R. Culture Shift in Advanced Industrial Society, Princeton: Princeton University Press 1990..
-
Rozšiřující:
Hadden, J. K. "Desacralizing Secularization Theory", in: týž - Shupe, A. (eds.), Secularization and Fundamentalism Reconsidered, New York: Paragon House 1989..
-
Rozšiřující:
Robertson, R. Globalization: Social Theory and Global Culture. London - Thousand Oaks - New Delthi: Sage Publications 1992..
-
Rozšiřující:
Inglehart, R. Modernization and Postmodernization: Culture, Economic and Political Change in 43 Societies, Princeton: Princeton University Press 1997..
-
Rozšiřující:
Martin, David. On secularization : towards a revised general theory. Aldershot : Ashgate, 2005. ISBN 0-7546-5322-6.
-
Rozšiřující:
Dobbelaere, K. Secularization: An Analysis at Three Levels. Brussels: P.I.E.-Peter Lang S.A. 2002..
-
Rozšiřující:
Martuccelli, Danilo. Sociologie modernity : itinerář 20. století. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008. ISBN 978-80-7325-145-1.
-
Rozšiřující:
Giddens, Anthony. The transformation of intimacy : love, sexuality and eroticism in modern societies. Oxford : Polity Press, 1992. ISBN 978-0-7456-1239-3.
-
Doporučená:
Beck, Ulrich. Moc a protiváha moci v globálním věku : nová ekonomie světové politiky. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-67-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
21
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit proměny definice pojmu sekularizace a modernizace. |
vyložit teoretické modely a metodologické postupy spojené se sekularizací a modernizací. |
charakterizovat různé typy konfliktů plynoucích z aplikace teorií sekularizace a modernizace. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající teorie sekularizace a modernizace. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teorií sekularizace a modernizace. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích sekularizace a modernizace. |
samostatně kriticky zhodnotit teorie sekularizace a jejich metodologické přístupy. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností na základě vybrané teorie sekularizace nebo modernizace. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|