|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / 99DB2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
99DB2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika biologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/9DB2N
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pochopit procesuální stránku vyučování biologie, horizontální a vertikální multilaterální a bilaterální vztahy v učivu, zvláštností vzdělávacího procesu v přírodopisu a v biologii. Vzdělávací a výchovný význam biologie. Vytváření představ a pojmů o věcech a jevech v přírodě na SŠ. Základní otázky psychodidaktiky a jejich využití ve vzdělávání. Učební texty, jejich analýza a možnosti využívání ve vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních.
Prokázat praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, nerostů a hornin) a přírodních jevů a zákonitostí a jejich didaktická aplikace v učivu přírodovědy.
Prokázat praktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých pokusů vhodných pro přírodopisné vyučování.
Odevzdání seminární práce na zadané téma (Faktografická a didaktická analýza vybraného tématu přírodopisu), následný rozbor a její evaluace.
|
Obsah
|
1. Motivace ve vyučování biologii, motivační techniky.
2. Komparativní analýza a evaluace procesuální stránky vyučování biologii.
3. Vyučovací metody v biologickém vyučování.
4. Pozorování, pokus, laboratorní činnost v biologii.
5. Vyučovací formy - normativní a sociální hledisko, možnosti jejich využívání.
6. Vyučovací prostředky využívané v biologii, možnosti využití, tvorba vyučovacích prostředků.
7. Uplatňování vyučovacích principů, zásad a pravidel.
8. Metakognice, reflexe a autoreflexe ve vyučování biologii z pohledu učitele a studenta.
9. Evaluační techniky a jejich využívání v biologii.
10. Psychodidaktické školy (Piageta, Brunera a Vygotského) a jejich dopad na vyučování biologie.
11. Environmentální výchova ve vyučování biologii.
12. Sexuální výchova ve vyučování biologii.
13. Výchova ke zdraví ve vyučování biologii.
.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Základní:
Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
-
Základní:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Základní:
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání
-
Doporučená:
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Doporučená:
Šebestova, P., Šimonová, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování.. Praha: Portál, 2013.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
-
Doporučená:
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1.. Praha: Grada, 2015.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Překonávání atomizace ve vzdělávání v základní škole. 2003.
-
Doporučená:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Doporučená:
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Doporučená:
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Horník, František; Altmann, Antonín. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro posl. fak. pedagog., fak. přírodověd. a posl. postgrad. studia. Díl 3.. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Podroužek, L. Vývoj vymezování učiva a pojetí přírodopisu v kurikulárních dokumentech naší školy.. Biologie, chemie, zeměpis, 12(3), 2003.
-
Doporučená:
Podroužek Ladislav. Vývoj vymezování učiva a pojetí přírodopisu (1). Biologie.
-
Doporučená:
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie. Standardy pro ZŠ a SŠ..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Celkem
|
74
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základy předmětu didaktiky přírodopisu a biologie a pochopit nosná témata předmětové didaktiky |
hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
znát a hodnotit možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát teoretické směry v didaktice biologie a její procesuální stránky |
charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii |
vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii |
aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii |
aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopisu a biologii |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|