Předmětová didaktika jako věda. Dějiny a vývoj pojetí přírodopisného vyučování. Možnosti a typy koncipování přírodopisného učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů. Didaktická transformace a její odraz v základních kutikulárních dokumentech. Didaktická analýza učiva - zásady a principy jejího vytváření.
Požadavky na studenta
zápočtový test
Obsah
1. Předmětová didaktika jako věda, její předmět, charakteristika a význam. 2. Dějiny a vývoj pojetí přírodopisného vyučování na ZŠ a SŠ. 3. Etapy vývoje přírodopisného vyučování na ZŠ a SŠ. 4. Vzdělávání a výchovný význam přírodopisu. 5. Pojetí kurikulárních dokumentů a práce s nimi. 6. RVP. 7. Tvorba ŠVP. 8. Specifika vyučování a učení biologie na SŠ. 9. Didaktická soustava učiva, obsah, rozsah a pojetí učiva. 10. Koncepce a strukturace učiva biologických oborů. 11. Referenční rámec učiva přírodopisu a jejich vývoj. 12. Základy evoluce v biologických oborech. 13. Mimoškolní přírodovědná činnost. 14. Alternativní způsoby výuky biologie